فاصِل شَحْن

نعم أنا فاصِل شَحْن .. أعترفُ بذلك وأعتز بذلك، بل وأُقرُ بذلك أيضاً .. أنا مبسوط كِده .. أنا مرتاح كِده

لابد لي من أنزع مِقبس الكهرباء (الفيشة يعني) والمُتصلة برأسي فتحدث المُعجزة التي أتمناها منذ زمنٍ طويل، فتصيبني عوارض البلاهَة والعَتَه وأُفكرُ فقط في اللاشيء .. حيث الفراغ والخواء وراحة البال

تتابع الأحداث من حولنا داخل الوطن وخارجُه بشكلٍ عنيف، ونرى الخطرَ وهو يُحدّقُ بنا من كل اتجاه، حيث لم يعد هناك أمان في الحاضر ولا طمأنينة للمُستقبل، نفكر في كل لحظة تمر بنا في كافة الإحتمالات التي يُمكنها أن تتحقق من جراء كل تلك الأحداث، تزدحم الرؤوس بالكثير من السيناريوهات ويُصبح العقل وكأنه محولٌ كهربائي تم تصميمة على أن يتحمل جهداً مقداره 220 كيلو فولت، فإذا به يتعرض إلى ألف ألف فولت، فينفجر

نعم، لقد انفجرت رأسي بالفعل من جراء ذلك الزحام الرهيب، الكل يعبث فيها وبها ويرميها في كل اتجاه، أعني رأسي، فقررتُ فجأةً ألا أقرأ أي خبر، وألا أكتب عن أي موضوع، وألا أقوم بتحليل أية حادثة

لم أعد حريصاً على مطالعة الصحف والمجلات، وامتنعتُ عن متابعة البرامج التليفزيونية والتويتر، كما أنني أحجمتُ تماماً عن الدخول في أية نقاشات أوتحليلات تفصيلية مع الزملاء والأصدقاء

أخذت أبتعد عن هؤلاء الذين ما أن يرون وجهي حتى يقولون: شُفت اللي حصل امبارح؟ لا أريدُ أن أعرف شيئاً، لا أريد أن تصيبني ذبحةً صدْرية أو أزمة نفسية أو ارتفاعٍ مفاجئٍ في السكر أو ضغط الدم، لا أريد أن يأتي ذلك اليوم الذي يرى فيه أحدُكم شخصاً ما عاري الجسدِ يجري في الشوارع ويقذفُ المارةِ بالطوب، ويكون ذلك الشخص هو أنا

ببساطة .. أصبحتُ فاصِل شَحْن

تعليقات

‏قال bastokka طهقانة
يا ريت انا كمان اعرف افصل
‏قال Mona
سبحان الله وأنا كمان حتى كتبت كده فى المدونة وقلت مش حأكتب أى حاجة اليومين دول غير خواطر لو كان أصلا عندى خواطر شوية معلومات أدبية - بس أنا حاسة أن كده أحسن ولو شوية لأن بجد مش قادرة أحط الكبس تانى دلوقتى حاسة أنى حتكهرب وحأموت
في الحقيقه ده ترف انا اتمناه في الوقت الحاضر

ولو ان الحكايه دي بتريح الواحد كتير

بس اوعى تروح فيها يااساتذ احمد

عشان انا يعز عليا اني اجي في يوم ماقراش تدويناتك

دمت سالما

تحياتي
‏قال SmilY…
بقالى كتير مجتش هنا والحمد لله اما جيت لقيت حاجه نفسى انا كمان اعملها
انا زهقت من كتر الاخبار اللى كل يوم بقراها زحمه....صمت...لغبظه...تضارب
وانا ولا فاهمه حاجه ولا عارفه انا فين وسط مين ومين هناك ومين هيكون هنا
يريت بجد أعرف افصل!!!!
احساس الفصلان دا مبيحصليش الا فى اوقات نادرة ارجو تكرارها فى الفترة الجايه
‏قال well
لم أعد حريصاً على مطالعة الصحف والمجلات، وامتنعتُ عن متابعة البرامج التليفزيونية والتويتر، كما أنني أحجمتُ تماماً عن الدخول في أية نقاشات أوتحليلات تفصيلية مع الزملاء والأصدقاء...
...علاج جيد
تحياتى
السلام عليكم
لو الحكاية بالشكل دا هتلاقى كتير جدا سابقينك للسير فى الشوارع بهذا الشكل
كانوا بيقولوا اللى بيفهم بيريح دلوقتى اللى مبيفهمش بيرتاح
طرح جميل
تقبل مرورى
ده غير ان دلوتقى كله عارف كله وممكن يتوقع كل واحد تعليقه هيكون ايه على اى موقف
‏قال Dr Ibrahim
كنت فاكر إن أنا كده لوحده من حيث الاحداث الجارية..الحمد لله لقيت ناس متشابهون :)
‏قال بييبو
واضح ان مصر كل الناس فيها بقوا كدة فرة دى ولا ايه ما علينا اهو احسن مليون مرة اكيد من انك تنتحر يا تتجنن يا تفطس مخنوق من الدنيا فجأة وكل ده ليه ماهى مبقتش فارقة
انا فاصله شحن من زماااااااااان
لاجزيره ولا متابعه ولا هم ازلي
اه ساعات اجري ابص شويه كده واجري تاني
من يوم ماجالي ضربات في قلبي من ايام مذبحه قانا والدكتور نيمني بالادويه علشان قلبي يهدا لانه كان حينفجر من الانفعال وقالي انت مفروض يجي لك انهيار عصبي لكن متماسكه لكن قلبك مش مستحمل ، قررت افصل شحن ، مش بس لاني مش عايزه قلبي ينفجر ولا عايزه راسي تطق ولا عايزه اجري في الشارع لابسه غطيان الكازوزة وانظم المرور ، لا لاني الاكتئاب رفاهيه لااقوي عليها ، علي اقساط مدراس وفي في رقبتني ناس متشعلقه بي ... الناس بتستغرب قوي من حالتي ، وايه الاستهبال ده ، لكن لما بتوصل له بتفهم ايه اللي حصل لي ، يمكن لاني اعجز منكم شويه ، ابتديت بدري اكتر شويه ، ماهي الاحداث النيله بتلاحقنا من سنين ، من يوم ماصدام دخل الكويت ولغاها من الخريطه وبعدها قوات التحالف الدولي من السعوديه ومين قال ايه وايه قال مين ... فصلت شحن من زمان من زمااااااااااااااان
وكل واحد يخلي باله من صحته ومن لغاليغه
‏قال غير معرف…
والله يا هندسه انا اوقات كتير دماغي مش بتقدر تستوعب كل اللي بيحصل حوليا وبلاقي اني فعلا بفصل لوحدي عشان اقدر اكمل
اوقات كتير بحس ان الفولت على عندي جدا من كتر الاحداث
فالفصل بيكون اجباري مش اختياري

منى جابر
‏قال momken
كلنا بابشمهندس فصلين شخص
وده اكثر كرامه من ان نسمع باذننا اننا خارج نطاق الخدمه
او ان نعرف انه قد نفد رصيدنا
خلينا ياعم فصلين شحن


تحياتى
‏قال هديل
أنا متلك لا بدي اقرأ اخبار و لا اسمعها ولا اشوفها و مش من جديد من يوم ما وعيت على بابا يضرب كفا بكف عقب كل نشرة اخبارية و انا اتساءل طيب بيفتح عليها كل يوم ليييييييييه ؟

welcome in "Homoooom free life" ya marakby :)
إذا الشعب يوما أراد الحياه
فلابد أن يستجيب القدر
ولابد لليل أن ينجلي
ولابد للقيد أن ينكسر

الشاعر التونسي
أبو القاسم الشابي
قالها قبل عشرات السنين .. وبقيت في وجدان كل تونسي

تحيا تونس .. وعاش شعبها الأبي .. عقبالنا
‏قال MKSARAT - SAYED SAAD
خلق كل شيئ بحاجة لفترات من الراحة ولم لا نعطى عقولنا هذه الفرصة لكي تقدر على مقاومة كل ما يحاول سحبنا في دوامة مهلكة البوست والفكرة رائعة كما تعودنا منك\
كون بخير
سيد سعد
‏قال غير معرف…
عامل فيها الواد الجن
ودلوقتى محدش سامع صوتك
اكيد هربان زى عوايدك !!!
هى دى تصرفات امثالك من الشخصيات الهاربة اللى عايشة بس هنا لكن على ارض الواقع ماتلاقيهمش ، هربان حتى من بلدك
عاش الشباب اللى واقف دلوقتى على ارض ميدان التحرير بيسطروا تاريخ مصر الجديد
انما انت وامثالك ح تعيشوا وتموتوا من غير ماتفرقوا الشاشة دى فابعد من الشاشة دى انتم غير موجودين
خليك انت فاصل شحن ‘ هوه انت من امتى كنت مشحون غير بالسخافات اللى انت كاتبها واللى ملهاش معنى !!!

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟