عايز أرقص تانجو

الوقت: الصبح بالليل بعد العشاء على طول .. المكان: الصالة .. الأولاد بيلعبوا وبيتفرجوا على التليفزيون وبيتخانقوا في نفس الوقت .. والحاجة مراتي قاعدة بتحشي ورق عنب على ترابيزة السفرة .. حسيت إن الوقت مناسب علشان أكلمها في موضوع شاعري.. قربت منها وسحبت كرسي وقعدت جنبها .. وبصوت هادي كده زي اللي عامل عمله قولتلها
.
المراكبي: كنت عايز أقول لك حاجة
قطع كلامي البنت الوسطانبة اللي طلعت من تحت الأرض فجأة: ماما .. ماما .. جعانة وعايزة تعمليلي بيض محمر
الحاجة: إستني شوية مش شايفاني مشغولة .. لما أخلص اللي في إيدي
مشيت البنت من غير أي تعليق .. الحاجة بتكمل عمل المحشي
المراكبي تاني: كنت عايز أقولك حاجة .. إيه رأيك نروح نآخد دروس في التانجو؟
ولسة الحاجة هتبدأ تجمع الكلام في دماغها .. طلعت البنت الصغيرة من تحت الترابيزة وقالت: ماما .. ماما .. عايزة أعمل بي بي
الحاجة: روحي إعملي لوحدك .. إنتي كبرتي دلوقت .. أسيب اللي في إيدي علشان أعمل لك بي بي؟
مشيت البنت ناحية الحمام الصغير.. الحاجة بتكمل عمل المحشي
المراكبي: كنت بأقولك إيه رأيك نروح نآخد دروس في التانجو؟
البنت الصغيرة: ماما .. حد يفتح لي نور الحمام .. مش طايلاه يا ماما
الحاجة ندهت على الولد الكبير: قوم بسرعة إفتح لأختك نور الحمام
الولد قام من قدام التليفزيون وهو متذمر.. الحاجة بتكمل عمل المحشي
المراكبي: كنت بأقول لك إن جنب الهيلتون فتحوا مدرسة بيعلموا فيها رقصة التانجو والصلصة .. نفسي أروح أنا وإنتي نتعلم الرقص ونرقص مع بعض
الحاجة بدأت تبص لي وكأنها عايزة تقول لي إنت إتهبلت وألا إيه؟ لقينا الولد بيجري وراء البنت الوسطانية .. مش عارف كانت عملت له إيه وكان عايز يضربها
الحاجة ندهت عليهم وزعقت جامد .. لقيتهم إتلموا وبطلوا جري ورجعوا قعدوا قدام التليفزيون .. الحاجة بتكمل عمل المحشي
المراكبي: كنت بأقول على موضوع التانجو
البنت الصغيرة: ماما .. تعالي شطفيني
الحاجة: يووووه .. طيب .. ثواني .. جايه أهو
المراكبي: ما قولتيش رأيك إيه في موضوع التانجو؟
البنت الوسطانية: ماما .. أنا جعت قوي وعايزة آكل بيض محمر
الحاجة: طيب طيب .. أشطف أختك وبعدين أعمل لك البيض
الحاجة كانت خلصت المحشي .. بدأت تقوم ومعاها حلة المحشي
وأنا نفسي أرقص تانجو ياإخواننا

تعليقات

الله اكبر
اول مرة اخد التعليق فى الاول

بص يا باشمهندس مش مهم التانجو خالص
اهم حاجة اخبار المحشى ايه

انك لو اكلت المحشى مستحيل ترقص تانجو
و تنسى التانجو على كده
‏قال Amyra
:D

أدام الله المحبة بينكما
‏قال loumi
العزيز
الباشمهندز احمد
بجد انا كنت حاسه انى رايحه جايه مع الحاجه والعيال ومتخيله منظرك وانت متنحلها وقاعد تكلمها عن التانجو والصلصه
وطبعا ميته على روحى من الضحك
طب بذمتك ده وقته تكلمها عن التانجو وهى بتعمل محشي؟:):):)
عارف فى اوقات الواحد فعلا بيبقا نفسه يحس انه بيعمل حاجه مختلفه تكسر الروتين وترجع المشاعر الجميله التى قد تختفى تحت وطأه العمل والروتين اليومي
انا لو منها كنت رميت حله المحشى على خنب وجبت الست جارتنا تقعد مع العيال ونزلنا اول حصه لتعلم التانجو
ههههههههههههههههه
الا هو الكورس كام يوم؟
وبكام؟
تحيات ليك وللحاجه ولابنا يخليكم لبعض
سلام
‏قال mariam
اسمح لى اشجب و اعترض
و اقول لك انك فعلا ظالم الحاجه
مش معقول بتعمل عشرين حاجه فى وقت واحد
محشى و بيت و عيال
و بعد كل ده بتغلطها
لأ حرااااام
فين قاسم امين ييجى يشوف
فين حقوق المرأه
بصراحه هى عامله اللى عليها و زياده
و لا عندك رأى تانى؟
و على فكره انا بعلن تضامنى مع الحاجه
‏قال يا مراكبي
بيجاسوس المصري

المحشي كان حكاية بصراحة .. وفعلا لازم الواحد يحدد: ياإما التانجو ياإما المحشي .. ولو إن السعرات الحرارية اللي في المحشي قليلة جدا زي ما إنت عارف

نرقص تانجو وإحنا قاعدين وخلاص

نورت
‏قال شيمـــــاء
احمد ربنا ان الحلة مرتزعتش فوق نفوخك
مش تنقى الوقت يا اخى
‏قال عدى النهار
وليه يا راجل تحس إنك عامل عمله؟ دا حتى مافيش أحلى من محشى ورق العنب بالتانجو
:)
ربنا يخليكوا لبعض
‏قال يا مراكبي
Nada

أهلا بيكي وشكرا على دعائك الجميل

إنتي جزائرية وألا مصرية عايشة في الجزائر؟
‏قال يا مراكبي
loumi

مش غريب عليكي تحسي الموضوع من الزاوية دي لأن حياة المتزوجين تقريبا متطابقة

وبعدين هو فيه وقت شاعري أكتر من وقت لف المحشي؟ وعلى فكرة ..ده باللحمة المفرومة على الطريقة السورية

إنتي عايزة تعرفي أسعار التانجو وألا الصلصة؟ ده سعر وده سعر .. وفيه لامبادا كمان لو تحبي أسألك
‏قال يا مراكبي
mariam

هو أنا جيبت سيرة إن الحاجة غلطانة في حاجة؟ ليه الأسافين الأرض جو بحر دي؟

وأنا من موقفي هنا بأعلن تضامني مع الحاجة أنا كمان .. يحيا المحشي وطز في التانجو

لازم أقول كده بصراحة
‏قال كراكيب عادل
بص يا تختار المحشي يا تختار التانجو

بس تانجو ومحشي متجيش

وبعدين الست بتعمل محشي وكل عيل لة طلب بزمتك فية مجال لتعلم التانجو

:)
‏قال يا مراكبي
shaimaa

أي يا دماغي

طيب قوليلي إنتي .. فين هو الوقت المناسب؟ أديكي تابعتي الموقف كله من أوله لآخره

دايما مضطهداني
‏قال يا مراكبي
عدى النهار

حلو ورق العنب بالتانجو ده .. إكتب لي مقادير الخلطة دي علشان نعملها

ههههههه

أنا ما كنتش خايف ولا عامل عاملة .. ده بس من حبي وإحترامي وتقديري .. حكم القوي بقى
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

طيب ممكن أختار المحشي مع الصلصة؟

أظن تمشي كده .. صح؟

هو صحيح كل عيل ليه طلب كل دقيقة .. بس التانجو مش هنتعلمه في البيت

:-D
انا لو مكان مراتك كنت قولتلك تانجو من وشى الساعه دى
بجد انت نفسك ترقص تانجو ؟
يعنى انت عندك استعداد تروح تتعلم تانجو فى حوالى ست شهور وبعدين هترقص فين فى البيت
طب والبت الوسطانيه والصغيره والواد الكبير
الموضوع كبير
المهم عندى ليك تاج
تاج طويل ومتنوع
انت مين ؟
انت ايه؟
هدفك فى الحياه ايه ؟ هدفك الكبير فى الحياه غايتك يعنى ؟
اول طموح نفسك تحققه ؟
انت سعيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امتى بتكون سعيد وضميرك مرتاح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امتى تحس انك مميز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايه اكتر حاجه ممكن تضايقك ؟
ياترى همك فى الحياه ايه ؟ رضا ربك ؟ رضا اهلك ؟ رضا الناس عنك ؟ اشباع رغباتك ؟ ولا ايه ؟
هل تحب نفسك ؟ هل تحب ان يمدحك الاخرون ؟ معجب بتفكيرك وامكانياتك ومواهبك ؟
هل تتضايق من الانتقاد ؟ هل تتحدث عن نفسك كثيرا حتى مع نفسك ؟
هل انت كثير الكلام ام صموت ؟
ماهى الصفات غير التقليديه التى ترغبها فى شريك حياتك ؟ الصفات غير التقليديه يعنى بعيد عن كلمة متدين واخلاق وحنين وطموح ورومانسى ويحفظ كرامتى ويكون بيبحبنى والحاجت دى ... حاجات غيرتقليديه زى مثلا شقيه نومها خفيف منصت جيد عصبى الخ
سؤال للبنات بتقفى قدام المرايه اد ايه ؟
سؤال للشباب ممكن تتجوز بنت كانت ليها زمايل غيرك ؟
ممكن تتزوج بنت اكبر منك والبنات ممكن تتجوزى شاب اصغر منك ؟ ولو لأ يبقى ليه ولو اه هل فى صفات معينه عايزاها تعوض فرق السن ؟
هل تحب الراحه والكسل ؟
هل اعدائك او منافسوك يحترموك ؟
ما مساحة الجد من الهزل فى حياتك ؟
عارف وزنك ؟ قيمتك ؟ امكانياتك ؟
هل تلتمس الاعذار ام تحب ان تعاتب ؟ هل انت مهموم ؟ او تخلق الهموم؟
ما النسبه بين جواك وبراك ؟
هل انت عنيد ؟
هدفك من التدوين ايه ؟ بتابع اى مدونه صاحبها بيتابعك ولا بتهتم بالمدونات اللى بيعجبك محتواها ؟
ممكن تساهم فى نشر مدونه جيده غير مشهوره ؟ لو اه او لأ ليه ؟
ايه نوع المدونات المفضل لديك ؟
بتحب اكتر تتعامل مع مدونين رجال ولا مدونات بنات ؟ وليه
تفتكر مستقبل التدوين هيكون ايه ؟
ممكن تنشر لمدون تعرفه فى الصحف او تساعده فى نشر كتاب حتى لو هيتفوق عليك او هغطى عليك بفرض انه جدير بهذا ؟ اجب بصراحه .
ايه حجم اقتناعك باللى بتكتبه فى مدونتك كل اللى بتكتبه واللى بتعلق عليه ؟ وهل لو قريت عند حد بوست معجبكش اوى هتعلق تقول ايه ولا مش هتعلق خالص ؟
ايه حجم صراحتك فى اجاباتاك على هذه الاسئله ؟
اخر سؤال لو الرسول (ص) هيزورك لمدة اسبوع ايه الحاجات اللى هتبطل تعملها وايه الحاجات اللى هتحبه يشوفك بتعملها غير العبادات المعروفه ؟ وهتعامل ابوك وامك واهلك قدامه ازاى وهتعامل اصدقائك قدامه ازاى وهتعامل الناس وتتعامل فى شغلك ودراستك وحياتك والتليفزيون قدامه ازاى ؟ وهتقوله ايه عن مدونتك ؟ وهتضيع قدامه وقت اد ايه فى التدوين ومتابعة المدونات ؟
لو فى سؤال كان نفسك تتسأله ومجاش هنا يكون ايه وجاوب عليه ؟
‏قال Xee
ههههههه

طب انا راضي زمتك، هو في فالدنيا تانجو احلى من كده؟

و هو التانجو ايه غير أربع حركات و لفه، خمس حركات و لفتين

أهم الأولاد خلوهالك تسع لفات و لفة، ده غير لف ورق العنب كمان
:)

تحياتي ليك و للحاجة و ربنا يخليكو لبعض

نصيحة اخوية: لما الحاجة تكون بتعمل محشي، متكلمهاش في التانجو.....جرب السامبا

أو قوم شطف البنت احسن
:)
‏قال عازف الناى
اسمح لى يا مراكبى انت معرفتش تتصرف
لو كنت عايز تلفت نظرها بجد كنت هات معاك حته هديه صغيره
مش كل اللي يعمله ريتشارد جير ويسرا نروح نجربه
بصراحه عندك حق انا كمان جالي هوس تعلم الصلصة والتانجو والرقص الغربي كله بعد دعوة ما تيجي نرقص دي
انا لقيت حل بتعلم مع المقشة تحياتي
‏قال اتفضل عندنا
اولا اسمحلي احيي المودام علي حلة المحشي، لأن طلع عندنا نفس الهوايه الا و هي لف ـ المحشي طبعا مش حاجه تانيه ماتوديناش في داهيه!

ثانيا في وسط ما العيال بتتخانق و عايزيين ياكلوا بيض و يعملوا لا مؤاخذه بي بي احمد ربنا انها اصلا بصتلك

ثالثا تانجو و صلصا ايه بس يا عمونا، انا حاولت المحاوله دي مره و اكتشفت ان حاجات الخواجات دي مابتاكلش معانا
الا لو سمحوا للحاجه انها تدخل بالحلة تدرب شويه و تلف صباعين
‏قال يا مراكبي
حزيــــــــــــــــــن

الجزء الأولاني من تعليقك هو بالظبط الواقع اللي محتاج نظرة مننا .. هل فعلا الرومانسية بقت مستحيلة في وسط المسؤليات الكبيرة دي؟ هو دي الفكرة اللي بأدور حواليها

أما بقى التاج ده فده تاج قوي جدا جدا .. هأحتاج شوية وقت أفكر فيه وهأرد عليه إن شاء الله
‏قال No Fear
السلام عليكم
أنا نفسي الحاجة تعرف مدونتك دي و تقرا أخر موضوعين
‏قال Sally
ههههههههههههه
تانجو علي جنبو
:D
‏قال FATMA
مدرسة ايه الل عند الهيلتون دي ممكن تقولي كل المعلومات عنها بالزبط

على فكرة مصر كلها عايزة ترقص تانجو
‏قال اه يا دماغى
حوار عائلى بيحصل كتير

بس لذيد

بالنسبة لى المحشىىىىىىى

اخباره ايه

لازم ناكلوا عشان نعرف نرقص التانجو


ههه

تحياتى
ههههههههههههههههه
وماله يا خويا تانجو تانجو بس يعيش

انت بجد مش ممكن

عارف برضه الرومانسيه حلوه
بقولك ايه تيجي نرقص تانجو احنا الاتنين
ههههههههههههههههههههه
‏قال Amr Ahmed
يا راجل قوم اعمل بيض للنبت

تانجو ايه بس
‏قال koukawy
تصور انها مشكله جامده يمكن كتر يفتكروها هايفه و يقولوا ايه اراجل الأهبل ده
بس انا شايفه ان تانجو ما هو الا رمز لحاجات كتير بتختفب بين الأزواج زي اللعب و الرقص و الضحك هو ينشغل في شغله و هي تتخن و البيت و العيال و تبقي الحياه تقرف
لو كل اتنين فكروا انهم من حقهم يعملوا كل حاجه يحبوها مع بعض و ميخلوش الجواز بعبع بيبوظ العلاقه الجميله الشقيه اللي كانت بينهم قبل الجواز او في الخطوبه حيققي الموضوع هيتغير
ناس كتير نفسها ترقص تانجو
بس للأسف اكل العيش و الخلفه و التربيه و النشأه معلمهومش ان التانجو مهم اوي لتجديد العلاقه الزوجيه و تخليها فريش علي طول
ياههههههههههههه كل ده كلام كتبته
طب قبل ما امشي بقي اديني صوباعين محشي الله يسترك
هههههههههههههههههههههههه
‏قال Unknown
ههههههههههههههههه
يالهوى ده انت قاعد فى مرستان يا مراكبى

الله يكون فى عونك بجد

بص انا من رأيي انك تروح تاخد دروس التانجو دى لوحدك وابقى علمه انت للحاجة على رواقة كدة

فكرة حلوة صح؟؟
‏قال يا مراكبي
Xee

زياد

حمد الله عالسلامة .. كويس إنك بخير بعد الحادثة

أنا ما كنتش فاكر إن التانجو سهل قوي زي ما إنت حكيت كده .. أول مرة أعرف إن لف المحشي هو جزء من لفات التانجو كمان

ههههههه

متشكر قوي على النصايح الغالية دي .. أشطف البنت أحسن من التانجو .. سيدي يا سيدي عالرومانسية

:-D
‏قال يا مراكبي
عازف الناى

ما أنا كنت جايب هدية قفص مانجا هندي إتنين كيلو ونص .. بس ما عملش تأثير

أجيب حاجة أصغر من كده ولا أكبر؟
‏قال يا مراكبي
كراكيب نـهـى مـحمود

إيه اللي جاب سيرة يسرا دلوقت بس؟ خلينا ماشيين جنب الحيطة ربنا يكرمك

وبعدين اللي جالك ده مش هوس .. ده حب للحياة

حتى لو هنرقص مع عصاية المقشة

منورة
‏قال kaed
أخى العزيز يا مراكبى
بقى ياراجل عندك الحاجة وكوم عيال و بتفكر فى التانجو طب فكر فى صنية بطاطس بالحمة أو حتى فتة كوارع أو أى حاجة كدة من اللة بترم العضم..... تانجو و على كدة بقة الكيلو من البتاع اللى إسمة التانجو دة يبقى بكام
أصل أنا كمان نفسى هفتنى علية بعد ما سمعت عنة منك
هاهاهاهاهاهاهاهاها
‏قال يا مراكبي
اتفضل عندنا

إيه ده؟ إنتي بتلفي محشي في كندا؟ إوعي البوليس هناك يفتكروكي بتلفي اللي بالي بالك وتتمسكي

:-D

فيه حد يلف محشي في كندا ياعالم؟ دي أسلحة بيولوجية

ماعلينا

يعني إنت رأيك نآخد حلة المحشي والحاجة والعيال ونروح مدرسة التانجو مع بعض؟ ممكن المدرب والمدربة يمدوا إيديهم معانا ويساعدونا في المحشي أو يآخدوا بالهم من العيال وإحنا بنرقص؟
‏قال يا مراكبي
No Fear

ياعيني على الأسافين عابرة القارات من أقرب الأصدقاء

ما كانش العشم

:-D
‏قال يا مراكبي
بالله المستعان

هو في الأول كان تانجو علي جنبه .. دلوقت بقى تانجو على دماغي

:D

أهلا بيكي
‏قال يا مراكبي
توتة توتة

أنا قصدي هيلتون الكويت .. معلش ما وضحتش النقطة دي كويس

بجد بجد مصر كلها عايزة ترقص تانجو؟ أنا فاكر إني لما كنت في مصر كان الكل بيفضل الرقص على واحدة ونص

نورتينا
‏قال غير معرف…
هههههههههههههههههههههههههه

انا عندي هستيرية ضحك
هههههههههههه

ربنا يخليكم لبعض يا رب
و تفرح بالاولاد

بس عارف

انا مش مع الحاجة
لا بجد
مش التانجو بس
الفكرة انكم تلاقوا وقت ليكم مع بعض و هي تستعيد الرومانسية و حب الحياة اكتر من غير مشاغل الولاد شوية ولو وقت مستقطع

بس برضه
التدوينة دي زي العسل
ابقي فرجها علي الفيديو بتاع ال باتشينو اللي عندي ع المدونة يمكن تعيد تفكير في
في
في
لف المحشي

:)))))
‏قال Gid-Do - جدو
مراكبى السن ليه حوكمه وانا سمعى تقل
انت بتقول تانجو ولا بانجو - اصل اللف يمشى مع لاتنين -
‏قال Esmeralda
بغض النظر عن اى حاجه يعنى بس ايه اللى خلاك تقول ان الوقت ده بالذات مناسب لموضوع شاعرى؟؟؟
واحده قعده بتحشي ده وقت مناسب بالذمه
اختاروا وقتكوا
و على الفكرة جبارة و الله ربنا يكرمنى بواحد نرقص سوا ماهو اصل التانجو لازم يترقص باتنين عندهم انسجااااااااام
تانى حاجه ليه بتتكلم زى اللى عامل عامله؟؟؟؟؟؟
‏قال يا مراكبي
اه يا دماغى

الحاجة بتعمل أحلى محشي على الطريقة السورية .. إبقي إتفضلي عندنا دوقيه .. حاجة تحفة بصراحة

ده غير طبعا زي ما أشرتي إنه بيشجع على رقص التانجو لأنه خالي من السعرات الحرارية والدهون والكوليسترول

تحياتى
‏قال يا مراكبي
اسكندراني اوي

إيه رأيك في الفكرة دي؟ شفتني وأنا رومانسي؟

موافق نرقص مع بعض مادام زوجاتنا ما فيش منهم أمل في الموضوع ده .. وأهو ضل راجل ولا ضل حيطة

هههههههههه
الاخ مراكبي

مشكلتك من مشكلتي

بس انا قررت الرقص علي واحدة ونص

لعلي اجد استجابة

أخبار مها ايه؟!!

وشد حيلك في مطار جبل علي

وغير لون كلمة كومنت علي الصفحة الاولي

عشان اتعميت وانا بدور عليها

تحياتي

ويجعلو بك يا جميل عااااااااااااااامر
‏قال يا مراكبي
Amr Ahmed

كده برضه؟ عايزني أسيب التانجو وأقوم أعمل بيض للبنت؟

أمال فين الرومانسية وأريدك أنثى ونزار قباني والحاجات دي كلها .. إيه؟ بخ خلاص؟

:-D
‏قال يا مراكبي
koukawy

الله عليكي يا كوكو .. تصفيق حاد

واحد شاي هنا للكوكو الكميل يابني .. تحية جامده قوي قوي

إنتي كده حللتي الموضوع صح .. التانجو هنا مجرد رمز للرومانسية اللي ممكن نفتقدها مع زحمة الحياة الزوجية واللي ما بنحاولش إننا نرجعها تاني أونقهر الظروف اللي محاوطانا

الموضوع مش سهل أبدا .. لكن لازم نحاول .. لازم
‏قال gohayna
تصدق كويس انها معملتش فيك حاجه يا مراكبي

يا عني الست بتحشي المحشي

والاولاد كل واحد فيهم عايز منها حاجه

وانت قاعد مش عايز تساعدها

وكمان عايز ترقص تانجوا

حبيكيت وهيا بتعمل محشيو الدنيا ظمبليطه جنبها تكلمها يعني

والله غريب ييا احمد


احمد ربنا انها خلصت المحشي علي خير
ولم يحدث تراقش باصابع المحشي

او بالحله والغطا يا احمد

سليمه

وبعدين ابقي نقي الوقت يا حج عشان تتكلم وربنا يكرمك وترقص التانجو

الا صحيح اشمعني التانجو يعني؟

هو فيه هنا في الكويت منه؟

تحياتي يا احمد
‏قال يا مراكبي
إنـســانـة

هو الجواز كده .. وماتحسبوش يابنات إن الجواز راحة .. عارفه الأغنية القديمة دي بتاعة فرقة المصريين؟

فكرة إني أروح لوحدي آخد دروس التانجو دي ممتازة جدا جدا .. على الأقل هيدوني هما في المدرسة حد أرقص معاه من عندهم

وش بيغمز جامد

هههههههه

أشكرك بشدة
‏قال koukawy
انحني للتصفيق الحاد
و لازم نفض نحاول فعلا
اما بقي بالنبسه للتصويت
ما صوتش ليه في الاستفتاء الجديد
عن افلام الصيف
بص انا دايما لما نزل نتيجة الاستفتاء بنزل معاه الاستفتاء الجديد ياللا تعالي صوت بقي
بس حاسب لصوتك يتشرخ من الصويت
ههههههههههههههههه
اضحكتني للغاية

اما عن الموضوع السابق واسم مها

فحقاً

كنت سأموت من كثرة الضحك

حقاً يا عزيزي

عقل المرأة لن يتغير

:)

تحياتي
‏قال يا مراكبي
kaed

هههههههه

على رأيك .. صنية بطاطس باللحمة أو فتة كوارع أفيد بكتير من البتاع اللى إسمة التانجو دة

هههههههه

هأنزل أسأل بكره عنه وهأشوف هو بيتباع بالكيلو وألا بالحتة .. لو لاقيته رخيص أجيب لك معايا تانجوهين تلاتة؟
‏قال يا مراكبي
Epitaph

عندك حق طبعا

والله لو تساعدينا وتعملي فينا معروف وتخلي العيال عندك شوية صغييرين ييجي شهرين كده وألا حاجة يبقى كتر ألف خيرك

هههههههه

هو أل باتشينو كان بيلف محشي كرنب وألا ورق عنب؟ أصل الفيلم ما إشتغلش عندي كويس
‏قال يا مراكبي
Gid-Do - جدو

سلامة ودانك يا جدو

في الحقيقة .. أنا كنت بأتكلم عن التانجو .. بس بعد ما نشرت الموضوع ونشف والناس أكلت وشي زي ما إنت شايف .. قررت إن البانجو هيكون هو الأحسن لحالتي دي

فيه بانجو في تكساس يا جدو؟

مساء الخييييييير
‏قال يا مراكبي
Esmeralda

لما يكون فيه محشي ورق عنب لذيذ وريحته محفحفه وتسعد القلب .. لازم يكون هو ده الوقت المناسب الشاعري طبعا .. عايزة ذكاء دي؟

وأديكي بتقولي إن الفكرة جبارة ونفسك فيها .. قوليلها بقى علشان تعرف قيمتي

أما إجابة سؤالك الأخير .. أنا باتكلم زى اللى عامل عامله علشان هي دي طريقة الكلام الرومانسية بتاعة المحشي

:-D
‏قال mariamagdolen new
الله الله البوست دة رائع واللى قبلة بردة بس هوة بجد احنا هنتغير بعد ما نجوز ونبقى كدة
مش عارفة بس
لا اكيد لا بردة مش عارفة
‏قال Gid-Do - جدو
مراكبى

دحنا ياباشا بنصدرة كمان واذا ماكنش عندنا نستوردة علشان عيونك
وهو دة الحل تشد النفسين وتبص للحاجة وهى بتلف المحشى وسيب خيالك حتشوف افلام ومتنساش تدعيلى ـ مش تقولى تانجو من الان فصاعد بانجو
مساء الخييييييييييييير

تدوينة ممتازة ويرجعولك بالسلامة ـ تحياتى
‏قال يا مراكبي
سمسم

هههههه

لو ما ممشيش معاك الرقص علي واحدة ونص .. جرب على إتنين ونص .. جايز يمشي الحال

:-D

أخبار مها؟ إيه لزوم السيرة دي دلوقت .. أنا شايف فيه إقبال على الأسافين العابرة للقارات اليومين دول

:-D

أما مطار جبل علي فزيه زي أي مشروع في حياتي .. هيخلص إن شاء الله .. بحلوة وبمرة هيخلص

كلمة في سرك: لون كلمة كومنت أنا مخبيها ومغمقها عمدا علشان الرقابة .. الإحتياط واجب يا سمسم يا أخويا
‏قال يا مراكبي
gohayna

هههههه

ما أنا كنت بأتكلم معاها بأدب وذوق وحنية علشان تكون الطريقة مناسبة .. مش كفاية كدة وألا إيه؟ عموما المرة الجاية هأجرب وقت تاني ما تكونش بتحشي فيه محشي .. تكون في المطبخ مثلا أو وهي بتنشر الغسيل .. لكن محشي تاني لأ

طبعا فيه تانجو في الكويت .. ما أنا قلت إنه قبل الهيلتون على طول .. قريب من المكان اللي إنتي فيه دلوقت .. في منطقة المهبولة

منورة بجد
‏قال ياسر سليم
ههههههههههههههههههههههههههه

انا مش عايزك تيأس

حاول تانى وتالت ورابع

وقالها عمنا سعد زغلول من سنين

لا يأس مع الحياة
‏قال يا مراكبي
koukawy

أهلا بيكي تاني

الإستفتاء ده مش هايمشي معايا للأسف .. أنا أول مرة أسمع عن أسماء الأفلام دي كلها وبعدين أشوفها فين وإزاي وإمتى؟

عموما لما أنزل مصر إن شاء الله هأحاول أعمل معسكر في السينما علشان أكون متابع وإلا هيبقى شكلي وحش قوي

أصوت بطريقة حادي بادي وخلاص؟
‏قال يا مراكبي
صاحب البوابــة


ربنا يكرمك .. متشكر قوي على التعليق الجميل ده

وبلاش نخبط في الزوجات اليومين دول وإنسى بقى الموضوع اللي فات ده .. غلوش غلوش
‏قال يا مراكبي
mariamagdolen new

أهلا بيكي وبكل الناس اللي عزمت القطار .. نورتي

إعذريني مش هأقدر أجاوب على سؤالك بصراحة علشان أنا عايز أعيش

الجواز ده ميه ميه ومابيغيرش أي حاجة خالص زي ما إنتي شايفة
‏قال يا مراكبي
Gid-Do - جدو

ياسلام عليك يا جدو يا أبو المفهومية كلها .. أنا حاسس بأنفاسك معايا والله .. تحياتي لكل أشجار الخشخاش في تكساس ولويزيانا واللي حواليهم كمان


متشكر جدا يا جدو على متابعتك للبانجو .. ويجعله عامر
‏قال يا مراكبي
ياسر سليم

أنا لا يمكن أيأس أبدا يا معلمي .. أنا دايما عندي أمل

ولو إن سعد زغلول ما قالش اللي إنت قولته ده .. سعد زغلول قال: مافيش فايدة يا صفية .. غطيني وصوتي علي

ماتنساش تبقى تغطيني وتصوت عليا
‏قال أحمد المصري
حسيت إن الوقت مناسب علشان أكلمها في موضوع شاعري.. قربت منها وسحبت كرسي وقعدت جنبها ----
جملة ساخرة فظيعة,متميز كالعادة00
وسلملي عالمحشي0
‏قال يا مراكبي
أحمد المصري

متشكر جدا على ذوقك ده

المحشي هو اللي بيسلم عيك .. أبعت لك صباعين؟
‏قال Blank-Socrate
يا عينى على جمال و عمق الحياة العائليه
اكيد انت محتاج للتانجو
لكن المحشى يكسب
هقول رأي يمكن هيضايقك

بس انا بتكلم عن الحالة كحالة و ليس علي حضرتك كشخص

لو حضرتك كنت ساعدت الحاجة و قومت عملت البيض المقلي للبنت و فتحت نور الحمام لبنتك الوسطي ... كان زمان الحاجة لحقت تخلص حلة المحشي و تيجي معاك درس التانجو

مش عارفة بس انا بيستفزني جدا الراجل اللي بيتعامل مع بيتة أنه ضيف عليه مش ان بيتة دا من صميم مسؤولياته

ساعدها و خفف عنها و هتلاقي عندها وقت تاخد معاك دروس تانجو و صلصا ولا تي بيانو و كمانكا كمان :)

و الله الكلام دا مش موجة لحضرتك كشخص و لكن كموقف عام

خالص التحية للبوست الواقعي دا
اولا انتا محتاج تغير مفهومك للرومانسية
ثانيا محتاج تغير اماكن مفاتيح الكهرباء علشان البنات الصغيرة
ثالثا محتاج انا اعرف يعني اية بيض محمر دة
اما بخصوص التانجو فحمد ربنا ان العيال كانوا موجودين ساعتها
‏قال يا مراكبي
Blank-Socrate

طبعا المحشي يكسب .. إسألني أنا

هو في الحقيقة أنا محتاج بانجو

بس خايف من أي كبسة تحصل عالبلوج

نورت
‏قال يا مراكبي
شــــمـس الديـن

إنتي عارفه إن مافيش رأي بيزعلني حتى لو ضدي

وفي الحقيقة رأيك فيه جزء من الصحة لا أنكرها

الست طبعا بتحتاج دايما حد يساعدها لكن الإحتياج ده بيختلف في حالة إنها تكون ربة منزل متفرغه وألا هي ست عاملة

ممكن تكون الست ربة منزل متفرغة وبتضيع وقتها في كلام فاضي ومش بتنظم وقتها .. يبقى دي تستحق المساعدة؟

وعلى العكس بتكون فيه نماذج مكافحة وتستحق كل التقدير والإحترام .. والمساعدة

شوفتي ما زعلتش إزاي؟ ههههههه

نورتينا بجد
‏قال يا مراكبي
اسكندراني في الغربة

الأولاد بيقولوا على البيض المقلي إنه بيض محمر .. دي من تأثير أمهم وأمي السوريين الأصل

إنت شكلك كده في صفهم مش في صفي .. أول إسكندراني أعرفه يقف ضدي

:-D

هأبقى أوطي مفتاح نور الحمام علشان أوفر نص مجهود الحاجة .. شكرا على النصيحة .. نورتني
‏قال الأباصيرى
ياراجل أختشى وعيب عليك

مش عيب واحد فى سنك وفى مركزك يطلب من مراتة


أنة يضرب بانجو

مش حشيش يعنى

:(

لما تعملوا محشى تانى
أبقى أندة عليا عشان أزورك

بس وحياة عيالك ياشيخ
متمسكش فيا على الغدا
:)
‏قال فى القلب
أنا أول مره أجى هنا ومش الأخيره أنشاء الله البوست ده عجبنى فيه واقيعيته الشديده
عموما ده حال أغلب الستات بعد الزواج
وبعدين المحشى السورى معروف أنه مفهوش سعرات كبيره عشان مش مسبك زى المصرى
بص خد النصيحه دى
وأولى عملت أيه
أنت تقسم العيال شويه عند جدتم وشويه عند خالتهم المهم الجو يبقى خالى
وبعدين تبدأ بنكتتين يفطسوها من الضحك
وبعدين تألها كلمتين حلوين كده عن جملها فى عينك
كل ده بقه يا سيدى على خلفيه ميوزيك
تانجو
وفجاه تأوم أيم ترقص تانجو مع نفسك شويه أدمها
وبعد كده وأنت بترقص تيجى أدمها وتنحنى
وتطلب أدها للرقص
وأنتو بقه كده قول لها الله ده أنا مستمتع بالرأس معاكى أوى
تيجى ناخد دروس تانجو
وأدى دقنى أهى بعد كده هتألك كل شويه أنت مش ألتلى هنروح ناخد دروس تانجو أمتى بقه
‏قال يا مراكبي
ellithy

أهلا بيك

أنا جيت عندك وشوفت الموضوع الجديد اللي بتتكلم عليه .. محتاج أفكر فيه شوية قبل ما أطبقه

نورتنا
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى

ده تانجو .. تانجو ده حاجة كده زي المكرونة بالباشامل .. إنت رحت لبعيد قوي .. حشيش ونجيلة وحاجات كده

علشان خاطرك إنت دي كانت آخر مرة نعمل فيها محشي

بيت كرم ما إنت عارف
‏قال يا مراكبي
فى القلب

دي وصفة سهلة .. دي وصفة هايله

إنتي كنتي فين من زمان؟

بس إوعي تكوني بتلبسيني في الحيطة وألاقي نفسي واخد كام غرزة في نافوخي وألا حاجة

أصل أولاد الحلال كتير هنا قوي اليومين دول

أهلا بيكي في عالم التدوين .. نورتينا
‏قال فى القلب
شكرا على تشريفك ليه وأمنياتك
ده كله من ذوقك
أرجو أن يستمر تشريفك
‏قال يا مراكبي
فى القلب

أنا اللي بأشكرك على زيارتك مرة تانية وإن شاء الله نكون في إنتظار الجديد عندك

أهلا بيكي
‏قال سكتم بكتم
أتجوز تاني وأرقص تانجو براحتك
الحاجة دي مفيش منها أمل غير في تربية الأولاد تربية صالحة وأطعامهم وأطعامك والأهتمام بك وبأولادك

ودي زي ماحضرتك شايف كلها حاجات ثانوية
المهم دلوقتي التانجو

بالحق هو أية الفرق بين التانجو والصلصة وهل الصلصة دي غير صلصة الطماطم بتاعتنا

وشكرا
‏قال مدونة كسبان
ياباش مهندس
طريقة كتابة الموضوع جميلة جدا

فعلا مش معقول كل حاجه محشى فى محشى
لازم يبقى فيه مشاعر زى دى
لازم يبقى فيه حاجه جديدة
لازم يبقى فيه تغير
وجميل اوى ان انت تفكر فى حلجه زى كده
تخلص المحشى بس وبعدين ابقى كلمها تانى

كلهم بيقولوا كده فى الأول والكلام الحلو بيتحول
‏قال zordeak
ههههههههههههه


تانجو مين يا عم

صلى عالنبى


ده انا اتكسف اقول كده لخطيبتى
ده لو خطبت يعنى

مش لمراتى

بيتهيألى هيا كان ممكن تلبسك حلة المحشى

ربنا يخليلك الاولاد

:D

على فكرة

i tagged u

:)
‏قال Rania Lelah
تانجو ايه الى انت جاى تقول عليه
؟
انت عارف قبله معنى التانجو ايه؟
ايييييييييييييييه؟
:))
يلا اهو كله لف بقى :))
يا بشمهندس احمد يعنى نقطع نفسينا هنعمل كله فى وقت واحد
طيب كنت خلى الموضوع بعد المحشى على الاقل كان هيبقى موضوع مهضم
:D
تحياتشى
‏قال mo'men mohamed
هههههههههههههههههههههه
يا راجل حد يرقص تانجوا فى السن ده
\بلاش
بقى جانب حلة المحشى مكان شاعرى ولا ده وقت شاعرى برده
على العموم
كويس ان فى حد لسه بيحاول يقعد ما مراته فاعده شاعرية
بس برده مش جانب حلة المحشى
ههههههههههههههههههههههه
السلام عليكم
‏قال mohand
السلام عليكم
هههههههههههههههههههه
الصراحه هي عندها حق
يعني بعد كل اللي انت شايفه دا كله وبتدور علي التانجو
الله يكون في عونها
ويديها الصحه
تحياتي لك
انا اول مره ادخل هنا بس بشوف تعليقاتك من زمان
بس مدونة متميزه تحياتي مره تانيه
انا اعرف اللي بيرقص تانجو ده بيبقى الحج هاني سلامة والحاجة حلا شيحة لما مبيلاقيش قدامة غير السكة دي عشان يظبط
وغالبا بيكوني في فيلم اسمه السلم التعبان
العيان يعني
-------------------------
العملية تديرجية برضو يا مراكبي
ابدأها بقعده على كورنيش ماسبيرو اللي جمب هيلتون رمسيس اللي في الكويت برضو
دور وهتلاقي
-------------------------
وعموما لو كنت فكرت شوية كنت هتلاقي انك المفروض كنت قلتلها انك عاوز تتعلم ترقص صلصة مش تانجو لان الصلصة مهمة جدا للمحشي
:)
‏قال تخاريف خاصه!
ههههههه

مش ذنب الحاجه على فكره...
ذنبكوو انتوو انتو اللى تعبينها...
:)
ربنا يخليهالكووو...

وبعدين تانجو ايه..اهم حاجه المحشي...
:)
انا مش عارفه اقول ايه انا بقي هاختلف عن كل الاي فات كله بيضحك و يهزر و عايز ياكل المحش بص بقي يا بشمهندس البوست ده انا هاخده و هافتتح به اول بوست ليه في مدونتي الجديده
www.nomarried.blogspot.com
مدونتي اوعي تجوز غير لما تفهم هافصص فيها و اشرحها و ابروزها ممكن بس ما فبش زعل يارب توافق عشان المدونه ده محاوله بجد لشرح الزواج و فهمه ممكن ممكن
‏قال tota
للاسف للاسف يعني هتفق معاك لاول مره في حياتي وهقف في صفك يامراكبي
الستات قبل الجواز بيكونوا امورات وعسولات وتلاقيها زي الورده وبعد الجواز تهمل نفسها بالمره وتنشغل بمسؤليه الحياه هوه اه بيبقي الموضوع صعب عشان بتبقي ست مسؤله عن عيله ومسؤليات وكده لكن مش سبب في انها تهمل نفسها او جوزها
اصل بعد كده يقولوا اتجوز عليا ليه ماهو انت لو قلتلها خلاص هروح ارقص تانجوا مع واحده تانيه كنت لقيت كل الاهتمام منها
بس برضه يعني مش وقت مناسب وهيا بتعمل المحشي يعني ده انت قتلت الرومانسيه وذبحتها شر ذبح
بس بجد لازم الانسان يفتكر من وقت للتاني انه انسان بمشاعر واحاسيس
مش عايشين عشان نشتغل وبس
لازم يبقي فيه وقت لتتغير وللرومانسيه ولكل الحاجات والمشاعر الجميله
بوست رائع يامراكبي
سلامي ليك
‏قال أبو أمك
إنت اللي غلطان
كنت روحت اتعلمت لوحدك وسبتها
إلا صحيح..إيه التانجو ده ؟
مربى ؟
‏قال dr.D
أولا كده أنت لغبطتني يامراكبي و خلتني ألف حوالين نفسي أنا مش عرفلك القصه الحقيقيه من الخياليه بس عموما البوست لذيذ بلغة المحشي و البيض المحمر أسمه بيض مزغلل
سلامي ليك ياكبيري
اين جديدك ؟؟؟

مررت لأقرأ لك فلم أجد اى جديد ايها الكسول !!!
‏قال طهقان
يخرب بين شيطانك يا راجل

فكرتني بكاريكاتير لاحمد رجب

سسلة الحب هو

وراسم واحدة واقفة في المطبخ رابطة راسها بمنديل
وشايلة على كتفها عيل وعمالة تقلب في الحلة
والراجل جاي راكع على ركبة ونص وماسك لها وردة
وهي بتبص له كأنة اهبل او مجنون


وعمك احمد رجب كاتب
الحب هو
الرومانسية



ههههه
قطيعة
انا عارف الشباب متسربع على الجواز ليه


حووود ورك يا باشبوش
‏قال مشروع انسان
ايه ده انا علقت امبارح هو التعليقات بتتسرق اليومين دول ولا ايه
تعرف انا شايف انى دى مشكلة الازلية فى البيت المصرى الا وهى مثلا الراجل ييجى من الشغل مهدود حيله وتعبان وزوجته متراعيش ده وتنكد عليه او متستناش شوية قبل ما يدخل فى مود البيت لازم يفصل الاول وبرضه الزوج لازم يعرف انه مسئول وان تربية الاولاد وحقوق زوجته وانها طول اليوم قاعدة لوحدها عايزة ترغى برضه يا عينى لازم هو كمان يراعى والمشكلة اللى ذكرتها انه يكون عايز يغير شوية من الجو ويعمل جديد ويبعد عن الروتين ده جميل جدا هى كمان لازم تراعى ده لان الانغماس مع الاولاد من الطرفين ممكن يبعد الطرفين عن بعض شيئا فشيئا وتبقى علاقتهم عشرة وفقط وينسوا الحب اللى بينهم وده صعب جدا لازم بين كل فترة وفترة يحدث تغيير للحياة النمطية انا معاك لازم تقاتل من اجل التغيير هذا بس برضه مع اختيار الوقت المناسب ولازم تتكلموا كتير فى كده لغاية ما توصلوا لحل
على فكرة انا بستفاد جدا من مدونة حضرتك اصلى ناوى اجوز فى يوم من الايام فبحب اعرف عيشة المتزوجين بتبقى ازاى يعنى ممكن تكون ارائى كويسة بالنسبة للزواج بس الرك على التجربة برضه ولا ايه
‏قال كراكيب عادل
يا عم انت لسة بتتكلم علي التانجو

وانا داير الف في كل المناطق علي شقة

ومش لاقي كنت هبقي في نفس حارتك بس مفيش نصيب

احدفلي عنوان كدة

انزل علية بالبراشوت

مش عارف العمارات الجديدة دي كلها مين سكن فيها متعرفش انت مين سكن فيها ؟؟
‏قال يا مراكبي
سكتم بكتم

وطي صوتك ياعم إنت .. إيه أتجوز تاني دي؟ أنا أهو قدام الحاجة بأشجب هذا الكلام شجب جامد قوي

إبقى لاغيني عالإيميل الخصوصي بخصوص الموضوع ده

وبالنسبة لسؤال سكتم بكتم صديق البرنامج .. نحب نوضح إن الفرق بين التانجو والصلصة هو نفسه الفرق بين اللي كان بيحب المشمش ودلوقت بيموت في المانجا
‏قال يا مراكبي
مدونة كسبان

أشكرك على إطراءك

هي طبعا الحياة الزوجية مش كلها محشي في محشي .. أحيانا بيبقى فيه شوية ملوخية على شوية فتة

ما تعرفش إنت أي إتنين متجوزين رقصوا تانجو قبل كده وألا دي حاجة في أفلام الخيال العلمي؟
‏قال يا مراكبي
zordeak

مكسوف ليه بس يادكتور؟ هو التانجو ده حاجة قبيحة وألا حاجة؟ ده زيه زي نداء الطبيعة بالظبط

وأنا ما أعتقدش إن الحاجة ممكن تلبسني حلة المحشي .. المحشي هيصعب عليها بعد ما تعبت فيه

:-D
‏قال يا مراكبي
Rania

ياسلام عليكي يا ثومة

أعد .. أعد

ياستي لا تقطعوا نفسكم ولا حاجة .. نخلي المحشي في يوم .. والتانجو في يوم تاني .. اليوم التاني ده طبعا مش هيكون فيه أكل خالص

:-D
‏قال خمسة فضفضة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه الطمع ده
عاوز تاكل محشي و ورق عنب وكمان ترقص تانجو
هي الست هاتقطع نفسها ولا ايه

منها لله الافلام بتاع اليومين دول اللي قلبت دماغ الرجاله وخلتهم كلهم عاوزين يرقصوا تانجو
‏قال غير معرف…
طيب يعنى لما نفسك تتعلم تانجو

مش تختار الوقت اللى تقوللها على حدوتة التانجو؟؟؟؟؟

حد يقترح تانجو وسط حلة ورق عنب؟؟؟؟؟؟

وقال اية؟
ترجع الرجالة تشتكي من حريمها

قال تانجو وسط حلة ورق عنب قال

انت تحمد ربنا ان الحلة لم تشق طريقا الى رأسك المصون

نيااهااهاااااا
الرقصه الوحيدة اللى كان نفسى اتعلمها
انا بعشق الرقصه والموسيقى بتاعتها
تجنن
ان شاء الله توافق:Dوتيجى معاك
‏قال -_-
يا سيدي عمرو ديبا لسة منزل اغنية الليلة دي و ارقص عليها تانجو للصبح
‏قال يا مراكبي
mo'men mohamed

مالو السن ده بس يا عم مؤمن؟ الكلام ده بأسمعه في البيت كتير وأنا لسه مقتنع إني لسه صغنون

وبعدين حلة المحشي دي منتهى الشاعرية اللي في الدنيا .. إسألني أنا .. وبالذات لو باللحمة
‏قال يا مراكبي
mohand

وعليكم السلام ورحمة الله

دي خطوة عزيزة .. أهلا بيك

وبعدين المفروض إنك تنصر أخوك الرجل ظالما أو مظلوما .. هتشمت فينا الجنس الآخر كده

:-D

نورتني
‏قال يا مراكبي
أحمد سلامة

هههههههه

بقى الحاج هاني سلامة كان بيرقص مع الحاجة حلا شيحة عشان يظبط؟ يظبط إيه بالظبط؟

أصل أخوك جاهل في الحاجات دي

وبعدين أجدعها كورنيش هنا في الكويت على النيل بتبقى درجة الحرارة ما تقلش عن 45 .. ماينفعش التدريج ده هنا خالص

أنا هابدأ زي ما أنت قلت .. هابدأ بالصلصة .. كده ممكن أقنعها

بس إيه يظبط دي؟
‏قال يا مراكبي
تخاريف

أهلا بيكي يا دكتوره

وبعدين أنا ما تعبتش الحاجة في حاجه .. أنا كنت قاعد ساكت ومؤدب والله

وطبعا ربنا يخليهالنا .. علشان خاطر المحشي

نورتي
‏قال يا مراكبي
دنــــيــــــا مـحـيـرنـي

فكرة جريئة جدا .. أهنيكي عليها

المدونة كلكها تحت أمرك .. وكمان هتلاقي موضوعات يوميات متزوج الأولى والتانية موجودة في الأرشيف في شهر فبراير واليوميات التاتلتة في شهر مارس
ربنا معاكي عالمهمة الجامدة دي
‏قال koukawy
هو التانجو واخدك عننا و لا ايه
فينك ؟؟
عايزين بوست في السربع
‏قال الدبور
هو مش تانجو ده عصير برضو فيه منه بطعم البرتقال
ولا ايه
عدنا الي مصر حمد لله علي سلامتي

تحياتي يا باشمهندس
‏قال يا مراكبي
أصدقائي الأعزاء

أشكركم جدا على سؤالكم عني .. أنا بس مشغول حبتين في سفرية كدة عالماشي وهأرجعلكم على طول

أصل موضوع التانجو ده عايز قعده
‏قال ...
عزيزى المراكبى
ليس كل ما يتمناه المرء يدركه.. وخصوصاً بعد أكلة المحشى إياها
الحقيقة التانجو جميل مفيش كلام
بس ما كانش ينفع تتواضع فى أحلامك شوية وتخليها سلو عادى كدة
ساعتها كان ممكن يُنظر فى أمرك
:)

دايماً كدة يا رجالة حاطين العقدة فى المنشار
:)
‏قال دينا فهمي
بص يا تختار المحشي يا تختار التانجو

بس تانجو ومحشي متجيش

وبعدين الست بتعمل محشي وكل عيل لة طلب بزمتك فية مجال لتعلم التانجو

:)



انا مع رأي عادل جداااا
ومش عارفة ليه حسيت ان الرجل في البوست ده أناني
هو كان محشي إيه ؟
أصلها تفرق :)
‏قال يا مراكبي
tota

أخيرا وافقتيني مرة .. الحمد لله

طيب ما دام كل البنات عارفين الموضوع ده زي ما إنتي عارفاه مسبقا كده .. أمال ليه كلهم بيتفقوا على الإهمال ده بعد الجواز؟

أنا هأجرب موضوع إني أقول لها إني هأرقص مع واحدة تانية ده .. بس لو جرى لي حاجة يبقى إنتي السبب

وعلشان خاطرك هأبعد عن كل أوقات الطبيخ والمحشي .. ولو إني شايف إن وقت المحشي ده وقت رومانسي جدا
‏قال يا مراكبي
أبو أمك

نشكر السيد الزميل على موضوع إني أتعلم التانجو لوحدي .. أنا حبيتك لله في لله

وبالنسبة لسؤال السيد الزميل .. سبق إننا وضحنا في تعليق سابق إن التانجو مش مربى .. ده أحد أنواع المكرونة بالباشاميل
‏قال يا مراكبي
dr.D

هههههه

ولا لخبطة ولا حاجة .. هو شوية حقيقة على شوية تأليف بيمشي الحال وتقدر تحس بالموضوع أكتر

أما البيض المزغلل فده بيكون بالزيت لكن البيض المحمر بيكون بالسمنة .. لذا لزم التنويه
‏قال يا مراكبي
صاحب البوابــة

أشكرك جدا على سؤالك عني .. في الحقيقة هو مش كسل .. هو إنشغال جامد جدا .. وبإذن الله هأرجع قريب جدا للمتابعة
‏قال يا مراكبي
طهقان

أيوة أنا فاكر كاريكاتير أحمد رجب ده بتاع الحب هو الرومانسية ده .. معلش بتيجي عالواحد لحظات خيال علمي كده وبتروح لحالها على طول .. أوعدك آخر مرة .. سامحني

أنا جاي عندك حالا .. اللهم إجعله خير المرة دي
‏قال يا مراكبي
امام الجيل

ده إيه الكلام الجامد ده كله؟ وكمان لسة ما إتجوزتش؟ أمال لما تتجوز هتعمل إيه؟ هتصدر كتاب عن الزواج؟

بجد بجد أحييك على الآراء الصحيحة دي وياريت فعلا تتفاهم فيها مع زوجة المستقبل من الأول .. وذقني أهي لو عملت حاجة من اللي إتفقتوا عليها

:-D

نورتني
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

العمارة اللي أنا فيها فوق مطعم إسطانبوللي في شارع عمان هتلاقي فيها شقق فاضي .. أنا متأكد من كده

وكمان هتلاقي في العمارات اللي ورانا في شارع يثرب وكده

بس خير .. بتدور على سكن ليه؟ بيتكم وقع؟

أسيبك بقى علشان هأرجع للتانجو .. يمكن ينفعنا
ههههههههههههههههههههههههه

بجد جميل جميل جميل

انا فطسان على روحي من الضحك انا كنت بحب التانجو دلوقتي لاقيته اختلط ببيض وبي بي وحد بيشطف .

انا مش مصدق .

ههههههههههههههههه

بجد بوست جميل

وبعدين محش مع التانجو مظنش
‏قال sarah la tulipe rose
حد يفكر في التانجو و هو شايف المحشي
بس اخباره ايه صحيح ..المحشي مش التانجو؟!
‏قال Hannoda
إسمحلي أضيف عنوان للبوست وهو
يوميات زوج رابع مرة

ده كان أولا
ثانيا

ايه طلباتكوا العجيبة ده في أوقات أعجب

مين ده اللي دماغه في التانجو وقت لف المحشي و الأولاد في عز قرّهم اليومي

و الله إنتوا حاجة غريبة قوي

:)


عارف؟؟
أحلى حاجة في بوستاتك هو تدرّجها و تسلسلها المسلي

و بعدين النهاية أم دم خفيف اللي تفاجأك

بحب إسلوبك
وبجد ربنا يباركلك في إندماجك و إنخراطك في أسرتك بالحب و الإعجاب اللي بينطّوا من سطورك

ربنا يخليكوا يلبعض
‏قال mazagat
بوست رائع ..


وبالرغم اني لا اعرف رقصة التانجو هذه

ولا عمر ي رقصتها


الاا اني لازم لما تجوز اتعلمها

بس قبل ما اخلف عشان معملش بيض ولا اروح الوتاليت مع العيال او امهم تروح معاهم



تحياتي




... مزاجات
‏قال مريم
كفاية عليك تانجو حلة المحشى وهى اصلا بالصلصة
بلا وجع رجلين
‏قال يا مراكبي
خمسة فضفضة

وعليكم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا ممكن أستغنى عن المحشي علشان خاطر التانجو .. يمشي الحال كده؟ شفتي أنا مش طماع إزاي؟

:-D

وبعدين العيب مش في الأفلام يا دكتورة .. ده الستات اليومين دول عندهم قصر تانجو

:-D

نورتي
‏قال يا مراكبي
شـــــهــــروزة

أنا مش فاهم ليه إنتوا أجمعتوا على إن وقت المحشي ده وقت مش مناسب؟ أنا شايف إنه شاعري جدا جدا

وبعدين أنا مش بأشتكي من مراتي ولا حاجة .. الشكوى لغير الله مذلة . .وكفاية كده لحسن هأعيط خلاص

:-D
‏قال me
بص يا مراكبى
أنت لو بتكتب الموضوع ده من باب أنك بتالف
يعنى كتابه أدبيه
أقولك رائع جميل
أنما لو تحمل هذة القصه طيات ألم حقيقى أنت تعيشه
أقولك استنى شويتين عليه

الجاب كبير
مابين المحشى والتانجو
متجيش كده
‏قال اسلام رفاعى
ياه من فترة مقرأتش قصصك ولاعلقت عليها وحشتنى كتاباتك الجميلة اعذرنى النت الجهاز كان عطلان
‏قال Shreef
مش عارف والله يا بشمهندس لو انا مكان الحاجة و جوزي جاي يقولي كدا وسط الهيصة ديه كلها كنت لبسته حلة المحشي في دماغوا...تانجو ايه دلوقتي انا عايز اعرف..بس بجد حلوة منك..سلام
‏قال Unknown
انا شايف انك بتثير مشكله مهمه جدا في الوسط المصري , مشكله انشغال الاسره بامور البيت دون الركون الي لحظه من الرومانسيه بين الوقت و الاخر

التحول الي الجانب العملي بكل قوه دون العوده قليلا الي الراحه والاسترخاء من وقت للاخر

حوار جميل
وواقعي
:D

تحياتي
‏قال No Fear
السلام عليكم
شكلك عملتها و رقصت تانجو متعب التانجو شكله كده
‏قال يا مراكبي
رينـــــــــــا

ذوقك عالي بجد .. ربنا يسعدك وترقصيها مع الزوج العزيز

وإدعيلي بقى بالمرة بالمثل .. بس أرقص مع الزوجة مش الزوج

:-D
‏قال يا مراكبي
Sharm

متأكد إن أغنية عمرو دياب دي مضمونة؟ ما ينفعش عبد المطلب؟
‏قال يا مراكبي
koukawy

ياريت يا كوكو يكون التانجو .. أنا بس مسافر وبأقعد عالنت بالعافيه

عموما قربت أنزل بوست .. بس هيبقى كئيب شوية .. شوية نكد بقى

متشكر جدا على سؤالك وإهتمامك
‏قال mohamed
سيبك م التانجو المحشى كان عامل ايه ياباشمهندس
ألا صحيح هو التانجو ده محشى بره
‏قال يا مراكبي
الدبور

طبعا فيه منه عصير .. وإذا ما كانش فيه يبقى نجيبه علشان خاطرك

ألف حمد الله عالسلامة .. نورت خط القنال كله .. ومصر كمان
‏قال يا مراكبي
حلم

ماشي .. هأعمل بنصيحتك ونجرب الكول سلو المرة دي .. جايز ربنا يكرمنا ويمشي الحال مادام التانجو مش ماشي مع المحشي

:-D
‏قال يا مراكبي
امرأة تقول الذي لا يقال

فين بس الأنانية دي؟ هو الراجل كان عايز يرقص لوحده؟ بالعكس .. ده كان عايزها تشاركه في الرقصة الجميلة دي .. قصاد إنه يشاركها في أكل حلة المحشي طبعا

:-D

نورتي
‏قال يا مراكبي
طـعـمـة

هو ده الكلام .. جايز نوع المحشي يفرق في الموضوع؟

نجرب محشي كوسة وبتنجان ونجرب تاني ونشوف؟
‏قال يا مراكبي
احمد رفعت

خد بالك بقى علشان التانجو بقى ريحته وحشه اليومين دول

هههههه

بس مش عارف ليه الناس حاطة نقرها من نقر التانجو بالمحشي؟

:-D

أهلا بيك .. نورتني
‏قال يا مراكبي
sarah la tulipe rose

المحشي بتاع الحاجة تحفة .. زيه زي كل الأكل اللي بتعملهولنا

أنا بس آكل المحشي وأنسى التانجو والدنيا واللي فيها

منورة
‏قال يا مراكبي
Hannoda

متشكر قوي على الإضافة الجميلة دي وعلى متابعتك الدقيقة دي

وبعدين الأولاد بيقروا كل دقيقة يعني بقى عادي خلاص .. شوية وكده وهنروح السرايا الصفرا بسببهم .. عادي جدا

:-D

متشكر جدا على إطراءك الرقيق وشعورك الرائع

منوراني دايما
هههههههههههه
يا عم هات حتة من الماحشي المهم
التانجو مش هيطير
تحياتي
‏قال يا مراكبي
mazagat

أهلا بيك

تصيحتي ليك .. إتعلم الرقصة دي قبل الجواز من أصله .. جايز ما تلاقيش وقت للموضوع ده بعد كده حتى لو لسه ما فيش عيال وبيض وبي بي

:-D

نورتني
‏قال يا مراكبي
مريم

أهلا بيكي

كويس إنك فكرتيني بموضوع وجع الرجلين ده .. أنا ما كرتش فيه قبل كده ةأبدا

بلاش تانجو بقى .. السن ليه حكمه زي ما إنتي عارفه

نورتينا
‏قال يا مراكبي
ibnyosry

هو الموضوع بين البينين .. يعني بنناقش قضية واقعية من أحد جوانب الجواز المشهورة لكن بإسلوب أدبي بيتخذ من التانجو رمز مش أكتر

أهلا بيك دايما وتسعدنا آراءك
‏قال غير معرف…
بيفكرني بحوار بين فردوس محمد و إستفان روستي في فيلم سيدة القصر

إستيفان روستي : تسمحيلي بالرقصة دي يا هانم
فردوس محمد : ماترقص يا خويا حد حايشك
إستيفان روستي : كده طيب لما أروح أتحزم بقى
‏قال ابن رشد
متهيئلي يا مراكبي انا عندي فكرة انت تتحجج انك رايح تعلم العيال يرقصوا تانجو و تاخدهم معاك و تروح تتعلم انت و اهي فكرة


هتشرفني زيارتك
http://masryforever.blogspot.com/
‏قال غير معرف…
تانجوا يا مفتري
ده بدل ما تساعدها

قال تانجو قال

ناس فاضية
هههههههههههه
‏قال سلسبيل
مادام فيه بنت وسطانيه عاوزة بيض مقلي
وبنت صغنونه عاوزة حد يفتحلها نور الحمام..
وولد كبير بيحب يتخانق مع البنتين التانيين..دا غير ان الحاجه دقيقة جدا ف عمايل المحشي
هههههههههههههههه يبقي والله مانتو متعلمين تانجو لا السنادي ولا والعشرين سنه الجايين..انا بس بحاول ارفع من روحك المعنويه مش اكتر
وانا بقول يعني ممكن تحط خطه تعليم التانجو كده لما العيال يتجوزو وتحسو ان البيت بقي هادي..دالو ماكانش حيبقي فيه احفاد بيحبو البيض المقلي برضه
بس كويس بقي انك عرفتني باللي ممكن يحصللي لو اتجوزت....خاصه اني نفسي اتعلم تانجو هههههههههه فالحق نفسي بقي...لان واضح اني حبقي ساعتها مشغوله خاالص
ربنا يخليلك الحاجه والولاد ومايحرمكمش من بعض
‏قال Reemo
مش قلتلك قبل كده انك دماغ
تانجو مع المحشى
مش عاطفيه خالص
:D
‏قال يا مراكبي
اسلام رفاعى

إنت تشرف وتنور في أي وقت .. وألف سلامة عالنت ولجهاز

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
shreef

ههههههههه

كده برضه؟ طيب ياأخي أنصر أخاك المدون على الأقل

عموما بكرة نشوف .. كآس وداير

:-D
‏قال يا مراكبي
М€ŝЋМΣŞĦ

أحييك .. هو ده فعلا اللي أنا بأعنيه من الموضوع ده .. لازم ما ننساقش وراء الإنشغال الدام بأمور المنزل وننسي الأيام الجميلة اللي كانت في الأول .. لحد ما تموت المشاعر جوانا

منورني بجد
‏قال حسن ارابيسك
الحقيقة
مهم جداً تشد إنتباه اللي قدامك الأول قبل ما تقول كلامك أو خطبتك بمعنى تسرق ودانه وبعدين تقول اللي إنت عاوزه زي تضربلك عيل تكسرلك حاجه تصرخ صرخة من بتوع طرزان أأو تمسك طبله وهاتك ياطبل وسط العيال وكله كان هايرقص وطبعاً كان هايعز عليها تقف تتفرج وهلما جرا
بعدها بقى كا ن ممكن تتكلم على التنوع والفلاحين بيرقصوا ازاي ياللي عالترعه حود عالمالح والصعايده والاسكندرانيه بيرقصوا ازاي أحيه عليكي ياللي تموتي عاذبه وعريسنا إاتجوز وانتي زي الجزمه والمقاهريين بيرقصوا ازاي إدحرج واجري يارمان وتعالى على حجري يارمان والبدو بيرقصوا ازاي ياعيني عالبدويه يامالك عالبدويه البدويه بدلعها كلت النخله ببلحها وهلم جرا
شوف الآولاد إزاي كانوا أذكياء كل واحد عمل عامله شدة إنتباه الحاجه
رقم اتنين في إعتقادي إن اختيارك لنوع الرقص هو اللي ما لفتش نظر الحاجه وعلى راي صاحبنا المدون اللي قالك هو تانجو ده مربى ولا أيه
ثالثاً أنت تخاطب حواء الشرق وليست حواء الغرب
المهم حاول تاخد الموضوع بالتدريج يعني اتكلم عن الرقص الشرقي وبعد كده خش في رقصة الحجالة يعني واحدة واحده لحد ماربنا ياخد بإيديكم ونشوفكم اشهر ثنائي في رقصة التانجو
الوقت ختياره مهم جدا يعني انت بتكلم الحاجه وقت لحظة من لحظات إبداعاتها وهي عاميل المحش ولف المحشي يعنى تلاقيها كانت سامعه كل حاجه ومطنشه وكان نفسها بدل ما تلف صوابعها على المحشى تقوم تلفها حوالين رقبتك وتخنقك لكن ربنا كان بيحبك ويبعتلك كل شوية عيل ينقذك فكانت كل ماتيجي تنفذ فكرتها يطلعك عيل ينجدك منها
خلي بالك لاتحضرلك الأكياس وسكاكينها تسنهم
ياعم خد بنصيحتى وابعد عن الحريم وشرهم
‏قال يا مراكبي
No Fear

وعليكم السلام

أنا لا رقصت تانجو ولا رقصت عالسلم حتى .. أنا ركزت في المحشي وجمال المحشي وسلمت أمري لله
‏قال يا مراكبي
mohamed

التانجو محشي طبعا

بس مش هينفع نتكلم بالتقصيل عن الموضوع ده لأن الحكومة مفتحه عينيها شوية اليوكين دول

وأبودومة والدفاس هما اللي كانوا بيفهموا في الموضوع ه

:-D

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
ibn nasser - ابن ناصر

مادام كل الناس إهتمت بالمحشي .. يبقى ده دليل على إن مراتي إنسانة طبيعية وأنا اللي مش ولا بد .. مش كده؟

:-D

عموما هأبعت لك كام صباع بال دي إتش إل بس إنت إبعت لي العنوان

:-D
‏قال يا مراكبي
مصرى

ههههههه

طبعا المفروض إني أنا إستيفان روستي مش فردوس محمد .. صح وألا لأ؟

:-D
‏قال يا مراكبي
shams

فكرة مش سليمة أبدا .. أولادي دول فتانيين وبيروحوا يحكوا ليها على كل حاجة وما بيتبلش في بقهم فوله .. يعني هيحكولها عن البنت اللي هأرقص معاها وهتبقى ليلة كوبيا

وأنا مش هأرقص مع راجل زيي طبعا

وش بيغمز

أهلا بيك وأنا جاي عندك حالا
‏قال يا مراكبي
Anima

ما أنا ساعدتها في أكل المحشي .. إنتي فاكراني كنت قاعد ساكت ما بأعملش حاجة؟

:-D
‏قال يا مراكبي
سلسبيل

مش عارف أشكرك إزاي على إنك رفعتي من روحي المعنوية بالشكل ده .. يعني هانت كلها عشرين سنة وأتعلم التانجو

يعني أكون داخل على سن المعاش

ههههه

إلحقي نفسك بقى اليومين دول لحسن تخشي في في حكاية العشرين سنة دي

بأرفع من روحك المعدنية أهو

:-D
‏قال يا مراكبي
Reemo

أنا فعلا كنت عامل دماغ محشي ورق عنب .. أصل ريحته بتسطل جامد

:-D
‏قال يا مراكبي
حسن ارابيسك

ههههههههههههههههه

أنا مش عارف أقول إيه وألا إيه على تعليقك المبدع ده .. ده أحسن بكتير من البوست اللي أنا كتبته

أول مرة آخد بالي من إن الأولاد أنقذوني من مرمطة محققة وقلة قيمة .. الحمد لله

:-D

عموما نصايحك دي كلها على رآسي من فوق .. وأنا فعلا قررت أبدأ برقصة لمجنونة يابا يابا عالمجنونة .. أهي بداية رومانسية ومشجعة

:-D
طولت الغيبة المرادي
‏قال نـــــــور
هههههه بجد رائعة كعادتك دوما

بس أخبار المحشي ايه؟ اكيد حلو أدام من ايه الحاجة :D

تحياتي لك
‏قال الأباصيرى
وينك أنت صديق

أنا يدور منى منى يشوف أنت وين مايحصل

ميشان خاطر انا صديق
أنا يبى شوى شغل داخل بلوج مال انت

أوك

الأباصيرى - المالية - مجمع الصالحية
جنب شوية هنود قاعدين بيرغوا
‏قال أميرة
هههههههههههه

اللى محيرنى حاجة واحدة بس

بصرف النظر عن المحشى ايه خلاك تحس ان الوقت مناسب للكلام الشاعرى

وبعدين تانجو ايه بس المحشى اهم
‏قال فى القلب
أيه فينك
كل ده بتتعلم تانجو
فين جديدك
‏قال نفسنا
ندعوكم لزيارة العدد الثالث من مجلة نفسنا
‏قال يا مراكبي
أحمد سلامة

أنا متشكر جدا على سؤالك عني .. كلك ذوق

في الحقيقة أنا فعلا غايب لأني مشغول جدا في سفريتي المره دي .. إن شاء الله أرجع قريب
‏قال يا مراكبي
نـــــــور

متشكر جدا على إطرائك

المحشي طبعا رائع .. لازم أقول كده

:-D

نورتيني
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى

هلا والله .. صديق مال أنا

أنا شوي سافر وفيه كتير شغل

أنا ما ييجي مني مني

ههههههه

إوعى تهز رأسك يمين وشمال
‏قال يا مراكبي
أميرة ويلز

إزاي بس مش واخده بالك من الجو الشاعري ده؟ أمال أميرة ويلز إزاي؟ ده هو ده الوقت اللي هو .. جربي كده محشي الكوسة وإنتي تعرفي

وعلشان خاطرك .. المحشي أجدع ناس
‏قال يا مراكبي
فى القلب

أنا في الدنيا .. بس مشغول كتير .. وطاير مش ثابت

أشكرك جدا على سؤالك عني .. والجديد قريب إن شاء الله
‏قال يا مراكبي
نفسنا

متشكر جدا على دعوتكم الكريمة .. ومبروك العدد الثالث
‏قال Tigress
المراكبى
اول مرة ادخل على مدونتك بناء على نصيحة ارابيسك، مدونة شيقة دا فيها روح مصر ودلوقت
ليس لدى جديد اضيفه فى موضوع المحشى، ولكن بما انى لسة متفرجة على عطر امرأة وفيه مشهد تانجو عبقرى
فانا اوؤيد التانجو لكن لازم تختار وقت مفهوش محشى وتكون مزحلق العيال.. مشكلة الرجالة انهم عاوزين كل حاجة طريقتهم ووقتهم واما نبقى احنا محشى
حظ موفق فىى موقعك الجديد ومرارة الغربة
‏قال يا مراكبي
Tigress

أهلا بيكي وبأشكر العزيز أرابيسك على التكريم الرقيق ده

إطرائك ده وسام على صدري .. ولو تساعديني في موضوع زحلقة العيال ده يبقى كتر ألف خيرك ويقعدلك في عافيتك وفي أيام المحشي برضه إن شاء الله

نورتينا
‏قال غير معرف…
المهم انت مش قلت اخبار المحشي ايه ؟؟؟
انا كمان نفسي اتعلم صلصا... علشان احطها علي المحشي ،، ياراجل مش تختار الوقت المناسب لفتح باب موضوع مهم كده ،، يعني مثلا وهيا بتنشر الغسيل ولا وهيا بتحمي العيال .. مش تقوللي ورق عنب
مها ربيع ،، بدون بلوج حتي اشعار اخر
‏قال يا مراكبي
مها ربيع

أان مش عارف أشكرك إزاي على النصيحة دي .. صح كده .. وهي بتنشر الغسيل .. هو ده الوقت المناسب .. أو وهي بتحمي المفعوصة الصغيرة ومغرقاها من فوق لتحت

ربنا يكرمك على النصايح الغالية دي
‏قال max.adams
يا سيدي الست في غاية الديموقراطية بتخلي الظروف المحيطة تقولك الاجابة بدل هي ماترفض و تزعلك الست تشكر البنات و الولاد أهم عندها من أي موضوع تاني
بس انت ممكن ترقص تانجو مع المدربة وتيجي تعلمها في البيت وعشان هي ماتزعلش قلها كنت برقص مع المدرب أصل المدربات مابيتكشفوش على رجاله

بوستك غاية في الروعة و ربنا يخليلك الست حرمك
‏قال يا مراكبي
أنا عايز أبوسك على النصيحة الجهنمية دي .. صح كده .. هأرقص مع المدربة .. ومش مهم أرقص بعد كده في البيت أبدا

تحية جامدة ليك
‏قال lonlysmily
بيتهيالى مكنش وقته التانجو والست بتعمل المحشى.
وادام عايز تاكل المحشى يبقى مينفعش تتعلم التانجو
ولو عايز التانجو يبقى مش هتلاقى فى البيت حاجه
يارب انا بس الاقى حد يعلمنى التانجو ومش عايزة المحشى
‏قال يا مراكبي
ما هو بعد ما الواحد بيشبع من المحشي وكذا مرة .. لازم تلاقيه بيقول زيك كده: ياريت حد يعلمني تانجو

الحياة مش كلها محشي وبس زي ما أغلب الناس بتعمل

ولا كلها تانجو برضه
‏قال Empress appy
ههههههههههههههههههه انا قولت لما تكونوا رايقين مش محشي يا راجل حد يعمل كده عموما التانجو حلو اوي اوي وراقى جدا
‏قال يا مراكبي
Appy

ما هو ده الوقت الوحيد اللي بنقدر نقعد فيه مع بعض .. اعمل ايه بس؟

عموما من ساعتها واحنا لسة ما اخدناش خطوة واحدة تجاه الموضوع ده
‏قال غير معرف…
بجد انا برقص صلصه كويس ونفسي ارقص مش عارف فين بس موضوعك جامد وفعلا دي حقيقه وبتحصل في البيوت بس خو مبيبقاش عايز يرقص تانجو

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟