السنة دي هنقضيها تيجان

السنة دي يا إخواننا سنة التيجان .. شكلها كده بالصلاتو عالنبي هنقضي التدوين كلة في الرد على التيجان وإختراع التيجان وتدبيس بعض في التيجان .. أنا حاسس إن ده مقلب من الحكومة علشان يشغلوا المدونين عن النقد .. طبعا قصدي المدونين الوحشين اللي ضد الحكومة مش المدونين الحلوين اللي زيي كده
.
وطبعا فهمتوا من المقدمة دي إن وصلني تاج .. فكرت في الأول أستسمح اللي بعتهولي إني أعتذر عنه .. بعدين وصلني نفس التاج من مدون تاني .. قلت أستسمحه علشان يعفيني هو كمان .. وبعدها بيومين لقيت نفسي هأستسمح كل المدونات اللي في أفريقيا وآسيا وصفط اللبن .. قلت مابدهاش .. نرد على التاج وخلاص .. وإن شاء الله هاعمل مدونة جديدة للتيجان بس .. إسمها إتفضل إلبس ولبس التاج
.
وطبعا نشكر الأعزاء اللي دبسوني في التاج وهم بالترتيب .. شيماء صاحبة مدونة الصراحة خنقة .. والوردة السوداء صاحبة مدونة بريق عينيك وأحمد فؤاد اللي اسمه زورديك صاحب مدونة مع نفسي وعم علي صاحب البقالة اللي تحت البيت والحلاق الهندي في العمارة اللي جنبنا
.
التاج

اسم مدونتك ؟

هو سؤال بيدل على الذكاء لكن أنا هيكون ردي أذكى .. إسم المدونة يا مراكبي .. منتهى الذكاء

لماذا خترته .. ماذا تقصد بـه ؟

أغنية محمد منير .. يا مراكبي .. بتعبر تماما عن الحالة اللي أنا فيها وهي الإضطرار للرحيل عن الوطن واختلاف الوطن عما كان .. شد القلوع يا مراكبي .. مافيش رجوع يا مراكبي

هل فكرت فى إغلاق المدونة ... و السبب ؟

لأ .. وهي دي أحسن إجابة علشان أهرب من نص السؤال التاني

صورتك فى المدونة ، رمزيتها ؟

دي صورتي أنا .. عارف إني أشبه حسين فهمي كتير .. وبترمز للوضوح والمواجهة وعدم الإختفاء
طبيعة كتابتك فى المدونة بشكل عام .. سياسة .. قصة .. عبث .. كلام فاضى ؟

كل اللي أحس إنه ذو قيمة فكرية حتى لو كوميدي .. لكن عبث وكلام فاضي .. لأ

.لماذا تدون أصلاً ؟

أولا .. التنفيس عن الصراعات الداخلية في القلب والعقل
ثانيا .. عرض بعض المؤلفات التي لن تجد طريقها للجمهور
ثالثا .. التوجيه لمن هم أصغر سنا وأقل خبرة .. فأنا أحب أن أعلق أكثر ما أكتب
رابعا .. تغيير المنكر بالقول .. وهذا أضعف الإيمان

أحلى جملة قيلت لك فى وصف مدونتك ؟

أسلوبك سهل ومنظم وواضح
الموضوع يدعوا إلى الفكر مش كتابة وخلاص

التعليقات بالنسبة لك .. أهميتها ؟

حاجة بتقول لي إن رسالتي اللي أقصدها من الكتابة وصلت للناس

أحلى بوست كتبته .. ضع اللينك .. ثم أذكر لماذا ؟

أنا راجل متواضع وما أقدرش أشكر في نفسي .. كل المواضيع اللي كتبتها رائعة .. ههههه
أحلى موضوع عندي هو اللي بأشرح فيه إحنا ليه بندون وإسمه .. بقى العنب هو اللي في الأمان
http://yamarakby.blogspot.com/2006/11/blog-post_29.html#links
.

وفيه موضوع مأثر فيا قوي قوي بالذات من ساعة لما كنت في مصر آخر مره وهو .. هكذا كان الوطن
http://yamarakby.blogspot.com/2006/12/blog-post_20.html#links

.
أفضل مدونة قرأتها .. يمكن اختيار عدة مدونات ؟

أغلب الناس اللي بأتابعهم رائعين .. أداؤهم أحسن من اللي بيكتبوا في الجرايد بجد

أفضل بوست قرأته .. يمكن اختيار أكثر من بوست .. ومتنساش اللينك ؟

أي بوست بينكتب من القلب وبيكون فيه فكرة جديدة عليا .. ويخش قلبي على طول

هل خسرت صديق بسبب كتابة هنا ؟

لأ .. لسة

حد قل أدبه ف التعليق .. ايه رد فعلك ؟

لأ .. لسة

أسوأ مدونة ... هى كتيرة أصلاً : ) ؟ ويمكن اختيار عدة مدونات ؟

فيه مدونتين بيكتبوا كلام على وزن آيات القرآن الكريم .. مش فاكر إسمهم ومش عايز أفتكرهم أصلا

أسوأ بوست .. لازم تجاوب .. ويسمح بتعدد الأختيارات ؟

الموضوعين اللي كان فيهم كلام على وزن آيات القرآن الكريم

أسوء مدون .. ما هو حاتجاوب حاتجاوب ؟

الإتنين المدونين اللي بيكتبوا كلام على وزن آيات القرآن الكريم .. أنا بدأت أتعصب على فكرة

انشر الآن بشكل حصرى بوست لم تجرؤ على نشره من قبل .. ومش محتاج أقول اجبارى

الفيلم اللي مش هندي
فيه حاجة مش مفهومة بالنسبة لي .. من كام يوم شفت فيلم هندي .. إسمه كده .. بطولة أحمد آدم وصلاح عبد الله .. بيحكي عن إتنين صحاب .قوي .. مسلم ومسيحي .. وكل واحد بيضحي علشان التاني تضحيات جامده
وبعد كده الاقي إعلان بيتكلم عن نفس الموضوع .. وشوية وألاقي مدونات بتتناقش في حاجات تحس فيها بتنافس بين الإتنين في مصر .. وأحداث هنا وأحداث هناك .. وخلافات هنا وتطمينات هناك .. الخلاصة .. موضوع المسلمين والمسيحيين في مصر بقى فيلم هندي كبير
تسألوني أنا مستغرب ليه؟ تعالوا أحكيلكم أنا عالفبلم اللي مش هندي اللي أنا عشته .. إلخ البوست
.

وده تاج تاني وصلني من شيماء اللي خنقتني بصراحتها

هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟

جدا جدا .. كنت من المتفوقين .. كنت
ايه كانت احب مادة و اكره مادة ليك فى المدرسة والكلية ؟

الرياضيات والإنجليزي في المدرسة
الكومبيوتر والخرسانة في الجامعة
ماكنتش بأكره أي مادة .. كنت بأعرف أذاكر أي حاجة

و كنتِ عايز تطلع ايه وانتِ صغير؟

مهندس يعني مهندس .. وإلا كنت هأنتحر .. شفتوا العبط؟
.
وأحب أهدي الأغنية قصدي التاج لكل من .. متهيألي حرام وكفاية كدة .. إحنا هنقضي السنة دي كلها تيجان والا إيه؟

تعليقات

‏قال Hannoda
أولا سبب تسميتك للمدونة عجبني جدا أكتر من اسمها لأني بحترم الإختيارات اللي فيها عمق

ثانيا: صباح البلوماسية اللي انت فيها .. ولى اسم مدونة ورد في الإجابات.. أوصاف بس .. لكن الأوصاف أدت الغرض
أما البوست بتاع
العنب هو اللي في الأمان و هكذا كان الوطن
أنا روحت شفتهم و عجبوني قوي وسبتلك رد عليهم هناك

وعلى فكرة التاج ده أنجح من التاجات اللي بتسأل عن البرج و الأكلة المفضلة ولو انهم برضه خلوني أحس بالقرب من المدونين

تحياتي
‏قال الســـاحر
واضح تقريبا على كل اجاباتك الذكاء وخفه الدم
والخبره
بجد اسلوبك واجاباتك بسيطه ولكن وراها افكار كتير
ذى يغنى لما هربت من نص السؤال فى هل اردت ان تغلق المدونه؟
بجد اسلوبك شدنى
وفى النهايه سلامى وربنا يوفقك
‏قال يا مراكبي
Hannoda

الحقيقة أنا بأخصك بالشكر على الإطراء الجميل ده وعلى الإهتمام بقراية الموضوعات القديمة والتعليق عليهم كمان .. ده في حد ذاته مجهود تشكري عليه

أنا سعيد جدا إن لسة فيه ناس زيك كده

تحياتي ليكي ودايما بالتوفيق
‏قال يا مراكبي
الساحر

أهلا بيك في زيارتك الأولى ليا وأرجوا إنك تكررها .. ومتشكر كتير على التعليق الجميل ده

نورتني
‏قال Malk Almasria
صباح الخير

دائما تتسم اجاباتك بالصراحة والدبلوماسية التى احييك عليها


تحياتى


ملك المصرية
‏قال mariam
تاج تانى
قصدى عاشر
ربنا يعينك

انا عجبنى جدا اختيارك لأسم المدونه
خصوصا ان اسمها مرتبط بحاله
و الأجمل هو تعبير اغنية منير عن الحاله دى
تحباتى
‏قال يا مراكبي
Malk Almasria

أهلا بيكي .. فينك من زمان؟

متشكر على الإطراء ده وتمنياتي ليكي بالتوفيق
‏قال يا مراكبي
mano

هي السنة دي سنة التيجان حسب التقويم الصيني .. وأنا مارضيتش إني أدبس حد فيه علشان مش هانخلص وماحدش هايكتب حاجة غير إنه يتفرغ للتيجان

تصدقيني لو قلت إن إسم المدونة ده في دماغي من زمان من قبل ما يخترعوا التدوين؟

نورتي
صراحتك رائعه
وجامده اوي حكايه حسين فهمي دي
افتكر ان حسين فهمي بعد التاج ده حيعتزل


بساء الخير يا هندزة
‏قال bastokka طهقانة
مهندس مراكب يعني؟
ولا؟؟



يا دحيح انت يا بتاع المذاكرة
‏قال يا مراكبي
محمد مفيد

متشكر كتير .. وبالنسبة لحسين فهمي .. أنا قلت أتواضع وما أقولش إني أحلى منه

نورت
‏قال يا مراكبي
Sampateek

طبعا حسين فهمي لازم يعتزل لأنه لحد دلوقت ما يعرفش إن فيه حد أجمل منه

بساء الفل علكي
‏قال يا مراكبي
bastokka

أهلا أهلا بالطهقانة

بلاش موضوع مهندس مراكب ده لحسن كل مراكبنا بتغرق

وعلى فكرة .. أنا لسة بأدح لحد دلوقت .. أصلها بقت عادة بعيد عنك

سلمي لي على أخويا وحبيبي الطهقان
‏قال hebaz
تيجان تانى!!!
أحمدك يا رب أنك مدبستش فيها حد
يلا ولا كأنى قريت حاجة هىهى
و طبعا الإيجابات بسيطة و صادقة كالعادة:)
تحياتى
‏قال zordeak
تشكر يا باشمهندس احمد على الاجابة

الاجابات كما توقعت


عسل زيك


:)
‏قال يا مراكبي
Hebaz

ممممممم

والله أنا بدأت أفكر إني أدبس التاج لناس معينة .. خدي بالك علشان قربت آخد قرار في الموضوع ده
‏قال يا مراكبي
zordeak

ده إنت اللي عسل .. بس هتبقى عسل أكتر لو قلت لي معني زورديك دي يبقى إيه؟
‏قال Memo
و الله يا ثروت ربنا وحده يعلم انا متعاطقه معاك اد ايه
بس الاجابات جميله و حقيقيه لدرجه التاثر بكل اجابه منها بشكل او باخر
الي غريب فعلا ان ردك في مدونتك او في اي مدونه و ان دا فهو يدل علي بصيره بالحياه و عمق للافكار مع الاحتفاظ بالمصريه الجميله في كل راي
مش مصدقه الكلام الكبير اللي بقوله ده انا كدا هعيط
تحياتشييييي
‏قال يا مراكبي
memo

وأنا كمان .. الدمعة بدأت تفر من عيني لما قريت تعليقك

ههههه

بجد بجد متشكر كتير على الإطراء ده .. وده من بعض ما عندكم .. ودايما بالتوفيق
‏قال الأباصيرى
انت وصلت ياباشا

التاج دة وصلنى ومش عارف أجاوبة ولا لأ

شكلى كدة هتدبس وأمرى لله
‏قال يا مراكبي
الأباصيري

إحنا عايزين نعمل تحري ونعرف مين اللي بيألف التيجان دي؟

إوعى تكون إنت؟
‏قال غير معرف…
Sorry for being late this time ya bashmohandis, I just came back, i was flying over alexandria this time, it is not beautifull anymore lelasaf, even min foo2!!!!! wasalna lella3awda ya bek,(Irriversable), Sorry to say that.
‏قال يا مراكبي
ra2ed fada2
رائد الفضاء

أهلا بيك تاني وحمد الله على السلامة

فعلا وصلنا لنقطة اللا عودة زي ماقلت .. وأنا زيك شايف مصر من فوق أكتر من اللي مطحونين جواها ومش شايفين كل حاجة

شرفتنا بزيارتك
‏قال ...
انت مقتضب جدا
:)
يعنى مهندس زى الكتاب ما بيقول
وكمان مدنى
والدليل: خرسانة

تحب اقوللك ايه اكتر عيوبك
ودة سؤال ماجاش فى التاج

ان عينك دايما بتقع على الاخطاء.. وفقط
شغلتك تطلع ملاحيظ
وتبرز عيوب الاخرين

قول لأ كدة
:)
هاعرف انك مزور شهادتك يا باشا

اجاباتك حلوة بجد
تحياتى
‏قال ...
أزال المؤلف هذا التعليق.
‏قال أحمد
ما شاء الله على أجاباتك
أول مرة أجى مدونتك الرائعة دى يا باشمهندس احمد , مش عارف كانت تايهه عنى فيين مدونتك بس بأذن الله هاتابعها من أول دلوقتى
‏قال شيمـــــاء
اغيب يومين الاقيك مشرد لى كده
ماشى ماشى يا احمد
لما اشوف الحاجة بس و الله لاوريك

:))
اجاباتك عجبتنى وبقالك كتير مكتبتش حاجة دمها خفيف كده

و اللى اسمه ايه بيكتب ايات زى القران
اسمه يحيى مجاهد .. كتب العنقاء ... مدونة الله الوطن فاطمة
‏قال يا مراكبي
حلم

شكلك كده ياباشمهندسة من الأعداء اللي مش مدني

ههههه

تعليق جميل بجد ومقدرش أقول لأ

عموما أحب أطمنك .. أنا من يوم ما إتخرجت وأنا غيرت المجال خالص .. بقى لي تلات تاشر سنة شغال في مجال المنشآت الحديدية وتحديدا في إدارة المشروعات .. اصل ربنا كرمني وكملت في الجامعة الأمريكية بعد كدة وحياتي كلها أغلبها شغل مع الفرنجة

وموضوع المنشآت الحديدية ده نادر وتفاصيله كتيرة .. جامعاتنا ما بتدرسش منه غير التصميم وبس .. أما باقي العلم الكبير ده زي التصنيع والدهانات واللوحات التفصيلية واللحام والتركيب والإختبارات غير إتلافيه فللأسف إتعلمناه من الأجانب
‏قال يا مراكبي
التعليق الممسوح

التعليق الممسوح ده بتاع حلم .. عرفت صاحب التعليق من الإيميل

شغل مخابرات
‏قال ...
steel structure
بعيد بعيد

:)

انا كتبت تعليقى من واقع حياتى الزوجية
:)

مهندسين المدنى كدة حتى لو غيروا الكارير يا فندم

أما شبهة التعليق الممسوح اللى بتنفيها عنك.. فهو لى فعلاً
لأن النت علق وتنّح وظهر لى تعليقان متماثلان

ودة مش شغل مخابرات
دة تأكيد على كلامى فى رغبة اخواننا بتوع مدنى.. على تقصى الحقائق

ربنا يكون فى عون الحاجّة
:)
‏قال يا مراكبي
مبرمج حر

أنا اللي سعيد جدا بزيارتك وبأنك عرفتني بمدونتك الجميلة .. وطبعا يشرفني متابعتك ليا

أهلا بيك
‏قال يا مراكبي
shaimaa

تعبير حلو قوي وأول مرة أسمعه: علشان توريني .. هتشوفي الحاجة؟

ربنا عالمفتري

وبعدين مين اللي شرد للتاني .. ده إنتي فضحتي المدونين اللي مارضيتش أكتب أسماؤهم هنا

ماشي
‏قال يا مراكبي
حلم تاني

حتى إنت كمان بقيتي في صف الحاجة؟ ده إنت لسة معرفة جديدة .. قوام كدة؟

هو إنتي قريتي حكاياتي مع الحاجة في البوستس الآخرانيين ولا إيه؟
‏قال Amira
التيجان زياده فعلا اليومين دول

تحياتي ليك
و للحاجه
و بس
‏قال يا مراكبي
farida

متشكر كتير على زيارتك .. وبس

إنتي كمان تعرفي الحاجة؟
‏قال كراكيب عادل
باشمهندس مراكبي

ضحكتني ضحكتني انا اكتر حاجه عجباني من قبل الاجابات حتي المواجهه الي فيك والصراحة اسمك وصورتك دي معناها كبير

بتدي نوع من المصداقية لكل زوار مدونتك وبيحسوا انك صديق مش مجرد مدون

اكيد فاهمني انا والله عايز اتعرف عليك

adeL29@hotmail.com

ضيفني مسنجر يا هندسة انا ساكن في السالمية
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

متشكر جدا على التعليق الجميل ده وعلى الشعور الطيب والثقة دي

أنا يشرفني طبعا معرفتك والتواصل معاك

بس هو إنت ليه عندك 234 سنة؟
‏قال الأباصيرى
والنبى مانا
بورىء يابية

عيب عليك

انا مش بتاع تيجان انا بتاع الفضايح

:)

أنا أتفضحت يامراكبى
نص المدونين دخلوا عندى على حس الفضايح
انا بفكر أنتحر
‏قال يا مراكبي
الأباصيري تاني

طبعا لازم تتفضح .. ده حتى كفاية الصورة اللي إنت حاططها في البوست

عموما لما تنشر الجزء التاني .. نص المدونين التانيين هييجوا على طول

إوعى تنتحر قبل ما تنشر الجزء التاني من الفضايح
‏قال وجع البعاد
حلوة أوى البلوج السابق بتاع يوميات متزوج....ان قريتها لمراتى و جبتها جداً......و تصدق ان دى أول مرة من 3 أو أربع شهور أقرأ أى بلوج......
ان شاء الله لما ارجع كندا هنتظم فى البلوج بتاعى و اكون اكثر نشاطاً و تفاعلاً مع سيادتك.....
فين ميلاتك يا ريس
‏قال Tamer Nabil Moussa
وبعدين ياعم حمادة

مش هنخلص بقى من حكاية التاج دة اختراع بتنجانى هههههه

كل سنة وانت والتاج طيب

المرة الجاية هتجد تاج جديد

على فكرة الحكاية فيها سر

وانت قولت وخمنت وتصدق ممكن يطلع صح

تحياتى
‏قال يا مراكبي
وجع البعاد

إزيك يا دكتور .. إيه النور ده .. إنت لسة في مصر؟

أنا كنت لسه هأبعت لك علشان نتقابل في كندا في إبريل اللي جاي

عموما هأقول لك على التفاصيل في الإيميل
السلام عليكم

ازيك يا هندسة وحشتنى جدا جدا

رودوك جميلة جدا و طبيعية و بدون اى تكلف

و بجد فى كل مرة بقراء فيها تاج ليك بتزداد مقدار اعتزازى بيك
‏قال يا مراكبي
tamer

لأ بقى .. تاج تاني؟ يا إخواننا خلينا نتفق على تاج واحد بس كل ست شهور

عموما لو جالك تاج بعد كدة .. إبقى إمسحه

نورتني يا أفندم
‏قال يا مراكبي
pegasuselmasry

ياه .. إنت رجعت من الأجازة؟ حمد الله على السلامة يا دكتور

متشكر كتير على ذوقك ده .. ده من بعض ما عندكم
‏قال دينا فهمي
جميلة ردودك كعادة كل كلامك
انا كنت عايزة أوضح فكرة
انا مش عملت المدونة بدعوة لناس وانت مش منهم طبعا
انا قفلتها بأيت انا بس اللي اقدر ادخلها لاني مش هاين عليا امسحها
وانا بوضح النقطة دي بجد لكل الناس اللي يهمني انهم مايفتكروش اني منعت مدونتي تظهر لهم
‏قال يا مراكبي
دينا فهمي

خسارة إنك قفاتي المدونة .. ياريت تراجعي نفسك مرة تانية .. وأهلا بيكي في أي وقت

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟