حصة عربي

النهاردة ما فيش لا قراءة ولا تعبير ولا إملاء .. حصة النهاردة من كتاب النصوص .. سامعكم ياللي بتقولوا ييييه .. هو ده النظام .. النهاردة هنطلع كتاب النصوص .. طلع منك له
.
يا ترى كلكم سمعتم عن الشعر الجاهلي؟ لأ؟ إيه الخيبة دي؟ الشعر الجاهلي يا إخواننا هو الشعر اللي كان في عصر ما قبل الإسلام .. وأشهر حاجة وصلت لينا منه هي القصائد الطويلة قوي اللي كان إسمها المعلقات .. وسموها كده ليه؟ لأ طبعا مش علشان الواحد كان بيعلق بيها حبيبته .. سموها كده علشان بيقولوا إنها كانت معلقة على جدار الكعبة بسبب شهرتها العالية وقتها
.
نبتدي بقى بالمعلقة بتاعة إمرؤ القيس اللي كان مطلعها بيقول
قفا نبك من ذكرى حبيب ومنزل .. بسقط اللوى بين الدخول فحومل
عارف إن ما حدش فاهم حاجة .. ولا أنا كمان .. لكن أحب أفكركم إن المعلقة دي بتتكون من 81 بيت .. وأغلبنا درس منها جزء صغير أيام ثانوي أيام ما كان فيه تعليم .. الجزء اللي درسناه كان بيبدأ من البيت رقم 44 واللي كان فيه
وليل كوج البحر أرخى سدوله .. على بأنواع الهموم ليبتلي
مكر مفر مقبل مدبر معا .. كجلمود صخر حطه السيل من عل

والله عارف إن ما حدش فاهم حاجة .. ما تقطمونيش كل شوية بقى .. المهم إني هأظبطكم وهأحكيلكم حكاية المعلقة دي دلوقت: كان يا ما كان يا سعد يا إكرام .. كان إمرؤ القيس إبن حجر إبن عمرو الكندي بيعشق بنت عمه اللي إسمها عنيزة بنت شرحبيل .. ما حدش يضحك .. وفي يوم خرجوا الرجالة كلهم من الحي وهو فضل مستخبي وما خرجش معاهم .. وبعديها بشوية خرجوا كل البنات ومشيوا بعيد لحد البحيرة اللي بيستحموا فيها .. ما كانش فيه لا حمامات ولا دش ساعتها طبعا .. وكانت عنيزة من بين البنات دول .. المهم إن إمرؤ القيس مشي وراهم وإستناهم لحد ما قلعوا هدومهم ونزلوا البحيرة .. القصة مشوقة مش كده؟ هتموتوا تعرفوا حصل إيه .. صح؟
.
المهم إن إمرؤ القيس قام ولم كل الهدوم بتاعة البنات ورصها فوق بعض وقعد عليها .. وحلف على البنات وشرط عليهم إنهم لازم يخرجوا من المياة عريانين علشان يديهم هدومهم تاني .. طبعا مافيش واحدة رضيت تطلع .. لكن الحكاية طولت قوي وهو دماغ أمه جزمة قديمة .. لحد ما خرجت أوقح واحده فيهم راح مديها هدومها .. وبعدها خرجوا واحدة وراء التانية وهكذا .. أرزاق .. لحد ما فضلت في المياة بنت عمه .. إتحايلت عليه إنه يعفيها من الخروج عريانه لكن هو ما رضيش .. لحد ما خرجت زيها زيهم .. مبخت
.
بعد ما كلهم لبسوا هدومهم راحوا قالوله: إخص عليك .. أخرتنا وجوعتنا (هو ده اللي هاممهم) .. قام إمرؤ القيس عامل حركة جدعنة ودبح الناقة بتاعته .. وشوى ليهم اللحمة وأكلوا .. وبعدين جم يرجعوا فطبعا كل واحدة ركبت الناقة بتاعتها وهو الوحيد اللي فضل من غير ناقة .. قعد يتحايل عليهم يركبوه معاهم لحد ما بنت عمه رضيت تركبه معاها .. وبيقولوا إنه قعد يبوسها طول السكة .. بيقولوا
.
حلوة مش كده؟ أكتر حاجة عجبتني بقى في المعلقة دي هو البيت الثالث اللي بيوصف فيه المكان الفسيح اللي كانوا فيه .. وبيقول
ترى بعر الآرام في عرصاتها .. وقيعانها كأنه حب فلفل
والآرام هي الغزلان .. أما تفسير كلمة "عرصاتها" فجاء على لسان الإمام عبدالله الحسن الزوزني الذي قال: العرصة هي ساحة الدار .. وهي البقعة الواسعة التي ليس فيها بناء .. وجمعها عراص .. وكل بقعة ليس فيها بناء فهي عرصة .. وسميت كذلك لأن الصبيان يعرصون فيها .. أي يلعبون ويمرحون
.
أي خدمة .. الحصة خلصت

تعليقات

‏قال Unknown
ههههههههه
لا ده فيلم ثقافي
قصدي درس خصوصي
يوووه
فكرتني بايام النصوص انا كنت حفظه المعلقه دي
اول مره اعرف انها كده
هتبرى منها
‏قال kochia
ايه ده
فعلا عمل كدة؟؟

انا زعلت منه اوي
مكنتش فاكراه كدة خالص

ولا كنت فاكرة ان حد من الشعراء الكبار دول كدة
وخاصة اني عارفة انه امير شعراء الجاهلية

عشان كدة معملوش له فيلم زي عنترة عشان الرقابة ؟؟

علي العموم الحصة حلوة اوي
وانا بحب المعلومات دي جدا
وانت قلتها باسلوب شيق
اعتقد اني حفظتها
وهفضح امرؤ القيس في كل حتة

تحياتي
‏قال Ahmed Kamal
لو كانت الحكاية كده فعلا يبقى أكيد هو ده السبب اللي خلى المعلقة بتاعته تتشفر بالشكل ده .. علشان مانفهمش حاجة .
‏قال غير معرف…
احنا كنا ماشيين حلو ...امرؤ القيس وشعر وادب وحاجات حلوة لامؤاخذة...اية باة اللى خلاك تقلب سياسة فى البيت التالت وتجيب سيرة السياسين والرسميين وخدم السلطة ؟؟؟ واية بقى انت فاكر ان احنا حنسكت لك؟؟؟
‏قال جهاد خالد
ههههههههههههههههههههههه

ودا من ايه بقى ان شاء الله

تصدق فعلا الواحد مينخدعش بالكلام الي مش فاهمه ويقول عليه غزل عفيف
هههههههههههااااااااااي

حتى امرؤ القيس يا جدعان
لالالالا

خلاص الدنيا باظت
‏قال mamato2010
السلام عليكم
أنا على ما أعتقد أن اسم أمؤ جاى من المروءة هذا ظنى و تخيلى أنا.لكن بالطريقة دى ماطلعش ولا عنده مروءة ولا رجوله .طلع راجل سيكى ميكى عينه زايغه.ربنا يرحمه بقى
بجد الموضوع رائع ولذيذ والله و أنا أسف أنى أحب أصرح و أقول أنه كان مثير شوية
لكن الحمد لله أن الناس اللى عندى فى حى شبرا ما بيسيبوش الحى و يمشوا .
وعلى العموم أنا سعيد أنى شوفت مدونتك الرائعة دى و أحب أكون من النهاردة صديقك فى التدوين.و أذا سمحتلى أنى أضيف مدمنتك عندى و أتمنى لو تضيف مدونتى عندك و أكون شاكر
‏قال صباح الصباح
جامدددد اوى..
بس تصور الواد امرؤ طلع صايع بجد.. ابن المحظوظة
‏قال غير معرف…
أنا قريت الحكايه دي قبل كده
وضحكت من قلبي
هو مين اللي ضحك في الاخر؟
هو ضحك علي البنات ووخلاهم يتنازلو عن بعض حيائهم؟
ولا همه ضحكوا عليه ودفعوه ناقه في الصحرا ثمن لتجاوزه مهم؟
عموما أنا أتصوره مجنون والعبقرية الشعريه عنده كانت في اللحظات اللي عقله بيكثف فيها المعلومات ويطلقها في صوره الشعر

تحياتي
‏قال بنت القمر
وازاي بنت عمه بصت في وشه بعد ما اتفرج علي بنات حوا كلهن وكمان سابته يبوسها ...!
ايه النيله دي
حصة جميلة و طريقة العرض شيقة جدا

لكن انا اتصدمت و الله تصورت ان الرجال زمان كانوا مخلصين و بيتكسفوا قبل ميلودي و روتانا

بس طلع الموضوع له جذور تاريخية

القصة شيقة
دمت بكل الخير
‏قال اهو ده عيبه
ايه الانحلال الاخلاقى ده
حتى بنت عمه مرحمهاش
وكل اللى هاممهم معاد الغدا اللى راح
دول غلبوا بتوع الايام دى
لا والمفروض انهم بنات عائلات محترمات اتارى طلع ابوهم السقا مات

انا مش هقرا معلقات تانى بقى طالما طلعت بالشكل ده
‏قال Hypatia
الرجاله كلهم زي بعض امرؤ القيس زي تامر حسني مش فارقه
مثتر مثتر مثتر مثتر
مثتر احمد
مثتر احمد
مثتر احمد
واتر بلييييييييييييييييز
يا مثتر
يا مثتر
يا مثتتتتتتتتتر
واتر بليز يا مثتر احمد
يا مثتر احمد
يا مثتر يا مثتر يا مثثثثثتر
واتر بليز
تويليت بلييييييز يا مثتر
يا مثتر
يا مثتر
مثتر احمد
مثتر احمددددددددددددددددددد
"تقدر تتحمل تبقي مدرس فعلا" ههههه
مأظنش
‏قال دينا فهمي
المفروض البنات كانوا قالوا له مش هنركبك إلا لما يعملوا فيه زي ما عمل فيهم

أصل أنا شريرة
‏قال mirona
ياريتنى كنت عارفة افهم حاجة
بس الحمد لله ان انا ما اخدتهاش و مش هاخدها لانى لسة في اعدادى و علي ما اطلع ثانوي ان شاء الله هتكون المناهج اتفيرت دة اذا مكانتش متغيرة من زمان
وطنى وصبايا و احلامي وطنى وهوايا و احلامي
ورضا امى و حنان ابي و خطا ولدي عند اللعب
يخطو برجاء بسام وطنى و صبايا واحلامى
كفاية كدة
ههههههههههههههههههه
المعلقة للكبار فقط

بصراحة انا زهلت من السيرة الذاتية بتاعة عم إمرؤ القيس ..بصراحة راجل فضيحة...

اسلوبك جميل ولذيذ والحصة رغم انها آخر ثقافة لكن للاسف... حلوةجدا

فى انتظار الحصة التالية...

والسلام
‏قال فاتيما
إيه يا عم مراكبى دا
دى حصة تربية قومية مش عربى
أمجاد يا عرب أمجاد
أنا كنت سامعة عن إمروء القيساح دا كلام ميش كويس و عارفة إنه ينتمى لفئة الشعراء البجحين اللى هما عكس الشعراء العذريين ...
بس مكنت متصورة قوى كدا ...
حكاية البنات و البحيرة دى فكرتنى بمثل عامى شائع بيقول
اللى إختشوا ... ماتوا
لو كنا على أيامهم كنا هنقول
اللى إختشوا ... باشوا
يا أستاذ أحمد
نورتنا
و قلت ما بين السطور احلى كلام
و عرفتنا حاجات كنا مسلمين بيها كدا عميانى
و فتحتلنا العيون
تحياتى يا نبع الحكمة
‏قال خمسة فضفضة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هههههههههه

الناس دي كانت دماغ

فاضيين بقي والصحرا قدامهم واسعه


يلا اذكروا محاسن موتاكم
‏قال يا مراكبي
**********



لماضة

ههههههههه
هو فعلا فيلم ثقافي وكله مناظر مش قصة يعني

هتتبرى من المعلقة دي؟ أمال لو كملت شرح بقية المعلقات هاتعملي إيه؟ إستني بس الأعداد الجاية



******************

kochia

أيوه هو عمل كده فعلا .. وإحنا كنا فاكرين إنه ياما هنا ياما هناك
بس إنتي مش هتحتاجي تفضحيه ولا حاجة .. هو مفضوح لوحده بس إحنا اللي ما بنقراش كويس

تحياتي



***************

أحمد كمال

أنا برضه قلت كده .. أصل الكلام ما يتفهمش إلا عن طريق المعاجم الجامدة .. وقال إيه بيقولوا إنهم كانوا بيتكلموا كده وبيفهموا بعض عادي أيامها

منور



****************

غير معرف

وبعدين بقى في التهم اللي تودي في داهية دي .. أنا ما جسيبتش سيرة حد من أسيادنا وتاج رأسنا ولا حتى بالرموز .. خليكوا محضر خير أمال .. يجعل كلامنا خفيف



*****************


النجمة الصامدة

إنتي كمان كنتي فاكراه غزل عفيف؟ ههههههه

صدمة مش كده؟

ده أنا لسه هأجيب من التاريخ بلاوي .. بس إستنوني وتابعوني



**************


mamato2010

وعليكم السلام ورحمة الله

حلوة جملة سيكي ميكي دي .. هههههه
وبعدين ما تحلمش إنك في يوم هتعمل زي إمرؤ القيس لأن مستحيل ال 4 مليون نسمه هيسيبوا شبرا ويمشوا مرة واحده
أهلا وسهلا بيك .. علم وجاري التنفيذ



*****************

صباح الصباح

هو ما طلعش صايع .. هو طول عمره كان كده .. وطبعا هو ابن محظوظة مافيهاش خلاف دي



*******************


Basma

مين ضحك على مين؟ دي ما نقدرش نحددها علشان معايير العصر مختلفه .. يعني لة إحنا بنتكلم عن وماننا دلوقت: ممكن الواحد يدبح سيارته ويأكلها للناس؟ مش ممكن طبعا

إمرؤ القيس بقية قصته كبيرة قوي قوي .. ده كان سكير وبعدين إتقتل أبوه وحارب في القصة دي كتير بعد كده

تحياتي


****************


بنت القمر

أنا مش عارف برضه إزاي رضيت إنها تكلمه أصلا .. أكيد فيه حاجه ناقصة في القصة وما وصلتش لينا مظبوط .. الله أعلم



**************


•√أريـ السمر ـج√•

هههههه

الرجالة طول عمرهم مخلصين وبيتكسفوا .. وبعدين مين اللي بيرقص من غير هدوم في الفديو كليب .. الرجالة وألا الستات؟ شوفتي بقى إن الرجالة هي اللي بتتكسف؟

ههههههه

منوره



**************

اهو ده عيبه

أنا برضه اللي جنني هو إن كل اللي هاممهم هو الأكل .. وكأن مافيش حاجة حصلت

أما بقى هل هما غلبوا بتوع الايام دى والا لأ .. فأنا مش عارف هو بتوع الأيام دي بيعملوا إيه بالظبط

هما بيعملوا إيه؟



***************


Nsreen Bsunee

لأ مش كلهم زي تامر حسني بقى .. ولو إن تامر مش وحش قوي يعني .. أهو برضه البنات بتتجنن عله وبتبوسه .. ههههه

وبعدين إيه الطلبة العاهات اللي إتكلمتي عنهم دول؟ لأ طبعا ما أقدرش أدرس لجول .. ده أنا يجيلي تخلف عقلي

قال مثتر قال

وتواليت كمان؟



************


امرأة تقول الذي لا يقال

هههههه

طب والله فكره .. ولو إن جسم الراجل مش حلو قوي يعني .. بس بجد فكرة حلوة

أشاركك الشر



**************


mirona

ههههههه

قصائد إعدادي كويسة ومؤدبة .. قصائد ثانوي بقى بتبقى مش مؤدبة قوي علشان كده بيشفروها



************


وميض ابتسامة

شرفتنا يافندم .. عجبني تعبيرك بإن المعلقة للكبار فقط ... لمحة ذكية بجد

فيه حصص كتر جايه .. أنا نويت أفضحهم واحد واحد خلاص

نورت



***************


فاتيما

هههههه .. حلوة اللي إختشوا باشوا دي .. جديدة

البحث في التاريخ دايما بينتج لينا مفاجآت ودروس .. وطول ما فيه تعاقب أجيال يبقى لازم المعرفة دي تتجدد وتتعرف من تاني

نورتينا



****************


خمسة فضفضة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

تعليقك جميل جدا يا دكتورة

عجبتني جدا فكرة الصحراء والفراغ القاتل اللي كان موجود وقتها .. ترف ما نحلمش بواحد عالمليون منه دلوقت

وعجبتنب أكتر جملة: اذكروا محاسن موتاكم .. ههههههه .. ضحكت عليها جدا
‏قال jehan
حقا كم انت شرير يا مراكبى عايز تفضح ناس ماتت من سنين هههه حرام عليك بجد هههههه


بس تعرف ان الحكومة دى ذكية فعلا كانت بتدرسلنا حاجات قليلة الادب علشان نتثقف بس فى الخفا ههههههههههه بس هو مين محدش فينا كان بيدور على الثقافة دى هههههههه


حقا انا مع الى بيرفع شعار ان المدونات الى على الشكالة دى تبقى للكبارفقط
‏قال Unknown
انت فعلا مبخت يا عم مراكبى

تدرسوا لامروء القيس

تقريبا وحسب ذاكرتى المعلقة اللى درستها كانت لعمرو بن كلثوم

واقف بقى قدام الحاكم وعمال يقول احنا جدعان اوى

دة كل اللى قدر يعملى

انما امروء القيس

ياعينى علية قدر ياخد موقف بصحيح

تسلم عالدرس يا استاذ مراكبى
أمتعتنى جداًومكنتش اعرف القصه دى قبل كده

إمرؤ القيس ده اصلاً كان راجل هلاس جداً وشديد الفجور وفاكر طبعاً لما درسناها فى الثانوى ياريت الحصه الجايه تبقى معلقة عمرو بن كلثوم
إِذَا بَلَـغَ الفِطَـامَ لَنَا صَبِـيٌّ
تَخِـرُّ لَهُ الجَبَـابِرُ سَاجِديْنَـا
ودرسناها بردو فى ثانوى كانت قصتها جميلة
‏قال ...
جميل يا مراكبي
هي صدمة في ناس افتكرناهم غرقانين في بحور الشعر بس الحقيقة هم كانوا غرقانين في بحور تانية
اللي عمله امرؤ دة كليب لايف
:D
مستنية باقي المعلقات
بس الله يكرمك تعال عند جميل بن معمر واربط
ما تصدمنيش فيه بعد ما قال لبثينة
أبثين إنك قد ملكت فاسجحي
وخذي بحظك من كريم واصل

هازعل لو كان قصده وحش
‏قال يا مراكبي
********


jehan

أنا برضه عايز أفضحه؟ هو كان مفضوح لوحده .. هههههه

وبعدين الحكومة ولا ذكية ولا حاجة .. ده ما حدش كان عارف لحد دلوقت إن المعلقة دي إباحية أصلا .. هما لو كانوا أذكياء بصحيح كانوا نشروا معاها شوية صور توضيحية والا حاجة

مش كده؟

منورة



*************


واحد مش فاهم حاجة

ماكنتش أعرف إني مبخت ساعتها .. هههه

عموما إذا كانت فاتتك الحاجات الحلوة دي .. أدينا بنعوضهالك دلوقت .. بس إدعيلنا .. هههه



***********
‏قال يا مراكبي
محمد عبد الغفار

إيه ده؟ ما كنتش تعرف القصه دى قبل كده؟ إزاي ده؟ أنا كمان أول مرة أعرفها .. هههههه

إيه حكاية عمرو بن كلثوم ده؟ الطلب عليه جامد هنا




***********


بثينــــــة

أيوة ده كان أسوأ من الفيديو كليب بتاع اليومين دول .. ومن هنا كانت الصدمة

وبالنسبة بقى لجميل اللي إتكلم عن بثينة اللي هامك قوي ده .. فأنا مش هأعلق دلوقت غير بتاني بيت في معلقته وإنتي تفهمي بقى كان قصده إيه

كان بيقول

ولرب عارضة علينا وصلها
بالجد تخلطه بقول الهازل

أظن واضح إنه كان زي صاحبنا برضه .. معلش بقى
غريبة قوى الحكاية دى إنت قريتها فين؟ و ياترى هوة دة نفس الشاعر إل كان بيقول : اليوم خمر وغداً أمر؟
يا مراكبى :

طلع صايع صايع ومعلم بس

فية حاجة لما هو دبح الناقة بتاعتة علشان ياكلوها وجة يروح مارضيوش طبعا يركبوة ودا طبيعى جدا علشان هو قليل الادب وسافل ، طيب لية بنت عمة رضيت تركبة !!!!!!!!!!! هى بقى اللى عاوزة كدة من الاول يعنى هى سافلة اكتر منة

مش كدة ولا إية ؟
أزال المؤلف هذا التعليق.
‏قال Rania Lelah
انا لو كنت درست المعلقه دى كنت نحجت فى النصوص اكييييييد
وو يا سلام بقى لو البناويت كانوا خلوه يعمل زى ما عمل فيهم
كانت هتبقى حته معلقه
:)

نشكرك على النقل و المعرفه و المعلومات الثقافيه الهايله دى
تحياتى
:))
‏قال نـــــــور
اووووووف!

ماكونتش فاكراه كدا خالص!!!!!!

ما علييينا!


*****

وربنا يكرمك على دعواتك ..

تحياتي
‏قال Hello, Hollywood!
مراااااااااكبببيييييييي

والله وحشتني كتييييييير بوستاتك الجامده
علي فكره انا استغربت في الاول ايه الي انت كاتبه ده و شعر جاهلي انا لسه سايب الثانوية العامه مفييييييييييش و تقولي شعر جاهلي انت عايز تفهمني انه نص زي ده يكون موجود والنعمه المدرسين نفسهم ما يفهمه لا بس جامد والله و الله انا اول مره اشوف النص ده في حياتي المهم انت عامل ايه دلوقتي
‏قال bastokka طهقانة
اللي حصل ان الراجل ده مكنش في حد معبره فقعد في الشمس شوية سيحت مخه قام تخيل كل اللي حصل ده و كتب قصيدته المشهورة انما هو لا اخد ملابسهم و لا دبح الناقه و لا غيره
لانه لو عمل كده كانت القبيلة شندلته
اوروفوار
‏قال سمر الشافعى
يادى النيييييييله دا امرؤ دا كان صايع صايع يعنى

بس عارف المشكله فين ان محدش من المدرسين فهمنا الحكايه دى يالهوى دى كانت تبقى حصه نصوص مسسسسخره الظاهر المدرسين كانو بيخافو يخدشو حيائنا

اكيد كل الشباب اللى قرو البوست او معظمهم يعنى قالو اه ياامرؤ ياابن المحظوووظه ههههههههههه المفروض تكتب عالبوست للكبار فقط

تحياتى ليك
‏قال حسن ارابيسك
ياااااااامراكبي
وحشني واللهي فكرتني كده بمراكبي زمان قبل هوجة الدراما والتراجيديا اللي كنت مقومنا ومبيتنا فيها وعم إمرؤ القيس ده ناصح ومدقدق وعارف من أين تؤكل الكتف لكن هي كانت واخداه قدامها على الجمل ولا وراها الظاهر ان ايامها كانت الجمال بدل العجل
بس عاجبني جراءته بصحيح بس كان المفروض يكمل جراءته ويقلع هو التاني هدومه وينزل يبلبط معاهم المهم انها كانت مكتوباله يشوف كل الموزز دي لاتقولي كليب اليومين دول ولا غيره ايامها كانت الموزز بخيرها وتتاقل بالدهب وفعلا موضوعك المره دي دهب دهب دهب
تحياتي
حسن أرابيسك
يامراكبى
**********
ما أجمل التعلم بهذه الطريقه
الله ينور ياهندزه

تحياتى
‏قال MKSARAT - SAYED SAAD
يا مراكبي
عندك حق كل يوم بنتغير اعتقد جزء كبير من التغير ده بيكون للأوحش
بس انت متأكد انه كان بيبوسها طول الطريق هههههههه:)*
تحياتى
سيد سعد
‏قال loumi
ههههههههههههههه

أول مرة أعرف القصه بتاعة المعلقه دي
حيث كان يتم تعليق القصيده الفائزة بالمركز الأول على جدران الكعبه فعلاً

بس شفت رغم إللي عمله في الأول إلا إنه طلع كريم
ههههههههه
وده يثبت إن السلوك البشري واحد سواء في الجاهليه أو ما بعدها
والله ضحكتني من قلبي يابو حميد

بالنسبه لتصرف الأولاد عادي جداً
لأن الفلبينيه مش مسببه لهم ضيق من أي نوع فيضايقوها ليه؟
بس برضه هات شباشب إحتياط
:):):)
وألف مبروك لعاشقه الورد
كلماتها رقيقه وجميله
ربنا يسعد أيامها يا رب
سلام لكل أفراد الأسره
‏قال يا مراكبي
**************




صدى الصمت

أنا قريت الحكاية دي في كتاب متخصص عن المعلقات للعالم اللي ذكرت إسمه في آخر البوست

وهو فعلا إمرؤ القيس اللي لما كان قاعد بيسكر وجاله خبر إن أبوه إتقتل راح قال: اليوم خمر وغداً أمر.. ولما فاق تاني يوم بدء حرب جامدة جدا للأخذ بالثأر



*******************


انا من اهوى ومن اهوى انا

هو كان صايع ومعلم مافيش كلام

أما هي بقى فمش واضح موقفها بالظبط .. يتمنعن وهن الراغبات .. حاجة زي كده يعني
منور


***********************


Rania
واضح إن فيه مطلب جماهيري نسائي بإن البنات كان المفروض يعملوا فيه زي ما عمل فيهم .. هههه

كانت تبقى معلقة العمر .. بس لو كان يبقى كلامها مفهوم شوية



*************


نـــــــور

أنا عارف إنها مفاجأة لناس كتير قوي .. ما أخبيش عليكي إني كنت من الناس دول برضه

تمنياتي بالتوفيق



***************


Copa Zaki

يا خبر أبيض .. إنت فين يابني؟ ده إنت بقالك أكتر من سنة مختفي .. يمكن سنتين كمان

وبعدين مدرسين مين اللي يفهموا الكلام ده؟ وهو إحنا لسه فيه عندنا مدرسين؟

المهم .. طمني عنك وعن أخبارك



*****************
‏قال يا مراكبي
***********



bastokka طهقانة

تفسير مقنع برضه .. ولو إن كتب التاريخ ما حكيتش حاجة عن رد فعل رجال القبيلة وكأن الحكاية دي فضلت سر وماحدش عرف بيها .. رغم إنها حكاية مفضوحة في معلقة كبيرة وإنتشرت لحد ما وصلت لينا دلوقت

يمكن كان شارب بانجو؟ وألا أنا اللي قريت التاريخ غلط؟



***************


سمر الشافعى

طبعا المدرسين ما فهموناش الحكاية كده مش علشان المسخرة والحاجات دي .. ده علشان هما مش فاهمين أصلا .. ولو كانوا فاهمين كانت هتبقى حصة زي الفل وأكتر حاجة هتتفهم من المنهج من غير مذاكرة أبدا .. كان الطلبة هيبقوا فاهمين مش حافظين



***************


حسن ارابيسك

أولا أنا شكلي مش نافع في الدراما تاني خلاص .. نضب المعين

وبعدين سؤالك ده في الجون: لكن هي كانت واخداه قدامها على الجمل ولا وراها؟ هو أنهي فيهم الأحلى؟ هه؟ تعرف إجابه؟

وأحيي جدا إقتراحك بإنه يقلع وينزل المياة معاهم .. أما إنه عبيط صحيح .. إزاي ما جاتلوش الفكرة دي؟ فكرة من دهب بجد .. أحب الدهب .. ههههه



***********


صباح الخير يا مصر

شفت بقى .. أهو ده التعليم اللي يتفهم من أول مرة ومش محتاج مجهود في المذاكرة والمراجعة أبدا .. ياريت كل المناهج كده



***************


MKSARAT SAYED SAAD

أنا ياعم مش متأكد من حاجة .. أنا ما شفتش .. أنا قريت بس

بس ياريت يكون عمل كده .. أنا بأتمنى الخير للكل .. هههههه



*************


loumi

منورة بجد .. أشكرك على التعليقات الجميلة دي كلها

بس المعلقة طلعت حلوة مش كده؟ هأخش عالمعلقات اللي بعدها قريبا .. إنتظرونا
عني ما الدنيا ماليانه شعر وشعراء
اشمعنى ده بالذات اللي شرحتلنا قصيدته المهببه بهباب دي
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
‏قال Unknown
هههههههههه

المعلقات السبع

فكرتني بايام المدرسه
‏قال عمرو المصري
عذرا للتحليق خارج السرب


أوغادين
أيوب غوليتش
مصطفي ميجوكوفيتش
ناصر أوريتش
محمد العطلة

هؤلاء وغيرهم الكثيرين
ربما لم تسمع عنهم من قبل وربما سمعت وربما لن تسمع أصلا
فتلك هي العادة عندنا أن ننسي أولئك الذين يرحلون في صمت

ان جذبتك الاسماء وأردت التعرف علي أصحابها هم وغيرهم
تابعونا الآن
في حلقات

المنسيون

فقط
علي
أرض الحرب
‏قال أسماء علي
احم احم ..

انا اول مرة ادخل مدونتك

بس انا قريت وتنحت وبعد كده قعدت اضحك

ماهو هاقولك بس

أصلي لو كنت اعرف كده ايام ثانوي كنت طالبت بالمعلقة كاملة

هتقولولي 81 بيت

هاقوووول

بس هما المفيد بلا نت بلا سينما

...

بس كده
هههههههههههه
دا قليل الادب اوى على فكرة

وبيقولوا الناس زمان احسن من دلواقتى :D
‏قال Nairy
والله اللي عجبني ف القصة اني فهمت

ربنا يخليك للغلابة ومش تبطل شرح...ابحررررررررر في عااااالم الــــ سيكي ميكي ...كلنا وراك يا مراكبي واولنا ماما سوزان صاحبة حملة القراءة للجميع وحملة تنظيم الاسرة برضك عدم المؤاخذة

متابعة المدونة من زمان والله وعندي ف الfavorites...اصلا اللي جذبني ليها اسمها يا مراكبي عشان الملك محمد منير طبعا بعدين لقيتها اكتر من رائعة فعلا

بعيدا عن التهريج...انا فعلا بحب الشعر القديم جدا بس مش بفهمه لصعوبته وكانت امنية حياتي ان ربنا يرزقني بمثـتـر دمه خفيف ومثقف وباله طويل ع الواتر بليز والتواليت واللذي منه ويقدر يفهمني بالراحة

ولقيييييييته الحمد لله

بس سؤال على جنب

شد القلوع يا مراكبي مفيش رجوع يا مراكبي
فهمت من كذا بوست ان حضرتك مغترب ...مفيش رجوع لمصر يا مراكبي؟طب ليه؟


نايري
‏قال يا مراكبي
اسكندراني اوي

ده هو ده بالذات الشاعر اللي لازم ندرس قصايده بالتفصيل ونعمل فيها ماجيستير ودكتوراه كمان .. ده هو ده العلم اللي على أصوله .. هههههه



***********


esraa

أنا ماكنتش بأحب أيام المدرسة .. ما عدا المعلقات وبس .. أصلها مسلية جدا بجد



**********

عمرو المصري

أهلا بك



*********


المهاجر الى الله

علم وجاري التنفيذ .. أهلا بك



********


د\أسماء علي

أهلا بيكي .. هما فعلا 81 بيت .. بس أنا بقى إخترت المختصر المفيد جدا .. أصلي غاوي ملخصات من صغري

نورتي .. ولو إني عندي مشكلة مع أطباء الأسنان




************

رينـــــــــــا

تصدقس إنه رغم قلة أدبه دي لكن الناس كلها مستظرفاه؟

بس طبعا الناس زمان كانت أحسن من أيام الفيديو كليب بتاعتنا دي



**********


Nairy

كويس إنك فهمتي .. عقبالي أنا بقى لما أفهم .. هههه


وأنا من موقعي هنا قررت أعتزل التدريس للأبد بسبب الطلبة المزنوقين عالتواليت كل شوية دول .. أنا هأرجع أشتغل مهندس زي ما كنت أحسن لي .. هههه

أما بالنسبة لسؤالك عن الغربة .. فأنا بعد أكتر من 80 رحلة دولية من بره لبره أقدر أقولك إني هأرجع لمصر لما مصر اللي أنا بحبها ترجع من تاني
أظن واضح
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المهندس المراكبى: شرفت جدا بزيارة حضرتك لمدونتى المتواضعة. وقد ارتايت ان اقوم بالرد على تعليقك هنا ومنه يبقى رد للزيارة بالمرة.
وكانت استفادتى ذات شقين
اولا تشريف حضرتك ليا
ثانيا زيارة حضرتك كانت سببا للتعرف على مدونة يا مراكبى الزاخرة بالابداعات الرائعة
تحياتى لك ودوما بالتوفيق ان شاء الله .واتمنى ان تكون من زوار عيون الدائمين.
اخوك فى الله...طارق سليم
‏قال Nairy
ضيفتك ف المدونة ...منور يا مراكبي
‏قال رؤية
فى انتظار باقى المعلقات،
تدبيسة بقى،
^-^
‏قال admelmasry
باشا انه لباشا والله العظيم
.
.
الم ياتيك اخبار ن ابي نواس هو الاخر .. انه احد اولائك الماجنين
.
.
هههههههه
احقد عليهم حقدا عميقا لا ينتهي
.
.
تحياتي والسلام
‏قال يا مراكبي
*******



المهاجر الى الله

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أنا اللي إتشرفت بيك .. العفو

أدام الله المروف بيننا .. نورتني



**********



Nairy

ده شيء يشرفني .. أشكرك جدا .. ودايما بالتوفيق يا رب



*************


رؤية

أنا عارف إنه بقى مطلب جماهيري .. خلاص .. هنمشيها معلقات على طول .. ماشي كده؟


منورة



**********


ادم المصري

منور

أنا بقى بأحقد عليه أكتر واحد .. عندي ناحيته غل جامد من أعماق معاميقي

هههههههه

خالص تحياتي
‏قال koukawy
لأ هو اللطيف في الدرس انه قصه ...و مناظر كمان
هههههههههههههههههههههه
ده انا بكره الشعر الجاهلي ده كره
اولا كله نفاق و ثانيا ناس فاضيه كل حدث في الحياه يكتبوله معلقه و قصيده و حاجه تشل
ميرسي يا استاذ نورتنا الحقيقه
جديدة حكاية انه قعد يبوسها طول الطريق دي
يالله
سيبك من القيل والقال
دعو الخلق للخالق
عارف يا باشمهندس
والله العظيم المعلقات دي من اعظم الحاجات اللي في الدنيا
انا فاكر انهم كانو بيسموها معلقات كمان عشان كانت بتتعلق في الخيام وهي لسا نيو وفريش كده عشان الناس تتابعها
لان مش في مكة بس كانت بتكتب المعلقات
وكمان في مقولات انها كانت كده عشان كانت بتعلق في القلوب
سيبك
خد دول على سبيل الرشوة

http://rapidshare.com/files/137909839/__1605___1593___1604___1602___1575___1578_.rar.html
لاموءاخذة العتب عالفونت
www.2shared.com/file/3776213/13d8225b/mo3alakat.html
‏قال يا مراكبي
*****

koukawy

ده أحلى حاجة في الدروس لما تبقى مناظر .. الواحد بيفهم من أول نظرة على طول .. ههههه

زي ما قلتي كده .. كانت الحياة فاضية .. فاضية قوي

منورة



**********


أحمد سلامــة

يعني سيبت القصة كلها وجيت عالبوس؟ جت على دي يعني؟ هههه

طبعا إسمها معلقات عشان بتعلق في القلب والروح كمان .. هههه

متشكر على الهدية
‏قال Ahmed Mubarak
ناس عايشه وناس مش لاقيه
وبتقولوا الشباب فاسد ليه!!!

علشان مش بيكتب معلقات
:)
‏قال يا مراكبي
أحمد مبارك

أنا معاك إن الناس دي كانت عايشة عيشة رائعة طبعا .. أرزاق

بس لو قلت لأي شاب النهاردة تعالي إكتب أو إقرأ معلقات هيديك في وشك على طول

الطيب أحسن بقى
‏قال Hannoda
ههههههههه
اموت و اعرف ايه اللي فكرك بالمعلقة دي اساسا يوم ما كتبتها؟؟

بس استمتعت بالحصة

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟