من يوميات متزوج

كل يوم لازم أول ما أروح من الشغل أقعد أذاكر للأولاد بتاع ساعتين كده .. وعلشان ما حدش منهم ورث مني الذكاء الدراسي بتاعي فطبعا بيجيبولي ضغط وبوادر شلل رعاش وأرتكاريا في العصاعيص .. المهم .. خلصنا المذاكرة ودخلوا يتخمدوا .. قصدي ينامو .. قلت أفتح التليفزيون أتفرج على أي حاجة تهدي أعصابي
.
فتحت التليفزيون وهوبااا .. الباشمهندسة هيفاء وهبي بتغني يا جدعان .. فجأة راح التعب وبدأت أركز في التليفزيون علشان أشوف الواوا كويس .. أو تقدروا تقولوا إني دخلت جوه التليفزيون .. وفجأة ألاقي مراتي جنبي وبصوت حازم بتقول: هاااه .. وبعدين يا حاج .. عيب عليك يا حاج .. عيب
.
طبعا في أقل من فيمتو ثانية طفيت الواوا قصدي طفيت التليفزيون وأنا كلي خجل .. حلوة خجل دي .. وطبعا أنا مش عارف هي فعلا قصدها إن الفرجة على الفيديو كليب دي تبقى حاجة وحشة ولا هي بتغير من الباشمهندسة هيفاء .. المهم إتحسب عليا موقف وخلاص
.
تاني يوم رجعت البيت لقيتها بتقرأ الجرنال وفجأة قالت لي: تعالى يا حاج .. تعالى شوف .. قلت: خير فيه إيه؟ قالت لي: شايف .. شايف كارول سماحة اللي عينك هاتطلع عليها .. طلع عندها أربعين سنة .. يعني أكبر منك بست سنين بحالهم .. شفت بقى يا حاج؟ قلت في سري طبعا: وبعدين بقى .. إتنين صفر لحد دلوقت .. مسيري أكسب في يوم إن شاء الله
.
شوية كدة ولقيت مراتي بتجري ورا إبننا الكبير بالشبشب علشان تضربه .. ماعرفش كان عامل إيه .. المهم وقف فجأة وقال لها: إيه ده؟ ده منظر واحدة حجت ده؟ فيه حاجة بتعمل كده؟ طبعا أنا سمعت كده وحسيت إن الواد أخد لي حقي أخيرا .. لقيت نفسي بأصقف وكأن أبوتريكة جاب الجول التالت في الزمالك .. هييه .. هييه .. ودي كانت آخر كلمة قولتها قبل الشبشب ما يقلش ومايجيش في الواد وييجي فيا أنا .. ماأعرفش بقى كان مقصود ولا إيه .. ولا كانت شباشب صديقة .. قصدي نيران صديقة .. إن بعض الظن إثم .. والطيب أحسن
.
والجدير بالذكر .. حلوة الجديردي .. إن ترتيبي في الأهمية جوه البيت بيكون رقم 5 .. وده ترتيب متقدم جدا .. فالحاجة مراتي ترتيبها رقم 4 .. والأولاد قبلينا طبعا .. ده أنا حتى ليا واحد صاحبي متجوز وعنده بنت واحدة وبرضة ترتيبه الخامس في البيت علشان تعرفوا إني جامد جدا

.

أنا بس حبيت أحكيلكوا عن مزايا الحياة الزوجية علشان أشجعكوا على الجواز .. ولسة هأحكيلكوا عن مزايا كتير في الأيام الجاية .. ده أنا معبي قوي يا إخواننا

تعليقات

‏قال frozen love
انا مت من الصحك في حوار هيفاء..وموضوع الشباشب الصديقة ده...جامد جدا اسلوبك والموقف اجمد...هكذا هي الحياة الزوجية...كاس ودوار على كل الناس بقى يا حج
lol
‏قال mariam
انا كمان مت من الضحك
متزعلش لسه فى نانسى و ماريا و اليسا
و مالها شيرين
‏قال Tamer Nabil Moussa
دة بقى تشويق للجواز ولاتطفيش

هههههههههه

لازم ترسينا بقى اصل كنت نواى على الموضوع ويعدين رجعت فية تانى زى كل مرة ههههههه.

بوست جميل

تحياتى
‏قال No Fear
السلام عليكم
و الله كلامك ده بيجببني في الجواز جدا ربنا يخليكوا لبعض دايما
و حرص المرة الجاية أيدك علي زر باك و تكون قناة الجزيرة جاهزة
أبعد عن الأوروبي و في حد في البيت
‏قال ألآسطى بلية
موضوع لذيذ يومية من يوميات زوج

جميلة جداا الحكاية
‏قال hebaz
هىهى
بجد حموت من الضحك
أخر حاجة تخطرلى على بال موضوع الشباشب الصديقة دة لأ و لمين للمراكبى :)
ماشاء الله 3 أولاد ربنا يعينك و يعين الحاجة يا حاج :)
و بعدين المهندسة هيفاء وهبى لألأ زعلت منك هوة لقب الهندسة ببلاش كدة لازم تعملنا حلقات من يوميات زوج حاج :)
‏قال يا مراكبي
frozen love

طبعا إنت بتضحك ولسه إيديك في المياه .. بكرة نقعد جنب الحيطة ونسمع الزيطة

حمدالله عالسلامة
‏قال يا مراكبي
mano

وأنا لسة هأتضرب علشان كل دول؟ هما يستاهلوا بصراحة

وبعدين قصدك أنهي شيرين فيهم؟
‏قال يا مراكبي
tamer

توكل على الله وماتخافش .. خش بقلب جامد

هو أنا هأتبهدل لوحدي وإلا إيه؟
‏قال يا مراكبي
no fear

هو ده قصدي .. إني أحببكوا في الجواز زي ما أنا بحبه كده

وبعدين قمر أوروبي إيه اللي أنا هاشوفه .. كفاية النايل سات ما هو ولعه أهو
‏قال يا مراكبي
هاني

فرحان قوي؟ ماشي .. بكره نشوف

منورني
‏قال يا مراكبي
hebaz

ده هي دي الهندسة بعينها .. فكري شوية بس

عندي يوميات زي كده كتييييير .. ماتقلقيش
‏قال hebaz
سؤال محيرنى
ماذا ستفعل لو الحاجة عرفت و قرت بلوج الحاج؟:)
‏قال يا مراكبي
hebaz

الحاجة قاعدة جنبي دلوقت وبتقرأ كل حاجة

أشوف وشكوا بخير
‏قال Amr Ahmed
ههههههههههههههههههه

عسل والله يا استاذ احمد

هي ايه حكاية هيفاء معانا

خاي بالك من المدام

بس بصراحة نفسي افتن عليك

واخليها تقرا البوست

معلش بقي

علشان نعرف باقي الحكاية

علي فكرة اخنا عاوزين كتير
من يومياتك

ياريت
‏قال يا مراكبي
متشكر كتير .. أنا ما باخافش من مراتي .. ده أنا جامد جدا .. بس إوعى حد يقولها حاجة

لو قعدت أكتب اليوميات دي هيبقى عندنا مجلد كبير قريب

نورتني
‏قال الأباصيرى
لألألألأ

خلى بالك أحنا
رجالة أوى
وجدعان أوى
ومبنخاقش من حاجة خالص
وكلمتنا لاممكن تنزل الأرض أبداً

م الأخر كدة أحنا اللى دهنا الهوا دوكوا بعد ما أديناة وش معجون


بص يفضل تقفل اليوميات دى على كدة منعا للفضايح
مش فضايحنا طبعا.. عشان أية!! أييييوة
عشان أحنا رجالة حمشين

هاااااااااايل يا حاج وربنا يديم الشجاعة
‏قال الأباصيرى
hebaz
الحاجة قاعدة جنبي دلوقت وبتقرأ كل حاجة
أشوف وشكوا بخير

----------

ههههه
والله هتوحشنا
العزاء فى قاعة المعارض مش كدة
‏قال MAKSOFA
علي فكره وهيفاء وهبي عندها 48 سنه
ابقي قول لمراتك
شوفي الأتنين فوق الآربعين وقربوا من الخمسين
بس عاملين ازاي في نفسهم
حاجه تطول العمر يا حاجه
‏قال يا مراكبي
الأباصيري

وأنا بأضم صوتي لصوتك .. إحنا جدعان قوي ودهنا الهوا وحاجات تانية كتير

بس خلينا إحنا الكبار .. والعفو عند المقدرة أحسن حاجة

حلوة المقدرة دي؟
‏قال يا مراكبي
الأباصيري تاني وهبة

الحمد لله جت سليمة .. شوية إصابات سطحيه مش محتاجة غرز
‏قال يا مراكبي
مكسوفة

نفسي أقول لها كده بس مش قادر .. الله يكرمك إبقي قوليلهل إنتي ينوبك فيا ثواب

بجد هيفاء 48 سنة؟
أرزاق
ههههههههههههه
انا كنت عايزة بس رقم تليفون المدام
عشان اخد منها دروس فى الحياه الزوجية
حلوة يا حج
اعتقد ان النيران مكنتش صديقه خالص بهدي النفوس
كل التحيةبوست جميل
‏قال يا مراكبي
الوردة السوداء

طب وردة سوداء وقلنا ماشي .. كمان قلب أسود؟ ليه بس كده؟

هي المدام بقى ليها شعبية كبيرة قوي كدة؟
‏قال يا مراكبي
كراكيب نهى

أنا طبعا مقدر إنك بتهدي النفوس .. مجهود تشكري عليه

إنتوا كلكوا عليا وإلا إيه؟
‏قال Amira
ههههههههههههه

طمنتنى على المستقبل من دلوقتى بقى هجهز الاسلحة وخلافة استعداد لمعركة الجواز

تحياتى
‏قال Memo
ابوس ايدك الرجاله متعقده من الجواز خلقه
مش هتبقا انت والزمن
بس و قعتني من الضحك
الله يكرمك و يسعدك
تحياتشي للحاج و الحاجه
‏قال يا مراكبي
amira

مش هاتحتاجي أسلحة ولا حاجة إلا لو متعودة تقعدي في البيت من غير شبشب

هههههه

نورتينا
‏قال يا مراكبي
memo

غريبة .. فيه ناس متعقدين من الجواز؟ ليه؟ ماهو حلو وجميل أهو زي ما إنتوا شايفين

ربنا يسعدك زيي كده إن شاء الله
‏قال samvet
موضوع الشبشب ده بتكرر ولا صدفة وحيدة
قول اعترف دحنا ناويين نرتبط يدوبك كمان سنتين او حاجه
قولى عشان اطول المدة عشان اعمل حسابى واقوم باتحصينات اللازمة للتغلب ع النيران الصديقة

بس بصراحة حلوة والترتيب كخامش نعمة كبيرة خمسة وخميسة عشان الحسد
‏قال يا مراكبي
mansourawy

إنت أحلى حاجة تعملها هي إنك تقفل شبشب المدام بقفل زي ما فوزي إتعمل فيه في البوست اللي إنت كتبته قبل كده

وإلا إيه يا دكتور؟
‏قال دينا فهمي
أسلوبك حلو أوي بجد (:
بس بردو مش هتكرهنا في الجواز
مازلنا متمسكين بالفكرة
‏قال يا مراكبي
دينا فهمي

إنت متمسكة بالفكرة علشان بتتكلمي وإنتي في صف مراتي مش في صفي .. ماشي

عموما ربنا يسعدك وتتجوزي بس إبقي إعزميني .. بقالي أكتر من 4 سنين ماحضرتش فرح
الله يسامحك

بقى انا قلبى اسود
اهىء اهىء
‏قال يا مراكبي
الوردة السوداء

لأ .. كله إلا الدموع .. ما تزعليش

عندي بنتين دايما بيضحكوا عليا بالطريقة دي برضه وخصوصا الصغيرة خالص .. انا بس أشوف الدموع أقوم أعمل اللي هما عايزينه على طول بمنتهى السذاجة

تحياتي ليكي وبالتوفيق
‏قال samvet
بالنسبة للشبشب وقفله بالقفل
ده فكر جديد وانا مش من المتبعين للفكر الجديد
بص هو الحل
منع دخول الشباشب البيت من اصله
شكلك هتخوفنى من الجواز
‏قال يا مراكبي
mansourawy

منع الشباشب ده فكر أجدد من الفكر الجديد كمان .. نمشيها حافيين في البيت وخلاص


وبعدين ماحدش يخاف من الجواز ولا حاجة .. ماهو زي الفل أهو
‏قال Amira
ضحكتني مووت

جوزي بقى بيموت في هيفاء
هي مثله الاعلى في الجمال النسائي

انا اقعد اقول له دي كلها سيليكون
هو فيه احلى من الجمال الطبيعي؟
طيب من الصبح حركب عدسات ملونه

بس كلام في سرك عمليات مش عمليات 48 سنه و لا حتى 50 هي حلوه
كلهم حلوين
و متظبطين
نعمل ايه؟
زمن

استمر في كتابة يومياتك دي
خلينا نتعلم من الحاجه
‏قال يا مراكبي
farida

أنا سعيد جدا بزيارتك ولو إن كلكوا واقفين في صف الحاجة .. شعبيتها زادت جدا

بس باين من كلامك إن عندنا حق برضه .. مش كده؟
‏قال rony
طب يعنى راى حضرتك اخدها من قصيرها وبلاش اتجوز ولا بلاش اجيب تليفزيون ولا بلاش اجيب دش
انا بقول اموت هيفاء من الاخر وخلاص
وبعدين حضرتك يعنى رايك الشبشب احسن ولا نجيب شويه اكياس سوده وسكينه مسنونه
بس انا ليا وجهه نظر فى الموضوع ده
هايتفرج على هيفاء واخواتها هاطلع عين اللى جابوه
هايتفرج على ماتشات الكوره هايتحرم من الغدا اسبوع
هاتسوله نفسه يخرج من غيرى معنديش غير الكنبه ينام عليها
هو مش متجوز كرسى فى البيت عدم اللامؤاخده يعنى ..هو متجوز واحده بيحبها وبتحبه ولازم يحافظ عليها
بس بصراحه مش هتوصل عندى للشبشب علشان انا عندى لسان اقوى من الشبشب بمراحل
سلملنا بقى على ام العيال
‏قال غير معرف…
انا لسة بعقلى يا أحمد
ومش حأتعقد من الجواز
دة حتى الرجالة نعمة واللى يكرهها يعمى

بس مفيهاش حاجة يعنى لما تفرفش نفسك وتاخدلك ساعة افراج من التأبيدة بمشاهدة الصاروخ الأرض أرض هيفاا ذات الثامنة والربعين ربيعااا

انا مؤيداك فى وقت الفسحة اللى انت اخدته

كارول سماحة على فكرة 41سنة بس

تحياتشى للمودام
وقولها تبقا تظبط الشبشب على زاوية 90درجة عمودى
كى يصيب الهدف مباشرة

نيااهاااهااااااا
‏قال يا مراكبي
rony

يا إخواننا .. حد يحوش عننا البنوتة المفترية دي

يابنتي بالراحة شوية .. هاتطفشي منك العرسان كده .. داري شوية الحاجات دي لحد ما يتم المراد وبعدين إعملي فيه اللي إنت عايزاه

كان الله في عونه
‏قال يا مراكبي
شهروزة

ده أنا قلت أخيرا فيه حد فاهمني وبيأيدني ووقف جنبي أخيرا .. لكن آخر التعليق إتقلبتي عليا برضه .. ماشي .. ليكي يوم

أنا حاسس إن مراتي بقت أشهر مني مع إني أنا اللي عامل المدونة مش هيا

ماشي
‏قال sherehan84
البوست ده سكر
حلو جدا جدا جدا جدا لغاية آخر الصفحه
تحياتي ليك وياريت تكتر من البوستات دي
‏قال شيمـــــاء
انا كنت سايبة كومينت هنا
ايه ده البلوج بتاعك بياكل الكومينتات
نقول من تانى


سلم لى على المدام كتيييييييييير
وقولها انى حبيتها لله فى الله من غير ما اشوفها
يا حاااااااااااااج
:D
‏قال يا مراكبي
Sherehan

متشكر كتير يا دكتورة .. طبعا هاحكيلكم عن حاجات زي كده كتيييير .. بس الأول هأكتب كام بوست نكد

تحياتي وبالتوفيق
‏قال يا مراكبي
Shaimaa

وإنتي كمان حبيتي المدام؟ أنا كنت فاكر إنكوا هاتبقوا جنبي علشان إحنا زملاء في التدوين .. بس طبعا الدم يحن

سلامي وتحياتي
‏قال أحمد الشمسي
الخامس ترتيب متقدم جدا؟
هو البيت كله كام نفر بالضبط؟
على فكرة كله كوم وموضوع المذاكرة اللي يرفع الضغط ده كون تاني!
أنا ليا تجارب في الموضوع ده مع اخواتي، وبدعي للمدرسين كل يوم ربنا يصبرهم على البلاوي اللي بنبعتهالهم من بيوتنا.
‏قال No Fear
السلام عليكم
خير
سبب الإختفاء أية؟
‏قال غير معرف…
This was really g8, i read all ur posts since we got back from Hajj ya hajj!!!I liked the smooth way u present marriage to whome r going to make this om el step. Take care and show us more ya haj
‏قال يا مراكبي
أحمد الشمسي

إحنا كلنا خمسة .. والحمد لله إن أنا مش السادس أو السابع .. يعني أنا لسه مهم جدا

شفت بقى إن المذاكرة للولاد تحرق الدم .. يعني مش كان عندي حق إني أرفه عن نفسي شوية؟

منور يا دكتور
‏قال يا مراكبي
no fear

ماتخافش عليا .. انا جامد ومتين .. شوية كدة وهأنزل بالبوست الجديد .. شوية نكد بقى

متشكر على السؤال .. ولو غبت شوية إبقوا إسألوا عني في المستشفيات
‏قال يا مراكبي
Ra2ed Fada2

أهلا أهلا برائد الفضاء .. ده شرف كبير ليا إن واحد من بره قوي كدة يقرأ لي

متشكر كتير على مجهودك وتعبك إنك قريت كل المواضيع اللي فاتت

نورتني وشرفتني ومتخافش من الجواز .. مش بيوجع قوي
‏قال دينا فهمي
ادعي انت بس وليك عليا أعزم مصر كلها (:
‏قال zordeak
هههههههههههه


دمك زى العسل


اسلوبك كوميدى جدا


هههههههههههههه


كرهتنى فى الجواز حرام عليك


ههههههههههههه
انت قد الكلام ده يا عم الحاج ؟؟

يا خوفي تكون الحاجة بتدخل على البلوج
ولو حتى مش عارفة انك صاحبه...وتقرأ الكلام ده ، وتعرف المواقف دي ..بتاعة الشباشب الصديقة

وتبقا بعد كده !!!
هدف دائم
‏قال يا مراكبي
دينا فهمي

دعيت ليكي خلاص .. هاه .. حصل؟
‏قال يا مراكبي
zordeak

الله يكرمك .. شكرا لذوقك

أنا مش قصدي من البوست ده إن حد يكره الجواز .. بالعكس ده جميل جدا .. المهم إنك ما تتجوزش وخلاص .. لكن تكرهه لأ
‏قال يا مراكبي
أكتب بالرصاص

أنا أصلا هدف دائم من قبل البلوج

هههههههههههه

إطمئن .. الحاجة بتابعني زيكوا بالظبط وأنا مايهمنيش .. أنا جامد جدا .. وبأستحمل كويس
‏قال Hannoda
على فكرة انت موتني من الضحك
بس واضح جدا انكم أسرة جميلة جدا و رغم انك فاكر نفسك بتطفشنا من الجواز بس معلش اندماجك مع اسرتك و تقبلك ليها واضح قوي وواضح استمتاعك باسلوب حياتكم
معلش هاردلك... جت معاك بالعكس المرة دي... و ((التشجيع)) اللي بتقول عليه جه معاي تشجيع بجد
بس أنا عاوزة أفهم
انت ترتيبك الخامس و مراتك الرابع عشان الأولاد أول حاجة .. صح؟؟
بس الترتيب ده بالنسبة لمين بقى؟؟
‏قال يا مراكبي
Hannoda

أهلا بيكي ومبروك على البلوج الجميل

الترتيب ده بالنسبة للي بيمشي كلامه في البيت .. يعني أصغر واحدة عندنا بتمشي كلامها عالكل وإلا تفضحنا وتجرسنا وممكن إنتي تسمعيها في الدوحة

أنا سامع تشجيعك من هنا .. نورتي
‏قال غير معرف…
أهو كده أنا فهمت
طيب ما ده الطبيعي جداًً انهم يكون كلامهم هو اللي ماشي
انت مستهون بالجيل ولاّ ايه؟؟
:))

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟