كبر الجي .. وروق الدي

بعد نشر البوست اللي قبل اللي فات لقيت الحاجة مراتي بتقول لي: إنت مش تبطل بقى تنكد على الناس؟ كل مرة كده تكتب عن مشاكل البلد وتدوس على الجروح ؟ مش تكتب حاجة تخلي الناس تفرفش كده؟ وطبعا أنا بصفتي راجل البيت وكلمتي هي اللي بتمشي دايما ..قصدي بتمشي أحيانا .. هي ما بتمشيش أصلا علشان عندها كساح .. قررت إني أكتب موضوع خفيف .. وعلى رأي الواد إياه في فيلم مرجان أحمد مرجان .. هأكبر الجي .. وأروق الدي .. ونحب ننوه للسادة المستمعين اللي مش متابعين أحداث الدوري المصري .. إن "الجي" هي إختصار لكلمة الجمجة .. و"الدي" هي إختصار لكلمة الدماغ .. والله أعلم .. وممكن تغطوني وتصوتوا لو عايزين
.
ومادام نويت المرة دي أكبر الجي وأروق الدي .. يبقى هي دي الفرصة الوحيدة اللي هأقدر أعرض فيها آخر أبحاثي اللغوية اللي لا هتقدم ولا هتأخر زي كلام الناس بتاع جورج وسوف .. والبحث ده عنوانه هو ظاهرة البخل الجماعي .. واللي خلاني أعمل البحث ده هو مجموعة من الأصدقاء المصريين اللي بينتموا لمدينة ساحلية شهيرة مش عايز أقول إسمها .. لكن هما وروني النجوم في عز المغرب بسبب البخل بتاعهم .. وبخل إيه بقى .. من النوع الجماعي .. وطبعا زي كل مرة هألاقي واحد ييجي ويسألني ويقول لي يا أسطى مراكبي: هو فيه بخل فردي وبخل جماعي؟ أقول له كالعادة برضه :إنت جيت للي هيفيدك .. البخل الجماعي ده موجود من زمان وعندي الأدله من الشعر العربي القديم .. شوفوا كده
.
أقاموا الديدبان على يفاع
وقالوا لا تنم .. للديدبان
فإن آنست شخصا من بعيد
فصفق بالبنان على البنان
تراهم خشية الأضياف خرسا
ويأتون الصلاة بلا أذان
.
والأبيات دي معناها كده بالهجايص إن جماعة البخلاء دول حطوا ناضورجي فوق مكان عالي وقالوله: إوعى تنام يابن ال .. ولو لمحت أي حد جاي من بعيد تنبهنا وتصقف سوسة على طول .. وتلاقيهم عايشين من غير صوت لحسن حد يسمعهم ويتضايف عندهم .. لدرجة إنهم بيصلوا من غير أدان
.
حلوة مش كده؟ شوفوا بقى الأبيات التانية دي
.
قوم إذا إستنبح الأضياف كلبهم
قالوا لأمهم .. بولي على النار
.
واضحة دي وألا عايزة تفسير؟ يعني إذا البوبي بتاعهم "هوهو" وده معناه إن فيه ضيف جاي من بعيد .. تروح أمهم اللي عمالة تطبخ الأكل في قدرة على النار تجري تطفي النار بمياه الصرف الصحي .. وياريت ما حدش يربط بين البيتين دول وبين موضوع البوليس اللي بيكبس على جماعة حشاشين يقوم واحد فيه يعمل بي بي على الفحم أو بيسموه الولعة ولا مؤاخذه
.
وطبعا إنتم متخيلين كان إيه رد فعل أصحابي إياهم لما عرضت البحث ده .. لدرجة إنهم بدأو يبحثوا في إن أصولهم بتنتمي للقبائل العربية اللي إتكلم عنها الشعر ده وألا لأ .. ما علينا .. إحنا بكده نكون وصلنا لنهاية البرنامج .. نرجوا أن تكونوا قد إستمتعم بالعرض المقرف ده .. ونكون كبرنا الجي وروقنا الدي .. ونراكم في موضوع نكد بعد كده على طول إن شاء الله .. أي خدمة

تعليقات

‏قال غير معرف…
بردو انا اول تعليق
بصراحة مش لاقية كومنت عشان انا مش فاهمة حاجة
صيام بقى كل سنة وانت طيب
‏قال tota
يعني مافيش حل وسط اما تنكد علي الشعب اما تقرفه وتقلب معدته
بس بصدق يعني هوه انت كتبت البوست ده قبل الفطار ولا بعده؟؟
من الواضح انك كنت في حاله شعريه مايعلم بيها الاربنا
ربنا معاك
سلامي ليك يامراكبي
‏قال كراكيب عادل
كل سنة وانت طيب يا مراكبي

طيب مش خايف مركبك يروج ناحية المدينة دي

بس تعرف البلد دي مع كل دة

مجتمع منتج وهايل وياريت مصر بكل محافظاتها زيهم

عالم معندهاش وقت للمجاملات ولا السرمحة

انا مش من هناك علي فكرة

العكس خالص

:)
‏قال loumi
العزيز احمد باشا
انا بس نفسي المودام
بما إنها صاحبة فكرة بوست يفرح من غير نكد تقراه وتقولنا إيه رأيها
والله انتوا الإتنين زي العسل
وربنا يسعدكم
بس نصيحه ما تبقاش تسمع كلامها وإلا انت قاصد عشان بعد كده تقول إن هي السبب
إنا بس جايه اهدّي النفوس
:):):)
بس ابقا قول لي دي محافظه ايه عشان ما ابقاش اروح عندهم احسن الكلب بتاعهم يهوهو وإلا حاجه
:)
أصل انا ما اعرفش غير مدينه ساحليه واحده وما اظنش إنك تقصدها
ههههههههههه
تحياتي ورمضان كريم
سلام خاص جدا جدا للمدام
‏قال Tamer Nabil Moussa
البخل دة موجود من زمان وهبعيش الى اخر الزمان

تحياتى
‏قال only spot
ربنا يكفينا شر البخل بس لان ظروف المديته ديه مش ولا بد ولانهم بيعيشو على موسم الطلبه والدراسه وبيكون ده الموسم بتاعهم وطول السنه الحال واقف اتعرف عنهم انهم بخله جدا ويكفيك شرهم دول الى موجودين فى الصعيد اما لو كنت تقصد اهل المدينه التانيه الى منهم الى قارفنا فى عشتنا فدول الله يهديهم
بس مش زى اهل المدينه الى فى الصعيد
دى اول مره اعلق عندك تحياتى ليك على البوست ورمضان كريم
‏قال Amr Ahmed
الا هي ايه البلد دي
هه
ههه؟

ايه
هه

قول متخافش

هههههههههههه
كل سنة وانت طيب
‏قال Gid-Do - جدو
مراكبى

دانت ياجدع بتشرح الشعر بطريقة ـ ربنا ما يحكمك فى تلامذة ـ قال الكلب يهوهو ـ انت لية مش عاوز تقول انك كنت فى وسط جماعة دمايطة على وزن اسيطة ـ دة مش بخل دة حرص حتى اسالهم راح يقولولك تتعشى ولا تنام خفيف ـ تبات هنا ولا اللوكاندة احسن ـ دة مش بخل دة صراحة والصراحة راحة
نصيحة ـ اكتب فى النكد احسن لايق عليك وعلينا أو اقلب على الحواديت ليك فيها بدل ما نضرب انا وانت ـ انت علشان كتبت وانا علشان ترجمت

ملحوظة: ياجماعة الكلام اللى فوق دة كلام الست رمزية جارة المراكبى فى البيت اللى فى اول الشارع ـ شايف بقى لما انا كبرت الجى وروقت الدى عملت اية
‏قال أميرة
انا مش عارفة ايه اللى جابنى هنا مرتين فى يوم واحد

انا عايزاك تبلغ كلمتين للحجة بقى انا زعلانة منها اوى عشان هى السبب فى البوست دة
ماهى لو الفرفشة كدة يبقى بلاش منها خالص مالها البلاوى اللى مالية البلد دة حتى شر البلية مايفرفش

مع السلامة بقى عشان اتقرفت اوى الصراحة

بقولك صحيح طب مش تنورنا انت فين
اهو طبق القطايف تاه فى السكة
مش مهم القطايف المهم الطبق دة تراث عائلى
‏قال فى القلب
مركبى
أنا حاسه أن البوست ده ليه تكمله
عشان نربط الحكايه ألى حصلتلك

بس أنت عايز تشوقنا صح

أكل صعامك الأبرار
صوم مقبول
‏قال Ehab
ههههههههه
كل سنه وانت طيب الصيام اشتغل اهو واثاره بانت
عموما بوست يجنن
وعلى فكره انا لاحظت ان فيه ناس من بلاد مشهوره بالبخل الشديد بيكونوا كرماء جدا وناس من حتت مشهوره بالكرم بيطلعوا هجاصين وكلها اشاعات
ما علينا
انت ازيك كده
سلاااااااااااااااااام
معلش انا جاى بره الموضوع خالص

انا جيت اقولك كل سنة وانتى طيب و بصحة و خير و سعادة دايما بأذن الله يا باشمهندش
‏قال hoda omran
بس انا على أيامى كان اسمها كبر الجيم
واشترى الدال
:)
ما علينا
المهم نكبرهم ونروقهم على الاخر
:)
كل سنة وانت طيــــــب
‏قال мσнη∂ιš
طريقة جميلة و سلسلة في شرح الشعر، و لو أنها مقرفة حبتين شوية، شكرا يا بشمهندس يا جامد غل البوسط الحلو ده
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عسل يا مراكبي يا خبررررررررر ابيض عليك
انا حقول اسم المحافظه واخد عشرين ريال
بس كده حتزعل ناس كتييير منك اوي
هههههههههههههههههههه


واضيفك من الشعر بيت
انهم طققو القرد

يا جدع حد يشرح ابيات الشعر بالشكل ده
اه يا نافوووووووووووخي
اللهم اني صايم
‏قال اتفضل عندنا
ههههههههههههههههه
اموت انا في الكلام بالهجايص ، لا بجد لازم تنزل شرحك ده في كتاب هتكسب منه دهب....اما ياخويا بالنوسبه لاخوانا اياهم، فانا برده اتعاملت معاهم مره وكانت هي المره، خاصة ان انا العرق الشرقاوي بتاعي دايما ينقح عليا فتخيل بقي واحده من اللي عزموا القطار علي الغدا في وسط القبيله دي
سبحان الله
ماتخليك في النكد أحسن يا مراكبي ؟
الهجايص مش لايقة عليك
:D
‏قال عدى النهار
ونراكم في موضوع نكد بعد كده على طول إن شاء الله .. أي خدمة

ده كان كلامك.. وكما هو معروف عنك.. كلمتك مابتنزلش الأرض

يظهر علينا بقينا شعب نكدى وإحنا مش داريين. إنجاز آخر يُضاف لصاحب الضربة الجوية
‏قال تخاريف خاصه!
كل سنه وحضرتك طيب..ومكبر الجى ومروق الدى
دايما يارب...
:)

رمضان كرييييييييم
‏قال غير معرف…
هههه
انا عجبني التفسير والشرح للابيات
الابيات هي اللي هجايص مش الشرح

هههههه


كل سنة وحضرتك بخير و اشرتك كلها يا رب
:)
‏قال Esmat
كل سنة وانت طيب
و رمضان كريم عليك وعلى المدام
و تقبل الله منكم العمل الصالح وغفر لكم
وانشاء الله السنة الجاية تقضى رمضان فى مصر-قريت تعليقك عند شهر وعرفت انك لم تقضى رمضان فى مصر منذ 5 سنوات
انا منذ 7 سنوات وزوجى الغلبان منذ اكثر من 14 سنة
يعنى احنا غلابة اكتر منك
و رمضان كريم
‏قال daktara
اولا كل سنة وانت طيب
ثانيا البوست حلو
ثالثا اللون الاصفر علي الخلفية الزرقاء تعبلي عيني قوي
كبر الخط او غير اللون


رمضان كريم


انظر حولك
د. خالد عزب
‏قال mariam
على كده الحاجه لو قرت البلوج بتاعى هتقول ايه
هى عندها حق طبعا بلاش نكد

سؤال1 ما هو الديدبان؟
سؤال 2 ما هو اليفاع؟

مفيش شعر اسهل من كده شويه

هو البرنامج ده على الأولى و لا التانيه
انا بسأل بس علشان بلاش افتح التليفزيون يعنى

انا بقى مستنيه الموضوع النكد
اصل هو ده المود بتاعى
‏قال Ehab
نبأ هاااااام
هبه اختي هتنشر اول كتاب ليها في الأسواق يا ناس
والمفاجأه ان الكتاب هو السلسله اللي كانت بتنشرها في مجلة بص وطل
يوميات اتنين مخطوبين "عمر و ساره"
الموقع بتاع بص وطل نشر الخبر وحاطين الصوره وهي بتمضي العقد
استعدوا عشان تشتروا الكتاب
اهم حاجه ان الكتاب فيه بس اللي هي كتبته مش اللي الناس كتبوه
لأن الفكره ناس حاولت تستغلها وتكتب فيها اللي على مزاجهم

صدقوني هتعجبكم قوي
وممكن تقرأو ا الأجزاء الأولى من ارشيف مجلة بص وطل
والحاضر يعلم الغايب والغايب يسأل الحاضر
سلاااااااااااااااام
‏قال غير معرف…
كل سنة و إنت طيب يا مراكبي
خد بالك إنت كلمتك مابتمشيش لأنك إنت الراجل الديبلوماسي بتاع البيت و لازم تترفع عن الصغائر دي عشان مسيرة البيت تمشي مش لأي سبب تاني

بس بوست جامد
‏قال غير معرف…
السلام عليكم و رمضان كريم
يا ريت تتفضلوا تزورونا و تقولولنا رأيكم
Trateesh Kalam
‏قال الأباصيرى
شوف ياعم المراكبى
انا مش هتكلم على البوست دة

أنا قولت أزيدك من اشعر بيت
وأتكل على الله وأرجع أشتغل


يا أيها الخارج من بيته …… وهاربا من شدة الخوف
ضيفك قد جاء بزاد له…… فأرجع وكن ضيفا على الضيف .
‏قال Marwa Friday
صباح الورد
والله أنا بشوف تعليقاتك يا باشمهندس عند مدونين جيران ..وبتبقى حلوة ..قلت أدخل كده ..:)..كلام جميل كلام معقول ..لكن ..حكاية بالهجايص دي "الترجمة الهجايصية"فكرتني بالعزيز أحمد زكي - الله يرحمه- وهو بيقول لسعيد صالح ..في العيال كبرت - أبوووك هيسيب البيت يا سلطان ..هاهاهاها!..كويس انك فهمتني حكاية الجي والدي دي!..اكتب ومايهمكش ربنا معاك ..كل سنة وانت طيب وبالنسبة لكلمتك التي لا تمشي ..في حملة تطعيم ..بس ورا الشمس! تحياتي :)
‏قال Esmeralda
بص يا ريس
اولا كل سنه و انت طيب
ثانيا فيما يخص البخل الجماعي او ان جماعه معينه يكون مشتركه فى صفه ما لأ و الاكاده تكون مشهورة بيها فده اعققد انه ممكن يكون ارث ثقافى ينتقل من جيل لجيل
حاجه كده زى اليهود مثلا
على طول فى جماعات و مش بيحاولوا الاندماج او موضوع الماديه بتاعهم لاحساساهم دايما بانهم مش مستقرين فى المكان اللى هما فيه
حاجه اتعودوا عليها طول عمرهم و ورثوها لاولادهم
السلام عليكم

ازيك ياباش مهندس

وايه الروقان ده والابحاث الهايلة دي

بس بصراحة اليت التالي في :

قوم اذا استنبح
كان هيكمل رونق بحثك

قوم إذا استنبح الركبان كلبهم ***قالوا لامهم بولي علي النار

فأمسكت بولها أن تجود به***

وما بالت به الا بمقدار

الا هي اسم البلد ايه؟؟
بالمناسبة

كنت في مرة في امسية كدة

وكان المدعو فيها شاعرين من البلد اياها اللي بتقول عليها

ففي واحد فيهم بعد الامسية بيتكلم علي بلده

وقعد بقي يرد علي الاشاعات .. واخد بالك انت من كلمة الاشاعات دي.. اللي بتقول انهم بخلا

وهات شعر بقي

ياضيفنا لو زرتنا لوجدتنا***نحن الضيوف وأنت رب المنزل

التاني قال ياجماعة متصدقوش الكلام ده

انت رب المنزل يعني عندك فاتورة الكهربا والمية ادفعهم مدام انت رب المنزل


الخلاصة:

وشهد شاهدج من أهلها


وكل سنة وانتو طيبين
‏قال gohayna
كل سنه وانت طيب يا مراكبي ويارب تبقي بالف خير وصحه وسعاده

وجديد التجديد دا خالص والله

موضوع لايت وشيق وجميل

صحيح اللغه بعافيه شويه بس تحفه والله

تسلم ايدك يا مراكبي

كل عام وانت بالف خير يا سيدي

رمضان كريم
hhhhhh
الله يروق بالك يا مراكبي زي ما ضحكتني
على ريحة البيبي اقصد على سيرة البيبي
في ناس كمان بيخافوا يعملوا بيبي لحسن يجوعوا
ههههههههههه
‏قال Unknown
احييييك علي البحث الرائع ده .. لقد توغلت في عبق التاريخ
:D

بس نوعيه الشعر مش ولابد .. واضح ان اللي كاتبها مكانش عنده صفيحه ميه يطفي بيها النار


وكمان ممكن نلاحظ نوع من عقوق الوالدين عند قديم البخلاء , حيث ان الولد مقامش يطفي النار بنفسه ..لا .. امر والدته انها تطفيها .. ودي قله ادب بصراحه
يا عم يا ماراكبي
رمضان كريم
بلاش سيرة الأكل دي

والفحم والحاجات اللي تخلي الواحد يجوع

وبلاش سيرة الحاجات التانية اللي تخلي الواحد يرجع

:)

صباح الخير
عليك
جزاكم الله خيرا
بس كبر الخط
هو انت نظرك مش ضعيف
مثلى
‏قال يا مراكبي
أشكركم جميعا على التعليقات الجميلة دي .. هأرجع لكم تاني بس لما أستأذن من الحاجة في إني أستخدم الكومبيوتر لأني كلمتي بقى لها يومين تحت الأرض

وبالنسبة للناس اللي بتشوف الخط صغير يا ريت يروحوا فوق عند

View

وبعدين يختاروا

Text size

وبعدين يختاروا

Largest

هيلاقوا الخط مظبوط

أنا راجع إن شاء الله .. أنا جامد جدا
‏قال Unknown
معلش يا عم مراكبى تعليقى اتحذف
يلا ملناش نصيب نكتب واحد جديد
انا مفهمتش حاجه من الشعر لكن شرح حضرتك للابيات كان وافى ومليان بالبلاغه ومعانى الجمال فى الابيات صراحه
انا رايى كنت ضفت الحلزونه ياما الحلزونه
يلا كل سنه وانت مكبر الدى ومروق الجى
‏قال koukawy
ده احنا روقنا و كبرنا الجي و الديعلي الاّخر
بس وجعتني من كتر ما كبرت و خصوصا بقي الصيام و انت فاهم
‏قال ابن بلد
رغم إنى مش فاهم حاجة

لكن كويس

وربنا يقويك
بص بقى يا هندسه
كفايه كده بخل بقى
لو قريت البوست دلوقتي هكلفته بصراحة
عندي امتحان اطفال يوم السبت
وانت عارف كتاباتك بتمخمخني جدا
معادنا يوم الاتنين ياصديقي العزيز
دعواتك يا مراكبي
‏قال Rania Lelah
ايه دة يا مراكبى
؟
انت بتقول على اخونا الاصله الحلوين الكرمه الدميطة
الى هما بتوع دمياط يعنى
انهم بخله
وية شوية تقول راس البر كمان منتجع اى كلام ووحش و مش نضيف قول قول ماهو خلاص
توء توء توء توء مكنش العشم
:))))
كل سنه و انت طيب مع انى مفهمتش حاجة من البحث
بس قلت هقرا البوست تانى بعد الفطار
مفيش حد هنا دمياطى يا ناااااااس؟
هههههههههه
تحياتى
و رمضان كريم يا بشمهندس
‏قال david santos
Thank for posting.

جمال عبد الناصر,

15/1/1918/ - 28/9/1970

The Great, Gamal Abdel Nasser
‏قال الأباصيرى
بقالى يومين بفتكر فى اول البيت اللى انت كاتبة
تقريبا كان كدة

قوم إذا أكلوا أخفوا كلامهم
وأستوثقوا من رتاج الباب والدار
قوم إذا أستنبح الأضياف كلبهم قالوا لامهم بولى على النار
عموماً كل سنة وانت طيب

:)

اكثر ما اعجبني

موضوع كلمتك في البيت التى اصيبت بالكساح مؤخراً

:)
‏قال سجدة
انا مش فاهمة اى حاجة
طب ايه دخل دا فى دا
ومين المدينة الساحلية دى
واضح البوست حالة ذهنية متعسرة شوية
‏قال يا مراكبي
المجهولة الأولى

ولا أنا كمان فاهم حاجة .. ما أنا صايم برضه

هو مين اللي كتب البوست ده؟
‏قال يا مراكبي
tota

أنا إفتكرت دلوقت حكاية جحا وحماره لما الناس ما كانش بيعجبها أي حل من الحلول

:-D

أنا بأفكر أقفل المدونة وأريح دماغي وخلاص .. مش أريح؟

:-D

البوست كتبته في حالة السمو اللافكري اللي قبل الفطار على طول وما كنتش شايف اللي قدامي
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

ما أنا عارف إنك من العكس خالص وعارف إنت منين بالظبط .. لكن طبعا ما ننكرش إن المدينة دي من أحد قلاع الصناعات اليدوية في مصر

كل سنة وإنت دايما بصحة وسلامة
‏قال يا مراكبي
loumi

أنا مش عارف ليه الحاجة مراتي ليها الشعبية دي أكتر مني مع إنها مش بتدون ولا بتكتب أي حاجة؟ ولا يمكن علشان إنتوا شوام زي بعض وليكوا في المكدوس؟

عموما بأشكرك على تهدئة النفوس .. وأنا سمعت كلامها بس مجاملة مش ضعف ولا خوف ولا حاجة أبدا

:-D

نورتينا
‏قال يا مراكبي
Tamer Nabil

ومش البخل بس اللي هيفضل لآخر الزمان .. كل صفات الدنيا كده برضه ودي سنة الحياة

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
only spot

تقصدي مين باللي قارفنا ده؟ هو فيه حد قارفنا في عيشتنا وأنا مش واخد بالي؟

;-)

أهلا بيكي دايما وكل عام وأنتم بخير
‏قال يا مراكبي
Amr Ahmed

إنت عارف إني ما بأخافش وشجاع جدا جدا

دي كانت مجينة إفتراضية لزوم الحبكة الدرامية مش أكتر

ما توديناش في داهية بقى

كل سنة وإنت طيب
‏قال يا مراكبي
Gid-Do - جدو

ربنا يخليك لينا إنت والست رمزية جارتنا وما يحرمناش منكم أبدا .. ودايما كده تكبروا الجي وتروقوا الدي

أنا برضه قل للحاجة كده وهي ما صدقتنيش .. قلتها الناس بتموت في النكد قد عينيها

وبالنسبة لطريقة شرح الشعر فدي الطريقة الحديثة لتطوير التعليم اللي هتوصل المعلومة بسهولة .. بس لسة بدري عقبال ما الناس تفهمني

:-D
‏قال يا مراكبي
أميرة ويلز

تنوريني يا أميرة حتى لو كل دقيقة .. ده بيتك ومطرحك

بس طبعا من وحي البوست ده ممكن أقول: يا بخت من زار وخفف

هههههه

أنا ما أقدرش أقول كده للحاجة .. قوليلها إنتي أنا ما أقدرش .. مش خوف منها لكن حرصا على مشاعرها

إنتي بعتي الطبق على أي دولة؟
أنا ما يرضينيش إن تراث العيلة يضيع

يجيله بكام الطبق ده؟

:-D
‏قال يا مراكبي
فى القلب

البوست كان ليه تكملة ووقع مني في السكة .. هنسك عالموضوع ده لحد هنا وخلاص

كل سنة وإنتي والأسرة بخير .. تقبل الله منا ومنكم
يعنى ايه ؟
النهاردة أكبر الجي , وأروق الدي , وبكره أدلع المي وبعده أهيص العي


أنا مش موافق ...

كل سنة وانت طيب
اااه يا مراكبي
كبر الجي
وروق الدي
يعني نظبط الـ دي جي
جود فيري جود
سمعني احلى صدى صوت
جمال ابيات الشعر الولانية دي
مقريتهاش قبل كده
التانيين دول كنا قرفينا وقارفينهم في ثانوي
بس الاولانيين دول روعة
وتشكر الشرح
‏قال bastokka طهقانة
الواحد يكتب تعليق و لا يشد السيفون؟
في الايام المفترجة دي
‏قال يا مراكبي
الشنكوتي الكبير

هو فعلا الوقت اللي قبل الفطار بساعة ده بيكون الواحد فيه عامل دماغ جامدة جدا

:-D

والبخل بتاع المدن إياها ده مش قاعدة طبعا نعممها على الكل وخلاص .. لكنها الأغلبية يا عزيزي

منورني بجد
‏قال يا مراكبي
بيجاسوس المصرى

إنت تنورني برة الموضوع أو جوة الموضوع

أهلا بيك دايما وكل سنة وإنت طيب ودايما بالتوفيق
‏قال يا مراكبي
همسات

أنا على أيامي ما كانش فيه اللغة دي خالص من أصله .. أنا بأتعلمها من الأولاد على فكرة

كل سنة وإنتي طيبة
‏قال يا مراكبي
المهندس السري

أنا برضه قلت إن إنت اللي هتفهم طريقتي في شرح الشعر .. أيوة كده رجعت لي ثقتي بنفسي

أهلا بيك دايما .. كل سنة وإنت والمغرب كلها بخير
‏قال يا مراكبي
اسكندراني اوي

خد 30 ريال بس ما تقولش على إسم المدينة .. مش عايز مشاكل الله يخليك

:-D

ماله شرح الشعر بس؟ مش لازم نبسط المواضيع شوية للناس وألا إيه؟

:-D

كل سنة وإنت طيب
‏قال يا مراكبي
اتفضل عندنا

والله أنا خبرتي في الهجايص مش قد كده لكن بنحاول .. ممكن لو عندك خبرة في الموضوع ده يبقى تساعدينا في تأليف الكتاب ونضمن نجاحه

إنتي طلعتي من الشرقية؟ طيب قولي لجوزك إن فيه مدون وعائلته جايين عندكوا في كندا لزيارة قصيرة بتاع شهرين كده

:-D
‏قال يا مراكبي
طـعـمـة

انا قلت كده برضه .. النكد ليه شعبية جامدة جدا

عموما البوستس الجاية كلها هتكون نكد ما تقلقيش

:-D
‏قال مدحت محمد
انت يابنى مصمم تنكد علينا
انا هقول للمدام تخليك تبطل تكتب خالص
‏قال يا مراكبي
عدى النهار

أنا كلمتي لا يمكن تنزل الأرض أبدا .. لكن ممكن تنزل تحت الأرض طبعا .. طراوة أكتر

:-D

وبعدين حب النكد الجماعي ده إنجاز على فكرة .. دي حقيقة زي ما إنت بتقول كده بالظبط

تحياتي
‏قال يا مراكبي
تخاريف خاصه

وإنتي طيبة .. بس تكبير الدماغ مش يأقدر علية غير مرة واحدة كل كام سنة .. أصل أنا من اللي واجعين دماغهم على طول

ربنا يوفقك في العذاب اللي إنتي فيه .. إسأليني أنا على كليات القمة .. قال قمة قال
‏قال يا مراكبي
Epitaph

ده تعليق جديد من نوعه .. أول مرة آخد بالي إن أبيات الشعر كمان هي نوع من الهجايص

:-D

نورتي
‏قال kaed
عزيزى أحمد
أنا كبرت دماغى لغاية مابقتش بعرف أقلع الفانلة
هاهاهاهاهاهاه
رمضان كريم
‏قال يا مراكبي
Esmat

كل سنة وانت طيبة وأسرتك الكريمة دايما بخير وسعادة

وكان الله في عونك إنتي وزوجك الكريم

كلنا في الهم .. غلابة

نورتي
‏قال دكتور حر
سلامات للمراكبي

أولا احيك على المدونة لأني لسه أول زياره
وثانيا أكثر ما يسعدني اني الاقي مدون كبيير كده بيكيفني قوي
ثالثا
كويس جدا اني جيت بعد لما خدت دش التوبيخ على كآبة المواضيع
عشان آجي انا على الفريش

ورمضان كريم ودمت بخير
‏قال يا مراكبي
daktara

كل سنة وانت طيب وومتشكر جدا على زيارتك وإطراءك

وبالنسبة للخط أحب أكرر الآتي

بالنسبة للناس اللي بتشوف الخط صغير يا ريت يروحوا فوق عند

View

وبعدين يختاروا

Text size

وبعدين يختاروا

Largest

رمضان كريم يا دكتور
‏قال يا مراكبي
mariam

أي حد هيحاول يكتب عن أحوال البلد هيلاقي نكد طبيعي .. مش مصطنع يعني

هي أحوال بلادنا كده

الديدبان = الحارس

اليفاع = مكان مرتفع

وده بقى ما بيجيش غير على القمر الصحراوي .. جنب النايل سات على طول

:-D

النكد المرة الجاية إن شاء الله

إنتظرونا
شاكر ليك الزياره يا هندسه
وياريت تشرفنا في

http://elarasoly.blogspot.com/

وتقولي رايك
محتاجين المشوره
‏قال زُمُرده
السلام عليكم
ياسلاآآآآم يا مراكبي
هو انت كده بتفرحنا؟
يعني ده بوست خمسه فرفشه ولا ايه؟
البخل قديم جدا
ولو البخل اتعدم...مش هتحس بالكرم
لأن الدنيا هتبقى حاجه واحده
ومادام الإختلاف راح...يبقى كله طبق الأصل
هو انت اكيد رحتلهم في غير رمضان
معلش المره اللي جايه اعمل حسابك
ونصيحه ..كبر...و روق بس على التوافه
واوع تعمل كده في الحاجات الكبيره
تضيع وتضيعنا وياك
سلام
‏قال عمرو غريب
كل سنة وانت طيب يا مراكبي و رمضان كريم
لا فعلا انت كبرت الجى وروقت الدى
ولايطت التي

انت لو كنت مشهيصنا على الحوار من الاول ما كنش حصل ده كله

وع العموم الحمد لله .. ده كان تووء سفاااهم واحنا معجننا الموضوع
واخدش وشين ورنيش وبقى زى الفل

هتفطرنا على ايه النهاردة بقى ؟؟
‏قال mthlykaweyy
هاى
ازيك عامل ايه
انا مثلى قوى قرات مقالك وعجبنى بجد
انت ذو عقليه وتفكير جميل

اسمحلى اعرفك بنفسى انا من المثليين العربولدت فى مجتمع ينبذ المثليين ويعاديهم ويكرهم على شىء ليس باديهم

فى جين ان كل العالم المتحضر اعترف بالمثليه

اكبر صريحين علميين فى العالم كله اعترفوا بعد الدرسات العلميه ان المثليه امر طبيعى والذى بهم معظم اطباء وعلماء العالم وذلك بعد الدرسات

بجانب الدرسات العلميه الحديثه التى اجريت على الحيونات والحشرات ايضا
ووجدت ان المثليه امر طبيعى وعادى

ولكن كما تعلم فى بلادنا الشيوخ هم علماء ويفسروا القرءان حسب ما هم مقتنعون به فاخلطوا بين اللواط والمثليه

والعلم اثبت اختلاف الهيوبلاتومس وهى المنطقه الموجوده للدماغ للمثليين عن المغايرين

العيب فى الشيوخ وليس فى الدين
كما سبق وان فسروا سابقا ايه فى القرءان على ان الارض بيضاويه وظلوا نصف قرن يعتقدون هذا وكل الناس تناضل من اجل رايهم الى ان اتى العلم واثبت انها كرويه

وبعدها ادركوا انهم اخطاوا

علاوه عن المجتمع الذى يمارس الكراهيه والنبذ ومعاده المثليين

انا فاكر كويس كل يوم
كنت بقعد بليل وافتكر اى حد قلى كلمه جرحتنى فى المدونه
وابكى طول الليل وكنت اشعر بالحزن جدا
بجد نفسنا كلنا نحب بعض بدون كراهبه او ضغينه

ما اردت ان اقوله لك اننا نمد ايدينا اليك بكل الحب والصداقه
واريد ان نكون اصدقائكم

انا هعطيك اميلى
h_h6497@yahoo.com

ممكن تضفنى وتكلمنى
هنتظرك

وعلى فكره بجد انت مدونتك حلوه وعجبانى
مووووووت جدا بجد انت تفكيرك جميل اوى جدا
سانتظرك تاتى مدونتى
وتضيف اميلى

هتوحشنى جدا
باى باى

28 سبتمبر, 2007 12:47 م

ملحوظه انتم كلكم مدعوون الى مدونتى لمن يريد ان يعرف ما هى المثليه

ومن يريد صداقتى فالاميل تركته فى الاعلى فليضيفه وبكلمنى على المسنجر
بس هستناك انت بالخصوص
باىباى
‏قال يا مراكبي
الشنكوتي الكبير

ألف مبروك ليكم ودايما بالتوفيق

عقبال ما تكتي يوميات إتنين متجوزين

:-P
‏قال يا مراكبي
يَحيى المِصري

كل سنة و إنت طيب

أيوة كده لقيت حد فاهمني .. هي فعلا ديبلوماسية مش حاجة تانية زي ما الناس فاكرة

:-D

منورني .. ربنا يوفقك
‏قال يا مراكبي
E7na

وعليكم السلام ورمضان كريم

يشرفني زيارتكم طبعا وأهلا بيكم
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى

الله الله على الشعر اللي إنت بتقرضه ده

:-D

تقرضه دي كلمة عربية فصحى على فكرة ومش معناها بتقرقض حاجة

:-D

منورني بجد .. طمني عنك دايما
‏قال يا مراكبي
مروة جمعة

صباح الورد .. ده إسم البلوج بتاعك وألا دي تحية الصباح بجد؟

:-D

فكرتيني بالمسرحية الجميلة بتاعة العيال كبرت .. أنا حافظها كلمة كلمة من وأنا صغير

أنا كلمتي محتاجة جردل تطعيم مش مجرد مصل .. محتاجة حملة التطعيم كلها

:-D

نورتي
‏قال يا مراكبي
Esmeralda

أنا طبعا ما بأحنش التعميم الغير موضوعي .. لكن أكيد بتكون فيه ظروف بتفرض على جماعة بحالها إنها تضطر تسلك سلوك ما لحد ما يتحول الموضوع لموروث ثقافي حتى لو زالت الأسباب اللي إضطرتهم لكده

كل سنة وإنتي طيبة .. أخبار أزميرالدو إيه؟
‏قال يا مراكبي
القلم السكندري

يا إخواننا .. بأدعو الجميع لقراءة تعليق صديق البرنامج العزيز: القلم السكندري

المفروض أعمل تحديث و أضيف بيت الشعر اللي كان ناقص .. بس ما حبيتش أقرف الناس زيادة مني

وأهم حاجة في تعليقك هي: شهد شاهد من أهلها

تحية جامدة جدا
‏قال يا مراكبي
gohayna

هو صحيح موضوع لايت وجديد لكن مش بسببي .. حكم القوي بقى

:-D

كل سنة وإنتي طيبة ويارب يوفقك في شغلك وحياتك كلها
‏قال يا مراكبي
Sampateek

أهلا أهلا بعمدة جده كلها

أخبارك إيه إنتي والأسرة الكريمة؟

كل سنة وإنتم طيبين

مين بقى دول اللي بيخافوا يعملوا بيبي لحسن يجوعوا؟ دول عايزين بحث تاني جامد قوي
‏قال يا مراكبي
М€ŝЋМΣŞĦ

حلوة "عبق" التاريخ دي

وطبعا ما كانش الصفيح طلع ساعتها ولا حتى الكوز

:-D

وبعدين أنا لما تعمقت شوية في البحث لقيت إن الولد كان لسة عامل بيبي وما كانش عنده فائض يطفي بيه النار .. علشام كده قال لمامته تقوم هي بالمهمة دي

:-D

منور
‏قال يا مراكبي
أُكتب بالرصاص

كلامك كله أوامر يا عزيزي

أنا بعد كده هأعمل تحذير في أول كل بوست عن الآثار الجانبية لقراءة البوست علشان نبقى على نور

كل سنة وإنت طيب .. رمضانك فين السنة دي؟
‏قال يا مراكبي
ابن عمر

وجزاكم الله خيرا أيضا

هو أنا نظري مش ضعيف لكن جالي السنة اللي فاتت إستجماتيزم حاد جدا خلاني ألبس نظارة للقراية والكومبيوتر .. ياللا

وبالنسبة للخط أحب أكرر الآتي

بالنسبة للناس اللي بتشوف الخط صغير يا ريت يروحوا فوق عند

View

وبعدين يختاروا

Text size

وبعدين يختاروا

Largest

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
lamada

يا سلااام .. أبيات الشعر بتاعة الحلزونة دي كانت هتخلي البوست أحلى بكتير

ياريت تبقي تبعتيلي رباعيات الحلزونة دي علشان أنا مش متمكن منها قوي .. وأهو كله بثوابة .. هأشوفك برضة

كل سنة وإنتي طيبة .. نورتي
‏قال يا مراكبي
koukawy

لأ طبعا مش فاهم .. أنا برئ وصغير في السن وما بأفهمش الحاجات دي

:-D

كل سنة وإنتي طيبة
‏قال يا مراكبي
ابن بلد

ولا أنا فاهم قوي على فكرة

:-D

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
اعشق فى اليل ضوء القمر

مش أنا والله .. ده حتى أنا إيدي مخرومة

:-D

أخبار القمر والهلال إيه؟
‏قال يا مراكبي
أحمد سلامــه

ربنا يوفقك في الإمتحان وأهلا بيك في أي وقت
‏قال يا مراكبي
Rania

أنا ما جيبتش سيرة حد بعينه ولا بلد بعينها .. ما تجيبيليش مشاكل وخليكي محضر خير

:-D

قال رأس البر قال

كل سنة وإنتي طيبة بس من تحت الضرس كده عشان بتوقعي بيني وبين إخواننا الحلوين دول

:-D
‏قال يا مراكبي
david santos

Thank you for reminding us by the passing date of our great Gamal Abdel Nasser, really many thanks.
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى
تاني مرة

أنا مش عارف أشكرك إزاي على أبحاثك المستمرة دي .. ده كتير عليا قوي

ما تعرفش بقى بقية القصيدة كانت إيه؟ هل كان فيه حمامات عمومية في الخلاء ساهتها؟

نورتني تاني
‏قال يا مراكبي
صاحب البوابــة

كل سنة وانت طيب وبألف صحة وسلامة

كلمتي لا يمكن تنزل الأرض أبدا

الشلل الرباعي بقى ربنا يبعد عنك

:-D
‏قال يا مراكبي
سجدة

هو مش البوست بس اللي في حالة ذهنية متعسرة .. دي بقت حالة عامة في رمضان بسبب تضارب مواعيد النوم واللانوم

نعوضهالك المرة الجاية إن شاء الله
‏قال يا مراكبي
albardeya

يعني هو أنا اللي كنت موافق؟ ده حكم القوي يا عزيزي

كل سنة وانت طيب
‏قال يا مراكبي
أحمد سلامــه
تاني

تشكر جدا على العودة لهنا مرة تانية .. وأول مرة أعرف إن الأبيات دي كان فيه منها بيدرسوه في ثانوي

جايو مش على أياني بقى .. أصلي كنت علم رياضة

:-D

منورني والله
‏قال يا مراكبي
bastokka طهقانة

خلينا في السيفون أحسن .. ده أهم حاجة

أنا هأركب كومبينيشن هنا في المدونة إحتياطي

:-D
‏قال يا مراكبي
MOSLIM

من غير توصية ولا حاجة .. هي المدام أصلا نفسها فعلا إني أبطل كتابة علشان بتاخد من وقتي اللي أصلا مضغوط جدا

خليك محضر خير
‏قال يا مراكبي
kaed

كويس إن عندك فانلله في الأيام دي .. ده إنت راجل مقتدر بقى؟

هههههه

كل سنة وإنت طيب
‏قال يا مراكبي
دكتور حر

أهلا وسهلا بيك

أنا لا مدون كبير ولا حاجة .. ده بس من ذوك

عموما هو كان بوست واحد فرفشه علشان ننول الرضا لكن هنرجع تاني للكآبة على طول

:-D

إبقى تعالي إتنكد معانا بعد كده

هههههه
‏قال يا مراكبي
اسكندراني اوي

وهي دي محتاجه مشورة؟ ده عمل عظيم جدا وربنا يجازيكوا عنه كل الخير

نحن جميعا للرسول فداء

تحية جامدة جدا
‏قال Hannoda
أنا هنوده من الوحة ..أحب أن أبلغكم ان أنا ماعرفتش المدينة... :(

انت واضح انك تعبان منهم قوي ي ي
:)

بس حلو البوست ده اللي أخدني من التهييس لأبيات شعرية بستغرب لما ألاقي حد حافظها و بحس بشيء من (الحسد)ه

لاموءاخذة يعني


تحياتي للمراكبي سيّد الكولكشنات أم دم خفيف

كل سنة و انت طيب و رمضان كريم
‏قال يا مراكبي
زُمُرده

وعليكم السلام ورحمة الله

هو البوست كان خمسة فرفشة بس شكله كده قلب بغم مش عارف ليه

وبعدين قصدك إيه إني رحت لهم في غير رمضان؟ يعني في رمضان هأشوف الكرم كله هناك وألا إيه؟ حوشوا الكرم المدلدق هناك يا إخواننا .. حد يلم معايا

:-D

هي آخر مرة أكبر دماغي خلاص .. ده حتى فيه زملاء مش عارفين يقلعوا الفانلة بعد ما دماغهم كبرت

:-D

منورة
‏قال يا مراكبي
عمرو غريب

كل سنة وانت طيب ودايما بالصحة والسلامة ورمضان كريم
‏قال يا مراكبي
بنوتة من وسط البلد

لأ بالراحة عليا .. أنا مش جامد قوي في اللغة دي .. أنا مش قدك

وإن كان على الفطار فده مش تخصصي .. أنا لما أروح هأعرف الحاجة عاملة إيه .. وأي حاجة هتعملها هتبقى حلوة وهناكلها غصب عننا

:-D

نورتي
‏قال Shreef
يا سلام عليك يا مراكبي بس كويس انك شرحتلنا يعني ايه كبر الجي و روق الدي علشان مليش في اللغة لامؤاخذه المهم فكرتني و الله بالشعر الفظيع ده و خصوصا الابيات ديه و المهم انت مكملتش الناس مسكتتش كملوا الابيات بس بصراحة اجادة في التشبيه المهم بالنسبة لحالة البخل الجماعي تفتكر انها ممكن تكون حق ولا شعب بيستظرف؟؟..المهم ما علينا..سلام يا باشمهندس
‏قال عمرو غريب
بعد اذنك لي طلب عندك لو استطعت بما انك عايش في الكويت
دلوقتي انا اشغال في موقع رياضي ومطلوب مني الحصول علي معلومات بأستمرار عن الاعب عمرو سماكة و احمد فتحي لاعبا كاظمة الكويتي فأنا عاوز اعرف منك مواقع الجرايد الكويتية العادية و الرياضية الي بتنزل علي النت بصورة يومية وكذلك لو في مواقع بردو رياضية للكرة الكويتية بتنزل علي النت فأرجوك لو بتعرف مواقع مواقع رياضية او جرائد بتنزل علي النت بصورة يومية تبعتلي لينكات هذة المواقع او الجرايد

تحياتي لك
بالتوفيق
عمرو غريب مدونة بيت الرياضة
‏قال Unknown
هههههه
والله يا مراكبى ما ااخرلك طلب انت تأمر ياعم
القصيده اهية
******
قصيدة الحلزونة


الحلزونة والحلزون اتقابلوا فى خرم الاوزون
الحلزونة جوة متاهة,والحلزون لما استناها ,
هربت وقعت جوه البير , السما بتمطر مسامير,
الحلزون مكفوف واسير ,الحلزونة انتحرت فجاة
والحلزون خبطته عربية,عدت فى ميدان التحرير

قصيدة من الشعر الحر
هاقول كل حاجه هاقول كل حاجه
اغنى واهوهو ,امأمأ واصوصو ,هانهق وانونو
لكن فى النهاية باحب السنونو باحب السنونو باحب السنونو
=============================================

كبر ال G وروق ال D

يلا يا سيدى
ادعيلى بس هههههه
‏قال يا مراكبي
mthlykaweyy

شكرا للزيارة .. وبأعتذر منك لأن وقتي مضغوط جدا وده اللي بيخليني مش بأقدر أتواصل مع أي حد لضيق الوقت
‏قال يا مراكبي
Hannoda

حمد الله على سلامة الرجوع

وبعدين ما فيش حسد في حفظ الشعر .. فيه حسد في الأجازات بس

وش بيغمز طبعا

كل سنة و إنتي طيبة و رمضان كريم عليكي وعلينا
‏قال يا مراكبي
shreef

زي ما قلت إنت كده .. أنا ما كملتش الأبيات لكن ما حدش قعد ساكت .. كتير تطوعوا وكملوا الأبيات

لكن طبعا يشكروا جدا

حالة البخل الجماعي بتبقى ظاهرة ليها أسبابها وظروفها وبتبقى فعلا حقيقة ومش خيال

المهم إنها ما تفضلش لازقة حتى بعد زوال السبب
‏قال يا مراكبي
عمرو غريب

هو أنا طبعا سايب الكويت من شهرين لكن طبعا يسعدني مساعدتك .. بعت لك عناويين مواقع الجرائد الكويتية في تعليق على مدونتك بيت الرياضة

ياريت يكون ده كافي ليك
‏قال يا مراكبي
لماضة

بجد بجد أنا ضحكت من كل قلبي لما لقيت التعليق ده

أصل أنا فاكر إن قصيدة الحلزونة والسنونو دول عجبوني قوي ساعة الفيلم بس ما قدرتش ألحق أحفظ منهم أي حاجة .. السن بقى

تشكري يا دكتورة على المتابعة الجميلة دي
‏قال Unknown
هما كلمتييييييين وبسسسسسسسس

يعععععععععععععع

و

هههههههههههههههههه
‏قال يا مراكبي
إنـســانـة

جميل التعلييق ده

أعجزتي فأوجزتي

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟