العتبة امريكا عتبة عتبة

مراسلكم وممثلكم في أمريكا البلد .. المراكبي .. بيحييكوا وبيقولكم تعالوا خدوني من هنا علشان ما أفضحكوش أكتر من كده .. النهاردة الصبح خرجت من الفندق علشان أركب الأوتوبيس اللي موفره لينا المؤتمر .. لقيت زحمة كبيرة وناس كتيرة مستنية الأوتوبيس وقال إيه واقفين طابور .. هأو .. فجأة لمحت الأوتوبيس وهو بيقرب من بعيد .. قلبي هفهف لأيام زمان وفي ثواني إسترجعت في دماغي كل خبرتي القديمة في ركوب الأوتوبيسات في مصر .. رجعت ورا بعيد عن المحطة .. قصدي بعيد عن باب الفندق .. وأول ما الأوتوبيس قرب .. لقيت نفسي بجري جنب الأوتوبيس وماسك في الباب .. السواق إبن ال .. هو كان واحدة ست أصلا .. ما فتحتش الباب إلا لما وقف الأوتوبيس .. منتهى الغلاسة .. وهوب .. نطة واحدة كنت نطيت سلالم الأوتوبيس كلها وبقيت جواه .. فجأة لقيت كل الطابور إياه بيصقف لي صقفة جامدة قوي قوي .. حسيت كأني في مولد السيدة زينب بعد ما فكيت السلاسل الحديد اللي عشرة ربطوها حواليا .. وده اللي خلاني أكتشفت المشروع السياحي اللي لازم أعمله في مصر: رحلات سفاري لمحطة الأوتوبيس في موقف العتبة .. بإذن الله السياح هايشوفوا هناك اللي عمرهم ما شافوه في أجدعها سيرك في العالم .. إسألوني انا .. وللحديث بقية علشان لازم أجري ألحق الأوتوبيس بتاع بعد الظهر.. هأقف في الطابور وأمري لله

تعليقات

‏قال كلام لوجيك
ايه ده يا هندسة؟؟
مش عاوز أقولك قعدت أضحك قد ايه على كلامك وسردك لهذا الحدث العظيم
موقف كوميدي جدا
انا قاعد دلوقتى بتخيل فى الناس اللى واقفة منظرة الباص وفجأة يشوفوا واحد من فراعنة مصر وهو بيهجم عالباص بقلب رجل واحد

خلى بالك فى المرة الجاية
وبلاش الحركات الفدائية دي تانى عشان صحتك وبريستيجك

خلى بالك من نفسك وترجعلنا بالسلامة
‏قال يا مراكبي
كلام لوجيك

صباح الخير عندك .. تصبحوا على خير عندنا

تصدق إن كل الناس إستنتجوا ساعتها إني مصري؟ ما عرفش عرفوا منين

بالنسبة لبرستيجي .. أنا طالع على كندا بكرة وخليهم يشبعوا بطوابيرهم وأوتوبيساتهم

نورتني
‏قال Rania Lelah
متعرفش عرفوا منين؟
دى حاجة واضحة زى السمس
يا دى الفضيحة ام جلاجل يا دى الجرسة ام حناجل
:))
بس جدع
احنا بتوع المهمام الصعبة
تحياتى
و يا رب ترجع بالسلامة
بس يا ريت متعملش الحركات دى فى كندا
كفاية فضايح لحد كدة
هههههههههههه
‏قال كراكيب عادل
طيب انت فين بالظبط في اي ولاية علشان ابعتلك تحية مناسبة بس الغالب 7 ساعات فراق يعني نقول العوافي عليكم هههههههه

سمعة مصر امانة يا مراكبي بين ايدك مش ناقصين احنا لحسن يفتكرونا عالم تالت ولا حاجة يا راجل انا كنت بتكسف من سواق الاتوبيس لما كنت زيك هناك شكلة شيك جداا كان ناقص اقولة قوم اسوق بدالك بس تعرف حلوة وضحكتني بموضوع السيرك دة هما بيستجيبوا علي طول انت اخترع اي تقليعة هتمشي عندك مرة في الفندق خليناهم كلهم قاموا رقصوا دبكة وكانت هيصة لو معاك شلة فقر استغل السفرية دي هتضحك احلي ضحك
تحياتي من العالم رقم 0
‏قال غير معرف…
ههههههههههههههههههههه

بحد لازم تفرجهم على كل المهارات المكتسبة من العيشة في مصر يعني و إنت واقف في الطابور بكرة زاحم لغاية ما تبقى
أول واحد بس للأسف مش هارتعرف توريهم الشعبطة في الأوتوبيس لأن الباب مقفول لكن ممكن تأجر عربية و توريهم السواقة في مصر عاملة إززاي

ترجع بالسلامة
لا هنسيبك هناك يمكن تغيرهم
‏قال History Of Me!!!
هههههههههههههههههه
يا حرام حتوقف عالطبور تستنى الاتوبيس

انا لما كنت في مصر ركبت الاتوبيس مرتين فقط داخل القاهرة
مره عدة على رجليا:-)
والتانية عدة على وجهي
:-(

وشكلهم حياخدوك بطل فلم
mission impossible in us
اذا استمريت في اظهار مواهبك الي تعلمتها بمصر
‏قال حسام مراد
ههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههه
لا بجد كفايه شعبطه بقى فى الاتوبيسات حرام مش هنا وبره يا مراكبى وبعدين انا عايز اجى رحله سفارى العتبه دى ممكن ولا للاجانب بس عشان ممكن نقوم بدور بطولى وكده وانط من ع الاسفلت على سقف الاتوبيس على طول ده الجديد فى
مصر الباب بى قديم خلاص ههههههههه
تحياتى ليك وسلامات لما ترجع للمحروسه بسلام
سلام
‏قال غير معرف…
نياهاهاهاهاهاهاهاهاها
أضحك الله سنك يااخى
واحد رفيع شبرا
ههههههههههههه
بدخل هنا وعارفة انى هضحك

عموما
المصرى معروف بجبروته
‏قال خطــاب
موضوع ظريف
‏قال يا مراكبي
Rania

ما أوعدكيش .. أنا لما بأشوف الأوتوبيس قلبي بيهفهف وما بأقدرش أسيطر على نفسي

ده عشق قديم يا إخواننا
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

صباح الفل .. أنا عارف إنك واصل وإيدك طايلة حتى في أمريكا .. أنا في لويزيانا .. في نيوأورليانز .. بس لوحدي

وبعدين سمعة مصر مش أنااللي هبوظها لوحدي .. فيه ناس تانية كتير قايمة بالواجب وأكتر

وحشتونا
‏قال ...
بجد عملت كدة؟؟؟؟
:D

حاول تحجز على اول طيارة وترجع
انت خطر على السياحة المصرية يا مان

:D
ترجع بالسلامة
‏قال يا مراكبي
مصري

أنا أعرف شباب مصريين زي الفل يقدروا يتشعبطوا على باب الأوتوبيس حتى لو كان مقفول .. ما فيش حاجة تععصى عينا يا معلم
‏قال يا مراكبي
Mohamed A. Ghaffar

كل شيء مكن.. مادام عجبتهم يبقى دي أول خطوة على الطريق
‏قال يا مراكبي
Rozza!.......فاقد الذاكرة

الأوتوبيس عدى على وجهك؟ دي جديدة

لازم تشارك في العرض اللي هنقدمة في العتبة .. بس أشوف الأول
‏قال Esmeralda
يا رايح كتر من الفضايح

مش عارفه افتكرتها ليه دلوقت؟؟؟؟
‏قال يا مراكبي
حسام مراد

ده إيه المواهب الي بدأت أكتشفها فيكوا دي

إنت مش محتاج إنك تتفرج على العرض .. إنت ممكن تشارك معانا بحركة الأسفلت دي

واضح إن مشروع السفاري ده هيبقى تحفة إن شاء لله
‏قال مشروع انسان
ههههههههههههههه
ايه الحلاوة دى هى دى مصر لازم يعرفوا ان اللى خلف ممتش وان احنا عندنا كل جديد ومبهر وبنستخدم المكونات الاساسية والاعضاء وكل شئ على طبيعته سيبك من التكنولوجيا سيبها ليهم بس احنا برضه لينا ما يميزنا
كنت افتكرت انهم هيضيقوا من الحركة دى بس كويس
طلعوا ظريفين وافتكروها اكروبات اكيد مجوش مصر
‏قال Anima
ينيلك يا بعيد فضحت بلدك ههههههههههه
جامده جدا
مش قارد تخلع عباءه المصري برضه
‏قال No Fear
السلام عليكم
هههههههههههههههههههههههههههههه
‏قال كراكيب عادل
نيوأورليانز هههههههه لا بوظ براحتك
اهم حاجة متجيش جنب ميامي بيتش
العمدة عندك اسمة راي ناغين لو عايز حاجة اتصلك بية حالا
تاني حاجة خلي هدومك جاهزة في الشنطة علشان الاعصارات كتير عندك
‏قال Reemo
هو الاتوبيسات وراك وراك ولا ايه يا مراكبى؟
لا دى مقصوده بقى
‏قال SomeOne
احنا بنقف طبور برده

بس جوه الاتوبيس

هههههههههههههههه
‏قال غير معرف…
تنور كندا يا مراكبى. فين إنشاء الله؟
‏قال يا مراكبي
الوردة السوداء

مش كل مرة هتلاقي ضحك .. مرة كدة ومرة كدة .. المهم إنه يعجبك

ربنا يوفقك في إمتحاناتك وإبقي طمنينا
‏قال يا مراكبي
خطاب

أشكرك وأهلا بيك في كل وقت
‏قال يا مراكبي
حلم

أنا خطر على السياحة المصرية؟ ده أنا هأجيب أفواج كتيره أهو

وبعدين هي فين السياحة المصرية دي؟ دوري على الإنترنت وإنتي تعرفي حجم الإقبال السياحي عندنا قد إيه بالنسبة لدول تانية كتيرة

متشكر قوي على سؤالك
‏قال bastokka طهقانة
الحمد لله احنا لمينا من بعض و حجزنالك على ظهر الطيارة تذكرة و حنبعتهالك علشان ترجع قبل ما تقطع العلاقات بين مصر و امريكا

و بنهديك كلنا سونج
نطة واحدة و نطتين حلوة يا عتبة
‏قال يا مراكبي
Esmeralda

أيوة صحيح .. إيه اللي فكرك بيها دلوقت؟

بتفتكري حاجات غريبة
‏قال يا مراكبي
إمام الجيل

طبعا .. سيبهم يفرحوا بالتكنولوجيا الخايبة بتاعتهم وخلينا إحنا في الطبيعي

هو ده الكلام

نورتنا
‏قال يا مراكبي
Anima

إيه ده .. ده إنتي قلبتي على مصري شعبي خالص .. إنتي جيتي السيدة زينب قبل كدة؟

هههههه

نورتي .. وتحياتنا للمغرب كله
‏قال يا مراكبي
محمد مفيد

الطبع بيغلب على التطبع مهما عملنا يا عزيزي

شرفتنا
‏قال يا مراكبي
No Fear

وعليكم السلام ورحمة لله وبركاتة

:-D

:-D

:-D
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

أنا رحت ميامي من 6 سنين وكنت فاكرها قمة البوظان .. طلع هنا بوظان أكتر بكتييييييييير

ما تقلقش عليا من الأعاصير يا معلم .. أنالابس كل هدومي على بعض

ما تعرفش عمدة نيوأورليانز؟ تكونش واحدة ست؟
‏قال يا مراكبي
Reemo

أنا برضه حاسس إن فيه مؤامرة عليا وعلى البلد .. شكلها مقصودة
‏قال يا مراكبي
شادي فايد

برافو برافو برافو

أنا لازم أضمك للعرض بتاعنا علشان نوريهم الطابور اللي جوة الأوتوبيس ده

بس ده طابور للطلوع ول النزول؟

ههههه
‏قال يا مراكبي
عدي النهار

أهلا بيك

تورونتو المحطة إن شاء الله
‏قال gohayna
اهه هما دول الفراعنه بجد

محدش فيهم يعرف يعمل كدا ابدا

والله احنا برضه كويسين لسه

بس خد بالك المره الي جايه وانت بتجري

ربنا يرجعك بالسلامه
تحياتي
‏قال مُزمُز
أنا شايف سنك في البروفايل بقى35

كل سنة وانت طيب

حتى لو متأخرة
‏قال غير معرف…
خلاص نشوفك إنشاء الله. check your mail
‏قال محمد مفيد
سيبك انت المصري هيفضل مصري
‏قال Ehab
واضح ان الموضوع اكبر من كونه عادات او سلوكيات غلط
الموضوع موضوع جينات
:D
كويس انك لقيت فكره كويسه ترجع بيها مصر عشان كفايه غربه كده
و ياريت لو محتاج موظفين في المشروع انا موجود
‏قال Haitham Abu Akrab
العتبه
فكره جامده جدا
.
.
.
.

وكون انك اثبت ان المصري ما بتغيرش في احسن الظروف حتي
يبقي انت الثبت المشكله مش مشكله بلد
مشكله ناس
حقاً راااااااااائعة

اعجبتنى خفة دمك

واعجبتنى طرافة القصة

تحياتي لكل مصرى ينتلك خفة دم مثلك

وتحياتي لك خاصة يا عزيزي
‏قال يا مراكبي
bastokka طهقانة

ميرسي جدا على السونج الجميلة دي .. ومتشكر كتير على التذكرة ولو إن ده مش من المباديء بتاعتي أبدا .. أنا طول عمري أحب أسطح بلوشي من غير تذكرة .. سلو بلدنا كده

ويجعله عامر
‏قال يا مراكبي
gohayna

طبعا ماحدش فيهم يقدر يعمل كده ابدا .. دي خصائص مصرية أصيلة نشأت من الظروف الأوتوبيسية المصرية اللي مافيش زيها في العالم كله

المرة الجاية هأوريهم حركة أنقح
‏قال يا مراكبي
مزمز

وإنت بالصحة والسلامة .. متشكر قوي على ملاحظتك

بس أنا مش حاسس إني 35 دي أبدا
‏قال يا مراكبي
عدى النهار

متشكر جدا على دعوتك اكريمة .. ده يشرفني فعلا

إدعيلي إني أقدر ألاقي الوقت امناسب لأن جدولي مضغوط جدا

أشكرك مرة تانية
‏قال يا مراكبي
محمد مفيد

هو إنت محمد مفيد التاني غير الأولاني .. مش كدة؟

أهلا وسهلا بيك .. وأؤكد لك عن تجربة .. المصري هيفضل مصري
‏قال يا مراكبي
Ehab

إستنتاجك مظبوط .. دي بقت حاجات في جيناتنا .. يعني الولد يتولد من هنا تلاقيه بيجري أول ما يشوف أوتوبيس

ههههه

حتة كفاية غربة دي أمر شرحه يطول .. لكن أنا نفسي أعمل مشروع هندسي كبير في الأول .. محل عصير قصب .. نفسي أشرب عصير قصب قوي
‏قال يا مراكبي
هيثم أبوعقرب

أولا .. لو إنت من أسيوط وتحديدا أبو تيج نبقى قرايب

ثانيا .. المشكلة فعلا في الناس .. إتكلمنا في الموضوع ده كتير جدا .. الأرض كويسة لكن الناس بقوا وحشين
‏قال يا مراكبي
صاحب البوابــة

أهلا وسهلا بيك وأشكرك على ذوقك وإطراءك

نورتني
‏قال bastokka طهقانة
يعني انت شايف ان غياب الشغالة هو اللي كان منكده؟
يبقى مش كفاية الخمس غرز اللي اخدهم على البوست اللي فات
اصحيه و اعمله خمسة كمان عموديين على الاولانين
علشان تبقى ضبة و مفتاح

و لما يسالني ليه
حقوله صاحبك السبب
يا بلسم انت
‏قال Rivendell**
ههههههههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
هههههههههههههههه





مفروض تنزل في الالمبياد بقى

ههههههههههههه

مش قادرة ابطل ضحك كل ما اتخيل منظرك وانت بتجري والاتوبيس جنبك والنطة والتسقيف ابقى هامووووووت

ههههههههههههه
ويل يا يول


المراكبي ممثلنا في امريكا

وبيمارس الطقوس اليومية المصرية

وبيعمل لنا خير شو لمصر وركاب مصر

راجع لك تاني


ابقا احكلنا يوماتي ...ومتنساش ايتها حاجة
‏قال غير معرف…
hannoda

هههههه
بجد سقفولك؟؟؟
قول الحقيقة.. ماتخافش مش حاقول لحد..

ترجع بالسلامة

تحياتي
‏قال Tamer Nabil Moussa
لازم يعنى الفضايح فى بلاد برة ههههههههههههههه

يمكن افتكرور انك بتستعرض ولا حاجة هههههه

تحياتى
هههههههههههههههههههههه
انت بجد مشكله

بس انا حاسس ان من الكلام ده تقصد حاجة ؟؟
‏قال yamen
فعلا والله..بلدنا دي فيها العجب..بس ولا يهمك..عادي يعني..

انا هاقولك علي حكاية حصلتلي في المغرب(اللي هيه مش بره اوي يعني)

كنت رايح مشوار ولازم اركب تاكسي فقلت اسال المرشد المغربي اللي معانا يعني ادفع للتاكسي كام من هنا لهناك..فقاللي بكل بساطة بص في العداد وادفع..فكنت عايز اقوله "حضرتك عبيط؟"بس افتكرت ان سؤالي هو اللي عبيط وان الاصل هو العداد بس احنا اللي نسينا..

تحياتي
‏قال الدبور
يافضحتشي
وسط لولو وسوسو و ماما و بابا و الامورة مني بالقاهرة
ووسط ساميه و تفيده و عديله وعطيات بالاسكندريه
والاهل و الاحباب و الاقارب بالمحافظات
وسمعني اغنيه
يافاضحني رد عليا !

المرة اللي جايه في كندا عاوزك تمتعهم و انت بتركب المترو اول الباب مايفتح او بتدخل من شباك القطر و القطر زحمه زي عندنا في محطه مصر
‏قال غير معرف…
ايه ده يا مراكبي هو في بره طوابير ع الاتوبيسات؟؟؟؟؟؟؟؟يعني مش احنا لوحدنا بقي!!!!!!!!!!!!!
‏قال الأباصيرى
ياد النيلة
دانك كدة فاضحنا ومجرسنا وسط الناس اللأفرنكاة بتوع برة

انا قولت ياخدونى للمؤتمر دة ويقلشوك
كان زمانى رافع راية مصر وسط العالم الأجانب

يالا حظهم كويس أنى مسافرتش بدالك

انا لومنك كنت وقفت فى الأتوبيس ولميت التذاكر

وأقف على الباب وأقول

خش خش .. فاضى جوة
فى حد مدفعشى ورا؟؟؟

:)
‏قال khaled
ههههه
اهو انتا كده تعرف انك مصرى وهتفضل طوول عمرك مصرى لازك كده نترك بصمتنا فى اى مكان حتى لو كان فى ركوب الاتوبيس
هههههههههههههههههههههه
مش يمكن كانو بيسقفو فاكريك قوات خاصه ولا حاجه
او كوماندوز مثلا
هههههه
ولا زمان يا عتبه
‏قال kaed
أخى يا مراكبى
و اللة يا هندسة
الواحد با بقاش عارف إحنا اللى بنركب الأوتوبيس ولا هو اللى بيركبنا
الزحمة بقت حاجة تخنق بس الحمد للة ربنا و فقنى و إشتريت عدة مجهزة لركوب الأتوبيس يعنى
زعانف و نضارة و نفس والذى منة
‏قال zordeak
ههههههههه

انت رحت امريكا امتى يا عم

تروح وتيجى بالسلامة يا رب

هترجع الكويت الاول

وبعدين تبقى تيجى ام الدنيا بقى

:p


المهم يا عم .., ايه ده

كل المصريين لازم يقومو بالدور الوطنى ده برة

لازم نسعد الاجانب

ونعمل النمرة بتاعتنا


أرررررررب أررررررررب

أررررررررررررررررب


المراكبى الشجاع هيطع نار من بقه


أرررررررب أررررررررررب


لعبة المووووووووووت

اتنين بس اللى بيعملوها


سونج سونج فى الصين


والباشمهندس احمد القاضى من مصر


أررررررررررررررب أرررررررررب


خد فكرة وتعالى بكرة


ادفع دولار واحد تنبسط انت والمدام


ادفع اتنين دولار نبسطك ونقتل المدااام


أرررررررب أرررررررررب

لعبة خطييييييييرة

بص يا محترم

بصى يا مدام


المراكبى ولا فى الاحلام


هههههههههههههه

;)
‏قال ba7re
ههههههه
أجمل حاجة فى المصريين طبيعتهم
و عدم تكلفهم
اولا ترجع بالسلامة يا باشمهندس
و طبعا لانى مش من سكان القاهرة و مش بحب الزحة نهائى و مش بركب اتوبيسات اصلا ألا فى السفر بين المحافظات
فأنا بسجل حضور اول سفارى للعتبة
هههههههه
بس لو بصيت للسفارى اللى ممكن تعملها للاجانب هتلاقيها كتير
الناس اللى بتسطح على القطارات
و الناس اللى بتقعد فى شنط العربية فى المصايف
و حاجات كتير كده
و يجعله عامر
و دايما يامصر بخير
و سلام :)
امانة عليك و الامانة دين
تجيبلي معاك من امريكا رغيف عيش من غير مسامير

نفسي اشوفه قبل ما اموت
‏قال غير معرف…
انت راجع امتى ؟؟
امانة عليك
كنت عايز منك طلب بسيط


انت عارف الحاجات دي

احنا شباب زي بعضينا وعارفين اللي فيها
‏قال sarah la tulipe rose
هههههههه
لا و كمان لما يتفرجوا علي الطابور بتاع العيش و لا المترو الي بيمشي و ناس مقسومة اتنين بالباب بتاعه
بلد العجايب فعلا
‏قال Shreef
نيجي نخدك ليه يا هندسة دا انت مشرفنا هناك و الدليل على كده حتة الاتوبيس ديه و شوفت الناس بتصقفلك على الانجاز اللي انتى عملته لان يمكن دي اول مرة يشوفوا حاجة زي كده..المصري هو المصري حتى لو على القمر..مفيش فايدة..بس المرة ديه سماح علشان زكريات الماضي بس..انما لازم تشرفنا هناك..تحياتي ليك وترجعلنا بالسلامة..سلام
‏قال Hannoda
ايه يا مراكبي؟؟

فين حواديت قبل النوم

فين اليوميات؟؟

وحشتنا الحاجات ده
‏قال koukawy
ههههههههههههههههههههه
في اماكن كتير تقدر تتوسع فيها بالمشروع العظيم ده اللي يدل علي اننا بلد مبتكره لأفكار جديده من نوعها
بس ظبطني معاك بقي بطاقيه عشان الم الغله
ههههههههههههه
‏قال david santos
My friend, I need that you make me a translation of English for Arab of my next work to this week, if I will be able I leave the information in coments, you I am very thanked.


O dia 25 de Abril de 1974 foi o dia do derrube da ditadura fascista em Portugal, a chamada REVOLUÇÃO DOS CRAVOS, e a queda do (poder) dos inimigos do povo. 25 de Abril, sempre.

Day 25 of April of 1974 was the day of it knocks down of the dictatorship fascist in Portugal, the call REVOLUTION OF the flowers, and the fall of the power of the enemies of the people. 25 of April, forever!
يوم 25 نيسان 1974 كان يوم تقرع عليها من الديكتاتوريه الفاشيه في البرتغال والدعوة للثورة الزهور ، وسقوط سلطة أعداء الشعب. 25 نيسان ، الى الابد!


День 25 апреля 1974 года, в день он постучит в воздухе фашистской диктатуры в Португалии слово О РЕВОЛЮЦИИ цветы, и падение власти враги народа. 25 апреля, навсегда!
Le jour 25 d'avril de 1974 était le jour de lui frappe vers le bas du fasciste de dictature au Portugal, de la RÉVOLUTION d'appel des fleurs, et de la chute de la puissance des ennemis du peuple. 25 d'avril, pour toujours !
Tag 25 von April von 1974 war der Tag von ihm klopft unten vom Diktaturfaschisten in Portugal, von der Anruf REVOLUTION der Blumen und vom Fall der Energie der Feinde von den Leuten. 25 von April, für immer
25天41974年的一天,它拍下來的法西斯獨裁政權,葡萄牙 號召革命的鮮花,秋天的權力得到人民的敵人. 25日,永不停息
‏قال يا مراكبي
إلى كل أصدقائي الأعزاء

أعذروني على التأخير في الرد على كل منكم نظرا لظروف عدم الإستقرار وسفري المستمر بين أكثر من بلد

وسأعود للتواصل معكم في أقرب وقت ممكن

مع خالص حبي ومودتي للجميع
‏قال bentfalestine
ههههههههههه , و مغامرات تسلق رائعه حمدالله بالسلامه ترجع لبيتك بالسلامه خلي بالك ع البرستيج ,, بعدين لو خبرتنا انك نازل كندا نخلي اهلي هناك يعملو معك الواجب هم ما بصدقو ع حد عربي كيف لو كان مصري و ابن بلد و اصيل يووه ده انا كان رصيدي ارتفع عندهم بمعيتك معنا المهم ترجع بالسلامه
‏قال يا مراكبي
bastokka طهقانة

هو طهقان بقى فيه حتة لسة مافيهاش ضبة ومفتاح؟ بالراحة شوية على الجدع ده برضة بينكم عشرة والعشرة ماتهونش

وبعدين أنا كنت جاي أهدي النفوس .. إزاي بس أكون السبب في أذية صاحبي؟

وعلشان أثبت لك براءته .. رجعي الشغالة هتلاقية متنكد برضة .. أي خدمة
‏قال يا مراكبي
Rivendell**

وحياتك آخد الميداليات الذهبية والفضية وابرونزية مع بعض .. ده أنا حريف في لعبة ركوب الأوتوبيسات دي .. مايغركيش منظري دلوقت

أهلا بيكي يا دكتورة
‏قال يا مراكبي
أُكتب بالرصاص

أشكر كبير المشجعين ورئيس الرابطة .. السيد أكتب بالرصاص
مانتحرمش منك يارب .. والحكايات جاية كتير .. ده انا كنت فضيحة
‏قال يا مراكبي
hannoda

بلاش أقول الحقيقة .. أصل الحقيقة حاجة تكسف قوي

إستري عليا الله يخليكي
‏قال يا مراكبي
Tamer Nabil

هما إفتكروه يا إما جمباز .. يا إما سيرك

مايعرفوش الي فيها يا معلم

منور
‏قال يا مراكبي
أجدع واحد في الشارع

أولا أشكرك

وطبعا أقصد من الكلام ده حاجة .. الكلام ده مش للضحك وخلاص .. إرجع للبوست السابق وإنت تعرف قصدي إيه .. ولسه فيه بوستس تانية كتير عن نفس الموضوع


أحيي فيك قوة ملاحظتك
‏قال يا مراكبي
yamen

حلو قوي المثال اللي إنت قولته ده .. فعلا .. الصح عندنا بقى هو الغلط .. والغلط عندنا بقى هو الصح

أحييك
‏قال يا مراكبي
الدبور

هو إنت شفتني في كندا وألا إيه؟ عرفت منين موضوع القطر ده؟ كده حرقت البوست اللي جاي؟
‏قال يا مراكبي
مصراوي أوي

طبعا دول ناس منظمين زينا بالظبط .. إنت فاكر إن إحنا بس لي منظمين في لدني دي وألا إيه؟

ههههههه
‏قال يا مراكبي
الأباصيرى

أنا متأكد إنك كنت هتعمل كده .. ده أنا عاجنك وخابزك

عموما المرة الجاية هأخدك معايا .. بس الإيراد بالنص
‏قال يا مراكبي
khaled

ده أنا سيبت شوية بصمات .. إنما حكاية .. إستنى عليا لما أحكيلك بعد كدة
‏قال يا مراكبي
أحمد سلامة

ولا حتى إفتكروني أمن مركزي .. يجعلكلامنا خفيف

العتبة .. آه .. فكرتني بالغالية
‏قال يا مراكبي
kaed

زعانف و نضارة .. واله فكرة في منتهى الروعة .. وخصوصا ن الأوتوبيس غالبا آخرة الوقوع في ترعة

أدعوك للإنضمام للعرض .. هتكسب جامد
‏قال يا مراكبي
zordeak

نحفة .. دايما تعليقك تحفة

أنا بدأت أشك إنك دكتور خلاص .. ده إيه الخبرة بتاعة المولد دي كلها؟ ده إنت ما سيبتش نمرة لا وقولت عليها

بس إنت نسيت أهم لعبة انا بأحب أتفرج عليها .. أرررب أرررب .. تحط اللمبة على شعرها تنور .. على صدرها تنور .. على أي حتة تنور

بأحب أي حتة دي قوي
ههههههههه

منور والله
‏قال يا مراكبي
ba7re

ده إنت تنور السفاري .. فيه تخفيض كبير للإخوة المدونين . مش بلوشي .. ظرفني تعرفني



أفكارك كلها هنضمها للمشروع .. أفكار كلها تحفة الصراحة

و يجعله عامر
‏قال يا مراكبي
Sampateek

وبعين في لطلب الصعب ده .. كل ما أروح عند أي حداد وأقوله عايز ر غيف عيش يقولي ما فيش .. أعمل إيه دلوقت؟
‏قال يا مراكبي
طهقان

سرك في بير .. أنا جايب ليا شوية برضة .. بس ما يغلوش عليك .. هأبعتهم ليك على طول .. على الله ييجي بفايدة
هههههههه
‏قال يا مراكبي
sarah la tulipe rose

أفكار.. أفكار .. كلها أفكار حلوة وتنفع المشروع بتاعي .. أشكرك بشدة
‏قال يا مراكبي
shreef

أشكرك على سؤالك وتشجيعك .. أنا برضة قلت إنك هتفهمني بحكم المهنة

بس كان نفسي يكون عندي ذكريات أحسن من كده
‏قال يا مراكبي
Hannoda

متشكر ليكي قوي على سؤالك وإهتمامك .. أركن بس في حتة شوية وأنا هأكتب تاني .. يسعدني جدا تشجيعك ده
‏قال يا مراكبي
koukawy


لأ يا كوكو .. طاقية إيه؟ عايزين طريقة حديثة وشيك علشان نلم بيها الغلة .. رق مثلا
‏قال يا مراكبي
david santos

You are always welcome, please send to my e-mail whatever you need me to translate and I will do it promptly
‏قال يا مراكبي
بنت فلسطين العزيزة

أنا اللي أتشرف بيكي وبأهلك .. وعموما أنا كدة عرفت إن ليا أهل وأصحب كتير فيكندا كتر مما كنت أتصور
‏قال الدبور
توقعات و الله !
امسح الكومنت بتاعي ياعم و لا من شاف لا من دري

مساء الليل
‏قال khaled
كويس انك مانسيتش اصول ركوب الاتوبيسات و البروتوكولات المصرية
‏قال غير معرف…
هههههههههههههه انتا محترف بقه في ركب الاتوبيسات تحياتي ليك علي البوست الرائع ده هههههههه بس انا عاوزك عندي علشان تجاوب علي شويه اسئله كده
‏قال شيمـــــاء
يا شتماتة ابلة طازة فيا
ويا فضحتيك يا حاجة
جوزك فرج علينا الفرنجة
اين جديدك يا صديقي

اشتقنا لطلتك

تحياتي
‏قال يا مراكبي
أشكر جميع الزملاء مرة أخرى على إهتمامهم وسؤالهم عني .. وسأعود قريبا جدا للتواصل مع الجميع

فقد عدت بالأمس إلى الكويت بعد منتصف الليل بعد توقف 3 أيام بالقاهرة قادما من كندا

تحياتي للجميع
‏قال كراكيب عادل
حمدللة علي السلامة
‏قال يا مراكبي
الدبور

ماعدش ينفع .. أمة لا إله إلا الله عرفت

ههههههه

منورني
‏قال يا مراكبي
Khaled

أنساه؟ ياسلام؟

أنساه ده كلام؟

أهو ده اللي مش ممكن أبدا
‏قال يا مراكبي
fares

طبعا محترف .. ده كان عمر

أنا جاي عندك حالا
‏قال يا مراكبي
Shaimaa

أبلة طازة مين؟

خلاص بقى ما تسيحيش .. إستري عليا الله يسترك
‏قال يا مراكبي
bastokka طهقانة

الله يسلمك .. متشكر على سؤالك
‏قال يا مراكبي
صاحب البوابة

أشكرك بشدة على إهتمامك وثقتك الغالية التي أرجو أن أكون أهلا لها

أعود قريبا بإذن الله تعالى
‏قال يا مراكبي
كراكيب عادل

الله يسلمك

متشكر جدا جدا
‏قال BackBone
حمدلله عالسلامه يابرنس

بس مقولتليش عرفت تزوغ من الكمسريايه و الا كسفتنا


;)
‏قال يا مراكبي
BackBone

إزاي تشكك فيا وفي قدراتي؟

طبعا كسفتكوا
‏قال Amr Ahmed
والله انت جامد
يا باشمهندس

ايوه كده

عاوزينك تعملنا

سيط بره مصر

ربنا معاك
‏قال غير معرف…
looooooooooooooooooooooool

يادي الفضيحة ام جلاجل
يادي الجرسة ام حناجل

هههههههههههه

تحياتي ليك
‏قال Dr.khaled
فعلا
وزي ما الشاعر آل زمان

احم احم

كم مركب في البلد يركبه الفتي...
وحنينه ابدا لأول أتوبيسٍ
‏قال يا مراكبي
Amr Ahmed

ما تقلقش .. أنا وكل المصريين مسيطين لمصر جامد زي ما إنت شايف

ده غير السيط اللي طالع من جوة البلد كمان .. ماتقلقش على موضوع السيط ده أبدا

نورت
‏قال يا مراكبي
epitaph

ولا جرسة ولا حاجة

Take it easy .. we are Egyptians whereever we are

:-)

:-)

:-)
‏قال يا مراكبي
خالد وليس بخالد

عظمة على عظمة على عظمة

ده إيه القصيدة العصماء دي

أوجزت وأبدعت

مافيش حاجة عن الميكروباص؟
‏قال الدبور
فين الجديد انا منتظر
‏قال يا مراكبي
الدبور

أنا بأشكرك جدا على إهتمامك ده .. كلك ذوق حقيقي

الجديد جاي في السريع
‏قال غير معرف…
ده اقل واجب
وان شاء الله الخواجاية هتشوف من ده كتير لغاية ما تتعود
ونورت مصر
‏قال يا مراكبي
hend

صحيح .. ممكن الخواجاية لو قعدت شوية تلاقيها بتقول شي .. حا .. وتفك الخناقة كمان

منورة

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟