قلب الوطن مجروح

قلب الوطن مجروح
لا يحتمل أكتر
نهرب و فين هانروح
لما الهموم تكتر؟

نحمي غصون الورد
من دمع سال عالخد
آه يا حبيبة الروح
قلب الوطن مجروح

.
.
لو حتى قلبي تاه
بين الشجن والآه
ياللي لقاكي حياة

أنا حبي ليكي صلاة
يا مطيره العصافير
رجع الهوا بالخير

لو قلبي عاد ضميه
إديه حنان وداديه
ده الصمت مش لينا

فين الولد مايروح
لازم يعود أسمر
قلب الوطن مجروح
لا يحتمل أكتر

.

.
لو ينطق الموال
لازم يروق الحال
محتاج ليا دراع
وشراع وراحة بال
محتاج ليكي نجوم
نايمه في حضن بلادي

لو بحرنا نسقيه
صحيه وبوسي عينيه
ياما بكره يسقينا
خلي طريق الجوع
يصبح طريق مرمر
قلب الوطن مجروح
لا يحتمل أكتر

تعليقات

‏قال karakib
كمان الكلمات دي بصوت و احساس محمد منير الملك
الصور اكثر من رائعه ومعبره عن الكلام

اختيار موفق
‏قال يا مراكبي
Karakib

أيوة .. كمان تحس من كلمات الأغنية إنها لسة مكتوبة إمبارح بس
‏قال يا مراكبي
محمد مفيد

متشكر كتير لتشجيعك ودايما منورني
‏قال bluestone
الصور اعطت للكلمات بعدا جديدا اكثر وجعا
‏قال mariam
الكلمات حلوه جدا
و الصور مختاره بعنايه
اضافت على الكلمات جمال
حقيقى الكلام زى ما يكون مكتوب امبارح
تحياتى
‏قال غير معرف…
مفيش رد اكتر من اللي انت قولته
قلب الوطن مجروح

1minelnas.blogspot.com
‏قال يا مراكبي
bluestone

أنا ترددت كتير قبل ما أحط الصور دي .. علشان بجد الوطن مش ناقص وجع زيادة

دايما منورة
‏قال يا مراكبي
mano

متشكر كتير على التعليق الجميل ده .. فعلا الكلام جه على الجرح وحسينا وكأنه مكتوب مخصوص دلوقت

أهلا بيكي دايما
‏قال يا مراكبي
واحد من الناس

صح ..مجروح وكمان لا يحتمل أكتر

إنت فين بقى لك مدة؟ مافيش بوست جديد ولا إيه؟ بقى لك أكتر من شهر مافيش حاجة جديدة
‏قال غير معرف…
Magroo7 awy, this is what u say about Egypt,although it is gameela gedan gedan; MIN FOO2, as i see it, but am sure what u say is true as u r MAD3OKEEN FEEHA, u should find a way, i did 2 years ago (HEREBT), u did the same 3 years ago! SA7?
‏قال يا مراكبي
Ra2ed Fada2

إيه النور ده .. زيارتين ورا بعض؟ ده شرف كبير

أنا فعلا هربت من الوطن من 3 سنين بسبب مشاكل الوطن والشعب ومشاكلي أنا كمان .. بس الحقيقة إن قبل كده بسنتين كنت عايش ومش عايش .. يعني كنت في مصر صحيح بس كنت حاسس إني مش معاهم .. عايش بجسمي بس

قلبي بقى موجوع وما يحتمل أكتر .. زي قلب الطن بالظبط

تحياتي .. ويا ريت تعرفني عليك أكتر ولو على الإيميل
‏قال No Fear
السلام عليكم
ليه تقلب المواجع كده كلها مرة واحدة هو كويس علشان مننساش زي عادتنا بس مش كده

سلام
‏قال يا مراكبي
no fear

على فكرة .. أنا قلبي موجوع أكتر وأكتر .. أنا نفسي أقعد في وسط عيلتي وأبويا وإخواتي .. نفسي أتمتع بحاجات كتيرة إفتقدتها .. ومش قادر آخد قرار الرجوع .. قلبي موجوع على البلد .. وكمان موجوع علي اللي بحبهم
‏قال samvet
الكلمات والصوت روعة
والصور اللى انت حاططها اروع كمان
قلبت علينا المواجع يراجل
السؤال قلب الوطن المجروح
والجرح بقة مزمن
علاجه فين؟
ومين يعالجه؟
سؤال محتاج جواب
تحياتى
فعلا
الصور ملائمة جدا للحال الراهن
‏قال Carmen
رائع يا مراكبى

اغنية جميلة جدا والصور موفقة فى الاختيار بطريقة حلوة قوى


ومش هاقولك قلبت علينا المواجع ...لان المواجع دى على طول صاحية وقدام عنينا كل لحظة
‏قال يا مراكبي
mansourawy

بتسأل عن علاج الجرح يا دكتور؟

سؤالك ده جميل وعلى عيني ورأسي .. بس بلاش أنا اللي توجهله السؤال ده .. أنا قلبي موجوع بقى له سنين .. ودلوقت موجوع أكتر وأنا بعيد
‏قال يا مراكبي
الوردة السودة

الحال الراهن ده بقى له زمان وطول قوي

ده أنا حتى حاسس إنك كنت وردة بيضاء وإسودت من اللي بيحصل ده

أنا سعيد إنك دايما منوراني .. بالتوفيق دايما
‏قال يا مراكبي
Carmen

متشكر كتير على تعليقك الجميل .. صحيح .. المواجع بقت فعلا قدام عينينا على طول

أهلا بيكي وماتطوليش علينا
‏قال Amr Ahmed
روعة يا مراكبي

لا اجد كلمات

فقد عبرت انت بالصور والكلمات

تحياتي
‏قال -_-
اخيار موفق للغاية .. الكمات و الصور معبرة بشده

اشكرك
‏قال zordeak
قلب الوطم مجرووح



الله


الاختيار تحفة

والصور ماشية اوى مع الكلام


تحياتى
بسم الله ماشاء الله
ادي الابداع ولا بلاش
ابدعنا يا باشا
‏قال khaled
الاغانى بتبقى ليها معنى تانى و هى مكتوبة
معنى حلو
و احساس جديد
شكرا ليك
‏قال يا مراكبي
Amr Ahmed

متشكر كتير يا عمووور على تعليقك الجميل .. ومتشكر على إضافتي عندك
‏قال يا مراكبي
Sharm

أنا اللي بأشكرك كتير على تشريفك وعلى إنك عرفتني بالبلوج الجميل بتاعك

تحياتي
‏قال يا مراكبي
zordeak

متشكر كتير على ذوقك وإحساسك العالي .. منور
‏قال يا مراكبي
واحـــد مـــــن الـنـــاس

متشكر قوي .. بس ده مش إبداع ولا حاجة .. ده مجرد إحساس مني بأطلعه بالشكل ده


تحياتي ومتشكر عالصورة بتاعة الراجل الغلبان ده
‏قال يا مراكبي
khaled

فعلا عندك حق .. دايما الناس اللي عندها إحساس عالي بتحس بالحاجات دي على طول

متشكر كتير لتشرفك تاني
‏قال MAKSOFA
والله انا موش ناقصه وجع قلب يامراكبي
بس نعمل ايه هي دي الحقيقه
ربنا معانا ويشفي قلب وطنا

كلمات جميله وصور معبره عن الجرح والألم
‏قال hebaz
الصور بتستغيث و بتنطق من وجع قلب الوطن
قلبة هو شعبة
‏قال Memo
لولولوي شعر شعر انا جيت و لقيت شعر
البلوج ده فيه شعر

انا كدا هاجي كل يوم
يا سلام يا حبيبتشي يا مصر يا مصر يا حبيبتشي يا مصر

اصل الكلام قصر فيا معلش

و الوطنيه و الصور مش عايزه اقلك

ولا شاف النيا تيرارارا



تحياتشييييييي
‏قال يا مراكبي
مكسوفة

متشكر كتير على تعليقك .. وأنا معاكي إننا مش ناقصين وجع قلب .. وزي ماالأغنية فعلا بتقول .. ما يحتمل أكتر
‏قال يا مراكبي
hebaz

الله عليكي .. حلو قوي التعبير ده .. قلبه هو شعبه

جميل قوي
‏قال يا مراكبي
ميمووو

متشكر جدا .. نجاملك في الأفراح دايما إن شاء الله

ده البلوج كان حزايني وإنتي قلبتيه فرح كده أول ما جيتي .. كل ده من حب مصر؟

بس هو فين الشعر ده؟ أنا شعري وقع من كذا سنه

ههههه
‏قال بنت البلد
كلام جميل

شكرا ليك
‏قال Unknown
قلب الوطن مجروح وصوت شعوبنا منبوح وقلب كل واحد من الشعب مدبوح
‏قال يا مراكبي
بنت البدو

أنا اللي أشكرك على زيارتك وياريت تشرفينا دايما .. مبروك البلوج الجديد
‏قال يا مراكبي
إنـســانة

تعليق جميل جدا .. ينفع كوبلية نزوده على الأغنية

نورتينا ومش هأوصيكي على جايزة ال 75 قرش .. يا مبذرة
‏قال bastokka طهقانة
اللي قالقني في تاني صورة ان يكون كيس الدم ده مخلوط
من الاكياس الملوثة اياها

ربنا يستر

كلمات عالية
و منير ملعلع



تعالى زور
طهقان و طهقانة
‏قال الأباصيرى
حرااااااام عليييييك
مش كفاية الغربة ياعم المراكبى

أنا عينى دمعت ودى صعب جداً أنها تحصل

قلب المواجع ياعم أحمد
‏قال الأباصيرى
حرام عليك كمان مرة ياعم

بجد حراااااام أنا كل ما أجى اقفل الصفحة أرجع وأقراها تانى

ينفع كدة اللى أنتى عملتة فيا
‏قال Hannoda
الأغنية ده روعة و بتخلع قلب أي واحد قاعد بعيد عن الوطن
و علمتني أحس بمصر وكأنها حضن اتخلعت منه
يس مش عارفة فيه كلمات أنا بسمعها في الأغنية بمعنى غير اللي انت كاتبه و مش عارفة مين فينا اللي صح؟؟؟


محتاج ليا دراع
وشراع وراحة بال
محتاج ليكي نجوم
نايمه في حضن ((بلادي))
***************
ولاّ:
محتاج ليكي نجوم
نايمه في حضن ((هلال))
**************

لو بحرنا نسقيه
صحيه وبوسي عينيه
ياما بكره يسقينا
*************
ولاّ:

لو ((بحري نام اسقيه))
صحيه وبوسي عينيه
ياما بكره يسقينا
أعتقد انه يقصد بـ (بحري) عطاؤه هو كمواطن إذا نام يعني أصابه الخمول فعاوزها (مصر) تسقسه لإنها العطاء الأكبر و عاوزها تصحيه و تبوس عنيه وإن عطاءها مش حايضيع هباء لإنه ياما بكرة حايرد الجميل و يسقينا
ده اللي بحسه من الكلام كل ما بسمعه فا مش عارفة رأيك ايه؟؟
بس أحلى حاجة فكلام منير إنه متفصل على قد قلب كل حد بيسمعه


معجبة جدا بالبوست بتاعك
تحياتي
‏قال يا مراكبي
bastokka

عزيزتي الطهقانة

ما أخبيش عليكي .. هو فعلا من الأكياس إياها .. ربنا يسترها معانا جميعا

متشكر كتير على زيارتك ودعوتك للبلوج الجديد بتاعكوا .. عجبني كتير كتير

تحياتي ليكي ولزوجك العزيز أخويا طهقان
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى

أنا كنت متأكد إن عينك هاتدمع لأننا في الهم سوا

غربة هناك وغربة هنا وغربة جوانا

يعني أنا وإنت واللي زينا هايكون إيه اللي جابهم هنا لولا أحوال البلد .. أكيد مش جايين نعمل سياحة
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى تاني

أنا متشكر قوي إنك رجعت تاني وإعذرني بسبب النكد ده .. هانقلب ضحك تاني المرة الجاية
‏قال يا مراكبي
Hannoda

أهلا بيكي تاني

فيه كام أغنية زي كده شايلهم لوقت تاني علشان الجرعة ماتبقاش زيادة عليا وعليكوا

بالنسبة لكلمات الأغاني .. كل اللي بتقولية يمكن يكون هو اللي صح وأنا يمكن اللي وداني مش ولابد .. حكم السن بقى

نورتي
‏قال Hannoda
أنا منتظرة جرعاتك بفارغ الصبر لإني مدمنة محمد منير
‏قال مُزمُز
الله

موضوع فعلا حلو جدا

مزج جميل وموجع بين الكلمات البديعة والصور الكاشفة

تحياتي
‏قال يا مراكبي
Hannoda

على فكرة .. أغلب المدونين والناس اللي بتوجع دماغها بالتفكير لازم يحبوا أغاني محمد منير .. دي صفة مشتركة وطبيعية

بس البوست اللي جاي جايز مايبقاش فيه أغنية لمنير .. معلش
‏قال يا مراكبي
مزمز

كان نفسي يكون عندي رصيد من اللوحات زيك علشان أخفف من الحقيقة المرة شوية

تحياتي
‏قال Tamer Nabil Moussa
كلمات جميلة واكثر من رائعة

تسلم ومشكور عليها

تحياتى
‏قال يا مراكبي
tamer

متشكر كتير على تشجيعك .. نورتني
‏قال frozen love
انا سيبتلك تعليق على التجوينة دي..يبدو انه متعملش او حاجة...تدوينة رائعة..وهاقولك تفاصيلها تانني بسرعى

اشد ما اعجبني هو تعبير كل مقطع عن صورته..الكلام ده كان ماثر فيا من زمان قوي

جميل انك جبتهولنا تاني
‏قال FATMA
اغنية تحفة
و صور بتوجع
‏قال يا مراكبي
توتة توتة

متشكر قوي علي زيارتك للبوست ده

للأسف فيه صور بتوجع أكتر وأكتر .. هي دي بلادنا .. نهرب وفين هنروح؟

تحياتي
‏قال غير معرف…
الله عليك بجد احسنت الاختيار فمنير هو حاله متفرده ف الصوت الاداء الاحساس
انه فعلا حفيد النيل
ايه يابلاد ياغريبه عدوه ولا حبيبه
‏قال يا مراكبي
حدوته مصريه هادى

وأنا معاك في الرأي ده .. أهلا بيك

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟