إصحوا

تعرف لو إنك كنت في الصين وبتعتبر نفسك عبقري زمانك وإن اللي زيك نسبتهم واحد في المليون من عدد السكان .. يبقى فيه زيك 1300 واحد زيك كده برضه؟ ولو كنت في الهند يبقى فيه زيك 1100 واحد برضه؟ طيب تعرف إن ربع سكان الصين عندهم معدلات ذكاء كويسة .. وده معناه عدد أكبر من سكان أمريكا وكندا مع بعض؟ طيب تعرف إن الصين قربت تبقى أكبر دولة في العالم ناطقة باللغة الإنجليزية؟ وإنك عقبال ما تخلص قراية البوست ده هيكون فيه 60 طفل إتولدوا في أمريكا .. و244 في الصين و351 في الهند؟
.
طيب بلاش كل ده .. تعرف إن أكتر 10 وظائف الطلب عليها شديد في سنة 2010 هتكون وظائف مش موجودة ومش مطلوبة سنة 2040؟ يعني الأولاد بيتعلموا في المدارس دلوقت علشان يشتغلوا في المستقبل حاجات لسة ما نعرفش هي إيه؟ يعني هيستخدموا تكنولوجيا لسه ما طلعتش؟ يعني لازم نكون مخططين إننا نحل مشاكل لسة ما نعرفهاش؟
.
بلاش ده .. تعرفوا إن فيه حالة من كل 8 حالات جواز في أمريكا إتعرفوا على بعض عن طريق الإنترنت؟ وإن عدد المشتركين في برنامج ماي سبيس كان 106 مليون مستخدم من سنة ونص؟ يعني لو ماي سبيس ده كان دولة .. كانت تبقى الدولة اللي ترتيبها ال 11 في عدد سكان العالم؟ تعرف إن عمليات البحث عن طريق جوجل وصلت ل 207 مليار عملية بحث كل شهر؟ طيب الناس دي كلها كانت بتسأل مين قبل ما يطلع اللي إسمه جوجل ده؟
.
تعرفوا إن عدد الرسائل القصيرة اليومية عبر المحمول أكبر من عدد سكان العالم؟ وإن اللغة الإنجليزية دلوقت بقى فيها 540 ألف كلمة يعني أكتر 5 مرات من أيام شكسبير؟ تصدقوا إن السنة دي هتدخل معلومات على الإنترنت تقدر ب 1ونص مليار مليار بايت؟ وده معناه إن المعلومات في العالم بتتضاعف كل سنتين؟ يعني لو حد دخل جامعة دلوقت هيبقى اللي إتعلمه ده بقى معلومات قديمة وبايتة وهو لسة في سنة تالتة؟ تعرفوا إن الجيل الثالث من كابلات الفيبر هتوصل كل ثانية 10 تريليون بيت يعني أكتر من 1900 سي دي و150 مكالمة تليفون؟
.
ألا صحيح.. هو إيه آخرأخبار طوابير العيش في مصر؟
.
على الهامش
سعد زغلول قال من 90 سنة: مافيش فايدة ياصفية .. غطيني وصوتي عليا

تعليقات

‏قال мσнη∂ιš
هههههههههه
إيه ديه، يا بووووووووي، حس كد إحنا متأخرين بكام سنة على كده، دول كانو بيقولو مية بس !!!!!! ألا إيه أخبار العيش صحيح؟؟؟؟
‏قال Unknown
في الوقت اللي كل حاجه في الدنيا بتتحرك, والوقت اللي الدنيا نفسها فيه بقت بتتحرك

طابور العيش بيعلن انه ثابت ثابت ثابت

وان حركة الأسعار الجنونية نحو الصعود لم تؤثر علي ثبات طابور العيش

والحكومه بتعلن انها هتحاول تزيد ثباته من أجل المواطن الغلبان اللي حاسس ان كل حاجه حوليه بتتحرك وتتغير وانه معدش حاسس بالأمان ولا الثبات

وكل اللي عايز يحس ان لسه في حاجه زي ماهي يروح يبص علي طابور العيش
‏قال Rania Lelah
يا بشمهندس احمد
الاصيل عمره ما بيتغير
زى طابور العيش كدة شوف من امتى و هو لسه زى ما هو و لحد امتى هيفضل زى ماهو بردة
اكيد مش هقولك سنه كام هيتغير لانه مش باينله تغير
اما بالنسبة للحاجات الحلوة الى انت قلتلها يعنى
دة الطبيعى الدنيا بتتغير
و احنا لسه قااااااااعدين مستنين دورنا فى الطابور

تحياتى يا بشهندس
‏قال Rania Lelah
على الهامش
انا كنت مقدمة على رغيفين من اسبوع لسه مجوش؟؟؟
مشفتهمش و انت واقف
:(
‏قال ...
ماشربتش من نيلها ترلم لم
لو كنت شربت كتير مؤخرا من نيلها ماكنتش صحيت كدة وصحصحت و عرفت كل الحاجات المزعجة دي
ساعات كتير بيبقي الجهل نورن
ممكن بأة تطفي النور عايزين نكمل نوم
ورانا طوابير الصبح
:D
لغة الأرقام دي لغة ساحرة

ولكنها احيانا كثيرة تكون مؤلمة
:(
‏قال فاتيما
مراكبى
يا نبع الحكمة
عارف من يومين ماما بتشتكى انها لما نزلت العتبة ملقتش بتوع العيش قاعدين كالعادة ...و سألت نفس سوألك دا ...انا متهيألى انى نمت فى الكهف و صحيت بعد حاجة و عشرين سنة و لقيت الدنيا اتجمدت ...
سنة 80 كنت بقف فى طابور العيش فى الفرن اللى ورانا بالساعات و كنا نقف نشاور للتاكسيات و ميرضوش يقفوا و لو وقفوا يتشرطو علينا ...و كل حاجة كانت غالية قوى و الشوارع مليانة زبالة ... فى الحاجات و فى النفوس ... و وشوش الناس مكفهرة و محدش طايق حد ....
احنا دلوقتى زى ما نكون سنة 80 و لا حاجة كدا
التاريخ يعيد نفسه يا مراكبى
احنا هنا رجعنا لورا اكتر من عشرين سنة ..تقوم تيجى تتكلم على ناس بتتعلم حاجات لسه هتحصل فى المستقبل !!!
دانت راجل طيب قوى
تحياتى يا نبع الحكمة
‏قال مُزمُز
ههههههههههههه

نهاية مفاجأة جدا

طول البوست وأنا مندهش طبعا من الأرقام الجبارة دي كلها

بس كمان كنت بسأل نفسي يا ترى عايز يقول إيه؟

وبعدين لقيت الخلاصة في النهاية جاية بطريقة ساخرة وساحرة وتشبه الخبطة على الدماغ

بجد حلوة كمية المعلومات دي كلها وبوست جامد جدا
رائع و اسلوبك ساحر كالعادة .. فعلا بيسعدني المرور بمدونتك

و الأجمل اني قرات البوست و انا بتصفح الموضوع ده

http://www.almasry-alyoum.com/article.aspx?ArticleID=98218
حقيقي صدفة عجيبة !! و الأعجب كأنها و بنفس الوقت بتجاوب على سؤالك

دمت بخير و ود
‏قال jehan
اللحق اللحق اللحق اخررررررررر اخبار طوابير العيش فى الشرقية

لقد امر محافظ الشرقية بتغطية طوابير العيش بخيم وكانها خيم عزاء وذلك حتى لاترها الصحافة وان عدت وشافتها تفتكرها عزى !!!!!!!!!!!!!!

الكلام دة مش هزار دة حقيقة وبيحصل فى الفرن الى قدامى كمان واحب ازيدكم كمان من الشعر بيتا
الكلام دة بيحصل فى الزقازيق الى هى العاصمة بتاعة الشرقية الى المفروض يكون فيها كل حاجة تمام مابالك بقى بالريف !!!!!!!!!!

حاجة اخيرة الطوابير الى جوة الخيم انا حاسة انها كارثة اخلاقية لان الخيم متقفلة من الاربع جوانب ومافيش منفذ يعنى الستات مع الرجالة وهيصة جامدة والله يرحم اياااااااام زمااااااااااان
‏قال خمسة فضفضة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يعني لازم نكون مخططين إننا نحل مشاكل لسة ما نعرفهاش؟
.

طيب مش لما نحل اللي نعرفها الاول


:-(
‏قال دينا فهمي
أؤيد سعد زغلول (:
‏قال الساحرة
النوم سلطان خلينانايمين

سؤال بريء

مين صفيه اللي هتغطيك دي

انت اجوزت علي الحاجه هههههه
يا لاهوي يا هندسه
انت سودتها ليه كده بس
انا عارف انها سوده بس مش اسود غطيس اوي كده
هههههههههههههههههههههه
اه ياني من طوابير العيش
الحمد لله في الدوحه مافيش طوابير عيش
ههههههههههههههههه
‏قال allfollowsome
المشكلة فى التطورات الفظيعة دى ان الموجود حاليا يعتبر متقدم جدا بالنسبة لنا

طب هنعمل ايه فى اللى جاى
‏قال hoda omran

إبتسم ... فأنت هنا

:)
‏قال lonlysmily
حرام عليك والله
انا عماله اقرا البوست وانا فاتحه بقى وعينى فى وسط راسى وحاسه انى متخلفه موووووووووت من الحجات اللى بتقولها
فبجد خف علينا شويه وادينا شويه امل
أريد بصيص من الامل
مش معقول كدا الانسان على فكرة طاقه وشويه حجات فوق بعضها :(:(

على فكرة العيش دلوقتى هيوزعوه على البيوت بس مش تنسى تروح مجلس المدينه تقدم طلب بس
‏قال شيمـــــاء
يا عينى عليكى يا حاجة
جوزك لسع رسمى
الف سلامة يا مراكبى
‏قال مدحت محمد
هههههههههههه
لا سعد زغلول مكانش يائس ياعم
والا مكانش قام بثورة 19
بس احنا اللى سفهناها
وقلنا كانت متكونة من 19 واحد
وقاعدين نهرج وزمان اتولد 60 طفل فى امريكا 244 فى الصين و351 فى الهند
وزمان الناس بتتخانق فى مصر فى طوابير العيش انا جاى قبليك
لو سمحت اقف فى طابور الخمسات
الاف التحيات
‏قال Unknown
والله فيه فايدة
بلاش اليأس
على المستوى الشخصي انا عندي تجربة عايزك تشوفها
زور مدونتى وانت تعرف المدهش والجميل
والمفرح
إن ماسوف أكتبه في هذا التعليق بعد ازبهلالي واندهاشي من تأخرنا المروع...
هو
سعد سعد يحيا سعد
اهيء اهيء اهيء
‏قال كراكيب عادل
دايما العنوان عندك والنهاية معبرة

اصحو ... وطوابير العيش


اصحو من النوم في مية البطيخ

مفيش احتراف يا ابو حميد في اي حاجة

مفيش تخطيط ... يبقي فية فشل

الوقت عندنا بقي نهار وليل وخلاص

حة الليل ننام وجة النور نصحي بس خلاص

وباقي العالم بيمشوا بالدقايق

لا وناقص تتعمل طوابير للعيش علشان تكمل علي باقي الوقت الي لازم يكون وقت انتاج دة لو فية اصلاااا انتاج
‏قال No Fear
السلام عليكم
الطوابير لسه موجودة و بتسلم عليك و بتقولك تعالي دورك محفوظ
بالنسبة لسعد باشا زغلول كلامه حكم
مفيش فااااااااااااايدة
‏قال Shreef
و الله بحترم انا الراجل اللي اسمه سعد زغلول ده هوا جاب المفيد ادرك الحقيقة المره من بدري و الله يا بشمهندس انا كل ما بشوف العالم ديه و كم التفوق اللي وصلوا ليه بحزن بجد على الحال اللي احنا فيه يعني بجد حرام احنا بالنسبة للناس دول احنا تحت الارض بيني و بينك يا بشمهندس بالرغم من اني بقول بردو مفيش فايدة بس يارب يارب نكون غلطانين و سعد زغلول يكون غلطان و يكون في فايدة .. يلا ما علينا ... تحياتي ليك يا بشمهندس ..سلام
‏قال غير معرف…
عسل يا مراكبى .. فعلا كنت حاسه انى مهيسسه و حد فوقنى
‏قال موناليزا
انا فعلا خدت بالى ان كل حاجة بتحصل بسرعة الاعندنا
‏قال عدى النهار
بتقول للناس "إصحوا" طب يصحوا يعملوا إيه؟ إوعى تكون بتحرض الناس يعملوا حاجة غير الوقوف فى طابور العيش
‏قال يا مراكبي
******************


мσнη∂ιš

يابوووي دي وصلت عندكم كمان؟

إطمئن .. هما مائة سنة فرق بس .. بس بالتوقيت الفضائي



***********************


esraa

ياسلام على الحكمة اللي خافية علينا واللي الحكومة وإنتي بس هما اللي يعرفوها .. حركة الأسعار الجنونية نحو الصعود لم تؤثر علي ثبات طابور العيش .. أيوة كده نورتينا يا شيخة

الأخت شكلها مرشحة نفسها في الإنتخابات .. صح؟ المهم إنك تلاقي العيش



***********************


Rania

صح كده .. الاصيل عمره ما بيتغير .. وطابور العيش ده من الآثار الأصيلة

حد ينسى أصله برضه؟

وبعدين فيه حد يقدم على رغيفين اليومين دول برضه؟ إطلبي رغيف محمول أو لاسلكي أحسنلك .. الأرضي بيآخد وقت اليومين دول .. ههههه



********************


بثينــــــة

سمعتها الأغنية دي وجابتلي مغص من يومين على فكرة .. أصل المياة فيها حاجة على فكرة

أنا متأسف إني سهرتكم كده وإنتوا عندكم طوابير الصبح .. ونعم الإنتاج بصراحة .. ناس شقيانة في حاجة بناءة جدا



****************


آلام وآمال

لغة الأرقام طول عمرها مؤلمة على فكرة .. وصادمة



*****************


fatima

كنت وأنا صغير برة مصر ورجعت في أوائل التمانينيات وحضرت اللي بتقولي عليه ده بالظبط .. بعد كده الدنيا إتحسنت شوية في التسعينيات .. وفجأة وإحنا في القرن الواحد والعشرين رجعنا مائة سنة لورا مرة واحدة .. إنجازات جامدة جدا

أما بقى موضوع الحديث عن المستقبل .. فأنا بأعتذر للجميع عنه .. هأمسحه حالا دلوقت علشان مش ناقصة مواجع .. ههههه



******************


مُزمُز

أنا أحب الخبطة اللي على الدماغ لو هتفوق وتبقى بفايدة .. لكن لو كلام في الهواء .. يبقى خلينا نايميين وخلاص .. أهو حتى نستريح من الطوابير .. خخخخخخ

منور بجد



*******************


•√♥ أريــ السمر ــج ♥√•

أشكرك جدا على إهتمامك وتقديرك

الخبر اللي إنتي بتشيري إليه ده قمة المأساة .. لما تحصل جرائم قتل بسبب خناقات طوابير العيش يبقى ناقص إيه في البلد؟ الناس هتمون بعض علشان رغيف عيش

حسبي الله ونعم الوكيل



****************


jehan

الكلام ده بجد مش هزار؟ للدرجة دي إحنا تخطينا حدود اللا معقول؟

ما فيش سوق خضار ممكن يفتح جوة الصوان ده بالمرة؟

بلد العجايب فعلا



******************


خمسة فضفضة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أنا شكلي بدأت أخرف يا دكتورة .. عندك حق .. مش لما نشوف مشاكل الماضي والحاضر يبقى نشوف المستقبل؟

إكتبيلي لى دوا يرجع لي عقلي الله يكرمك



******************


امرأة تقول الذي لا يقال

شفتي بقى سعد باشا كان سابق عصرة بكام قرن؟ أهو جملته دي هي دستورنا لمدة خمسمية سنة جايين



******************


الساحرة

على رأيك .. النوم سلطان .. خلينا نايمين لحد ما تيجي قنبلة وتصحينا في يوم .. ده إذا صحينا

وبمناسبة السؤال البرئ .. هو إنتي كمان بقيتي متضامنة مع الحاجة ضدي؟ إنتو كلكوا عليا وألا إيه؟



*****************
‏قال يا مراكبي
*****************


اسكندراني اوي

ولا في أي حته هتلاقي طوابير العيش دي .. ده إنجاز مصري أصيل لينا السبق فيه

أنا الطابور اللي وقفت فيه في دبي كان طابور التاكسي في المطار وقت الذروة .. عالم مرفهة بعيد عنك .. ههههههه



********************


TAM

تخيل بقى لما نكون فاكرين نفسنا متقدمين وإن اللي عندنا ده حاجة فظيعة .. هنعمل إيه بقى لما الهجوم التكنولوجي الرهيب ده ييجي علينا زي الطوفان وياكلنا؟ ربنا يستر



*****************


همسات

ما أنا عمال أبتسم من الصبح أهو .. بقي وسع قوي من الإبتسام

:)



******************

lonlysmily

أنا مستعد أخف عليا وعليكم وعلى الشعب كله .. بس خليكوا فاكرين إن فيه ناس هتاكلنا في المستقبل .. اللهم قد بلغت

وبعدين هو الانسان إيه غير شوية نوم وأنتخة وشويه حجات فوق بعضها .. هههههه

ممكن أحجز العيش من السفارة قبل ما أنزل مصر؟



********************

شيمـــــاء

لسة ما لسعتش .. أنا جامد .. هألسع لما هأقف في طوابير العيش .. أنا متأكد من كده

أو هأخلي الحاجة هي اللي تقف في الطابور .. أحسن كده .. المفروض الطابور ده للستات علشان هما بيستحملوا أكتر .. صح كده



******************
‏قال History Of Me!!!
ههههههههههه
الله يخلي الدول العربية الي عايشة في الماضي ومعيشانا معاها
ولولاها لكنى دلوقتي واقفين في طابور العيش ومفيش اي وظيفة
او نروح جنوب افريقيا نعمل نفسنا اينشتاين
‏قال غير معرف…
سعد زغلول قال لصفية غطينيى و صوتي عليا؟
ده سعد سحلول يمكن
انا باكلمك و انا بافكر في الشغل اللى بادور عليه من سنين و بافكر كمان هاجيب تمن البنطلون الجينز بدل اللى اتقطع منين
مع السلامة
لو الدنيا ماشية بالسرعة دي يبقا
معنا كدا ان المعلومات دي بقت قديمة
يعني انت بتمدنا بهذة الاشياء لتضليلنا عن انجازات حكومتنا طويلة العمر طويلة الطابور

فاليسقط خفافيش الظلام التي تريد ابعاد الشعب عن طابور العيش

واحب اسمع اغنية "علشان كدة احنااخترناة
‏قال Amr Ahmed
اصل سعد زغلول كان عنده دم

نفسي نشمع واحد بيقول غطيني وسوطي يا سوزي


ياراجل صين مين

دول هيصدرولنا ناس بعد كده
‏قال غير معرف…
اكيد الرسائل القصيرة هتكون اكتر طول ما فيه خبل استار اكاديمى وشركائه
وبالنسبة لطابور العيش انت تسال واحنا نقول
فى بعض المحافظات تم اقتراح توزيع العيش يوميا على المنازل واغلاق الافران
‏قال يا مراكبي
******************

مدحت محمد

تصحيح بسيط .. سعد زغلول ماقامش بثورة 1919 .. الشعب هو اللي قام بالثورة دي لما تم نفيه

إيه بقى طابور الخمسات ده؟



******************


أبو أمل

أنا سعيد جدا إن فيه حد عنده الأمل ده كله .. إن شاء الله آجي عندك وآخد جرعة أمل من مدوناتك

أهلا بيك



*****************


maii bahaa

ياااه .. ده إنتي رجعتي زمان قوي كده

ما اخبيش عليكي .. الأيام إياها دي كانت أحسن من دلوقت بكتير



****************


كراكيب عادل

إنت اللي دايما عندك الحكم الخالصة المخلصة .. بنعمل طوابير للعيش علشان تكمل علي باقي الوقت الي لازم يكون وقت انتاج .. هو ده الكلام بصحيح

ده لو فيه إنتاج على رأيك



******************


No Fear

وعليكم السلام ورحمة الله

طيب الله يكرمك إحجزلي مكان قدامك .. أنا كلها شهرين وجاي .. هألاقيك لسه في الطابور أنا عارف
وخليك حافظ النشيد الوطني: مافيش فايدة



******************


shreef

والله إحنا بقى لنا مائة سنة بنتمنى إن سعد زغلول والناس كلها تكون غلطانة .. لكن بعد بحث وتدقيق وتمحيص إكتشفنا إن .. مافيش فايدة برضه

منور



*****************


koko

نصيحة من أخوكي .. خليكي مهيسة أحسنلك .. هههههه



******************


monaliza

وأحب أقولك حاجة كمان .. إحنا عندنا الحاجات ما بتحصلش أصلا .. لا بسرعة ولا ببطء

أهلا بيكي



*****************


عدى النهار

لا يا فندم ما توديناش في داهية .. أنا بس بأصحي الناس علشان تقوم وتروح نشيطة وتمارس الرياضة اليومية في طابور العيش



*****************


Rozza!.......فاقد الذاكرة

وتحيا الأمة العربية

إينشتاين ده كان فران .. مش كده؟


*****************
يا نهار ......
دي طلعت أسود بكتير من ما كنت فاكرة
و شرين تقولك ماشربتش من نيلها
-----
سعد سعد يحيا سعد
احنا بس كدة خلينا نغنى ونقول الاهرام وانا مصرى وابويا مصرى وماشربتش من نيلها والنهر الخالد

وقلنا هانبنى وادى احنا بنينا السد العالى والكلام دا وسايبين الناس تكبر وتكبر واحنا عايشين على البكاء على الاطلال .

خلينا نفتخر بالفراعنة طول ما احنا قاعدين واحنا مش عارفين نوصل ربعهم

انا فعلا بدأت اشك ان الفراعنة جدودنا وانهم كانوا عايشين فى مصر

خلينا كدة مأنتخين ومريحين

ومفيش فايدة

اما بخصوص طابور العيش انا جايب واسطة مسؤول كبير موصى على فى المخبز اللى جمبنا علشان اجيب من غير طابور


تحياتى يا بشمهندس
‏قال Sha2loob
انت استخدمت لغة الأرقام بشكل يقطع على أي حد يناقشك ويقولك انت غلط

بس مش عيب عليك تصدق الناس بتوع بره وكل أهل بلدك وتكدب الحكومة

ولا انت هتعرف مصلحة البلد أكتر من الحكومة؟

نحياتي
‏قال Gid-Do - جدو
يااحمد ـ اولا ازيك؟ ـ وثانيا - مين قال ان الطوابير فى مصر على العيش ؟ دية طوابير تاييد للحكومة كل واحد فى الطابور بيقول احنا نستاهل كدة وتعيش الحكومة ومن اجل هذا التاييد بياخد بجنية عيش

وعلى فكرة وانا فى مصر ومن غير مااقف فى اى طابور هتفت وقلت تعيش الحكومة ـ هى دية الحكومة اللى نستهلها ـ لقيت واحد بيدنى بجنية عيش من غير ما اقول ـ بطلوا افترا ـ دة حتى وانا فى تكساس بهتف وانا فى البيت الاقى ابو جنية عيش فى صندوق البوسطة ـ جرب وراح تدعيلى مش راح تشترى عيش وتوفر فلوسك ـ تعيش الحكومة - اهو وصلنى بجنية عيش مرة تانية
‏قال سنووايت
أصعب حاجة لما ييييجي حد يصحيك بدُش ساقع في الشتا
رغيف العيش مش عارف يلاقيها منين وللا منين , انا سمعت انه بيفكر يهاجر ويسيب البلد
‏قال نوري
يلههووووووووووووووي
ايه الاعداد المهوله دي
ده احنا كده منبقاش عايشين ياعم مراكبي
ده احنا كده عدينا مرحله تحت تحت تحت الصفر دي من زمان
وبعدين طوابير العيش بتسلم عليك
وبتقلك انت فين ياراجل من زمان
مبنشوفكش

ع كل حال شكرا ع رفعه الضغط والسكر والشلل الي صابنا من كتر الارقام وكبرها
و(بست وشز فور يو)0
تعلن افران العيش في مصر انها قررت ارسال العيش الى ايميلات المشتركين تحت حملة الطابور الالكتروني


سنة 3989 م
تحياتي
‏قال السينيور
يا مراكبي يا جامد

بجد انت ملكش حل

تقريبا بعد كده مش هنحتاج نروح افران يا عم

الرغيف هيطلع ظازة وسخن ملهلب

منين بقي

من فتحة السي دي يا مان

تكنولوجيا بقي وحكومة الكترونية وبتاع

تحياتي ليك ولدماغك المتكلفة
‏قال rona
كل البلاد بتتقدم واللى جم بعدينا بسنييين سبقوناااااا بملايين السنين عندما اعلن حزبنا ان مصر بتتقدم بينا اعلن الشعب اننا بنتاخر بيهم يارب رحمتك وبعدين انت فاكر ان احنا اعلن اننا سوف نخرج من عنق الزجاجه احنا 2008 بنعلن اننا وصلنا لقعر الزجاجه
‏قال مدحت محمد
اعتقل سعد زغلول ونفي إلى جزيرة مالطة بالبحر المتوسط هو ومجموعة من رفاقه في 8 آذار (مارس) 1919م فانفجرت ثورة 1919م في مصر التي كانت من أقوى عوامل زعامة سعد زغلول والتمكين لحزب الوفد. معاك فى دى
قصدى قاد ثورة 19
قلى بقى مش هو قائد ثورة 19
خمسات
انت نسيت مصر بقى
تعرف انك واحشني
:)
انا دوخت يا عم مراكبي
ايه كل الارقام دي
براحة احنا هنا في مصر لسه المصالح بتشتغل بالدفاتر الطويلة العريييضة دي اللي عاملة زي ملل السرير اللي كل شوية توقع براد الشاي ابو كهربة من عالمكتب والموظف بيفتحه
هو ليه براد الشاي ابو كهربة اسمه وفي مصر مش غلاي الشاي ابو كهربة
يعني ليه الناس بتقول عليه براد
مع انه مكتوب عليه بويلر
اه والنعمه عندي واحد مكتوب عليه كده
ومع ان كلمة براد للتبريد
مع ان الشاي بيتشرب مغلي
انا بشربه كده وربنا

طب والله واحشني
‏قال a.aTeYa
بس هو فى سؤال ..

سعد زغلول قال كده لانه سابق عصره بخمسين سنه .. و لا احنا اللى رجعناله 100 سنه؟؟؟!!

هتفطروا ولا مفيش عيش؟
‏قال يا مراكبي
******************


السيد مجهول معروف المجهول

حلو الإسم ده قوي بجد .. أهلا وسهلا .. إنت كده غني عن التعريف

أنا مش عارف أقولك إيه .. كلامك مش محتاج تعليق .. الصمت بيكون أجدى من الكلام



*******************


اسكندراني في الغربة

المعلومات دي بجد بجد هتبقى قديمة بعد شوية صغيرين فعلا
لكن أنا مش بأضللكم عن إنجازات حكومتنا الرشيدة حفظها الله طبعا .. طابور العيش ده مزار سياحي وبيجيب سواح وعملة صعبة مفيدة للبلد جدا

ياللا نغني سوا: علشان كدة احنااخترناة



********************


Amr Ahmed

يا راجل .. حد يقول كده برضه؟ بعد الشر عليه

أنا مش معاه يا حضرة الظابط



****************


hend...hanady

هههههه .. طيب لما هيغلقوا الأفران .. هييجيبوا منين العيش اللي هيوزعوه ده؟ فكرة قيمة جدا

أحب الحكومات الذكية دي



********************


شروق ..مدونة تحت العشرين

هي دي الحقيقية .. بجد أسود من المتوقع .. ما تنسيش إن فيه تعتيم إعلامي جامد برضه

سعد مات وشبع موت .. وما طلعش زيه تاني

منورة



*******************
‏قال يا مراكبي
*******************


انا من اهوى ومن اهوى انا

أنا بقى بقيت شبه متأكد إن الأجيال الحالية مش إمتداد لنفس جيل الفراعنة ده .. هأخلص أبحاثي وأقولك عليها بعد كده

خلينا كدة مأنتخين ومريحين وبنبني بلدنا بالأغاني بس

وبمناسبة العيش .. يابختك يا مبخت .. يا بخت من كان المسئول الكبير خاله



*********************


Sha2loob

تعيش الحكومة .. أنا مع الحكومة .. طبعا الناس بتوع بره دول ولاد ستين في سبعين وكلامهم مضلل .. أنا من البلد دي

أنا رجعت في كلامي يا إخواننا



****************


Gid-Do - جدو

حمد الله على سلامتك يا جدو .. وألف سلامة عليك .. عرفت إنك بعافية شوية إنت والمدام .. أنا قولت ألف سلامة عليك إنت لوحدك .. وش بيغمز

إنت كده حليت المشكلة في ثانية .. يعني كلمتين (تعيش الحكومة) بتجيب بجنيه عيش على طول .. هو فيه أسهل من كده؟ دي وصفة سهلة جدا

إوى يكون الجنيه بقى بيجيب نص رغيف اليومين دول وألا حاجة .. ده أنا أروح فيها لو نزلت مصر

منور المدونات من تاني بجد



*********************


سنووايت

ههههه ... أولا أنا عندي هنا صيف

ثانيا .. رغيف العيش جاله عقد عمل برة على فكرة .. بس غرق في العبارة للأسف



********************


نوري

أيوة إحنا مش عايشين . زأمال إنتي كنتي فاكرة إيه؟ ده كمان لسة محتاجين وقت علشان نكتشف الحقيقة السودا دي

أنا صحتي على قدي وما بقيتش حمل طوابير دلوقت .. قلت أروح حته ما فيهاش طوابير علشان ما أموتش ناقص عمر

أي خدمة .. أنا تخصص رفع ضغط الدم .. بست وشز فور يو تو

إنجليزي ده؟



******************
‏قال يا مراكبي
******************


Sampateek

يا نهار أبيض .. سنة 3989 ؟ يا مين يعييييش .. ده سعد زغلول كان سابق عصرة بآلاف السنين بقى
طيب والخدمة دي هتكون بإشتراك؟ دفع مسبق ولا فاتورة؟



*****************


شاب مصري مفروس

أشكرك أشكرك .. أخجلتم تواضعنا .. حلوة تواضعنا دي؟

أفهم من كلامك ده إن الرغيف هيكون في حجم السي دي؟ وهيشبع ده قد الرغيف العادي؟

ده أنت اللي جامد بقى على فكرة .. أفكار جامدة بصحيح



******************


rona

أنا من يوم ما فتحت عيني على الدنيا وأنا بأسمع موضوع الخروج من عنق الزجاجة ده .. بس الظاهر إن الزجاجة طلعت عنق بس .. هأخلي الورثة بتوعي يتابعوا الموضوع ده



********************


مدحت محمد

لأ ما قادش الثورة .. الشعب هو اللي إتنفض للثورة وسعد زغلول كان في المنفى ساعتها

اللي قاد الثورة هو صاحب الضربة الجوية ساعتها

إيه خمسات دي؟ هو أنا بقى لي كتير برة مصر كده؟




*******************


أحمد سلامــة

وإنت كمان واحشني .. بس أنا بجد بقى لي مدة بأتابع التدوين بالعافية .. وقتي عامل زي خرم الإبرة

وبعدين ولا تدوخ ولا حاجة .. طنش البوست ده خالص .. أنا نفسي طنشته .. ههههه

كلمة براد في كل الدنيا تعني تلاجة .. إلا عندنا .. بتعني أبريق الشاي السخن

والعيش المفروض إن إسمه خبز

تفتكر هو ده السبب في المشاكل اللي عندنا؟ إننا سميناه عيش؟

منور



******************


a.aTeYa

بسم الله الرحمن الرحيم

الإجابة هي: إحنا اللي رجعنا ألف سنة

أنا بطلت أفطر من زمااااان .. مش ناقص بهدلة . أجوع نص نهار أحسنلي
‏قال admelmasry
لا اعرف هل ما انتبابني هو احساس بالبكاء ام ضحك من حالي البائس
.
.
كلامك في بعض الاحيان .. يكون لازع
ولكنه مطلوب
عل من يسمع يتعظ
وعلنا يوما ننطق بالحق
.
.
قالها امل دنقل
يا اخوتي المطرقين في الميدان
لا تحلموا بعالم سعيد
فخلف كل قيصر يموت
قيصر جديد
وخلف كل ثائر يموت
احزان بلا جدوي
ودمعة سدي
مفيش حاجة في بلادنا دي لوجه الله يا مراكبي طبعا دفع مسبق و متنساش تسيب البقشيش لعم ياهو اللي حيوصل لك الايميل امال اية عايزين تاكلوا سفلقة

تحياتي
‏قال أبوفارس
أتابع تعليقاتك الذكيه اللماحه فى مدونات اﻷخرين..
درت فى مدونتك وأعجبنى جدا دقه اللفظ ووضوح الفكره..
من ٢٠ سنه ياباشمهندس سأل أحدهم محمد حسنين هيكل عن الفرق بيننا وبين العالم المتقدم فى بدايه القرن الواحد وعشرين..
فقال له
مش كتير ممكن برضك بلحقهم -وكما ترى فعلتها الهند والصين- ولكن لو أستمر التفاوت ينفس معدله الحالى -الكلام ده لسه ف سنه ١٩٨٤-الفرق بيننا وبينهم فى نهايه القرن الواحد وعشرين سيكون كالفرق بيننا اﻷن وبين القرده العليا
....
طبعا ده لو ماموتناش كلنا ف طوابير العيش قبل نهايه القرن...نحياتى..خالد
‏قال يا مراكبي
*******

ادم المصري

إنه ضحك من حالنا البائس .. مخلوطا بالدموع

فخلف كل قيصر يموت .. قيصر جديد

أمال هو قال ما فيش فايدة ليه؟

منورني



********************


Sampateek

هو عم ياهو اللي هيوصل العيش؟ تصدقي أنا كنت فاكرة جوجل .. وأنا اللي قلت هيبقالي تخفيض علشان مدون قديم وكده

تحياتي
*******************


أبوفارس

أشكرك على الإطراء والإهتمام ده

أنا أحب أقولك إننا برضه لسه ممكن نلحق .. عمر ما الفرصة بتضيع .. المهم نبتدي .. لكن للأسف بالمعدل اللي إحنا ماشيين عليه ده يبقى أحب أعلن إننا بنرجع لورا بسرعة شديدة .. لحد ما وقعتنا هتبقى جامدة جدا

أهلا بيك
‏قال حسن ارابيسك
تعرف
بقالنا قد ايه في مصاف الدول المتخلفة التي يطلقون عليها بشياكه الدول النامية
تعرف بقالنا قد ايه يحكمنا حكام يجلسون على مقاعدهم ولا يتركوها الا بطلوع السر الإلهي
تعرف بقالنا قد ايه بنتفاوض مع اسرائيل ومفيش فايدة
تعرف بقالنا قد ايه بناكل فول وطعمة وبنسف التراب
تعرف بقالنا قد ايه ما بنزرعش قمح
تعرف بقالنا قد ايه ساكتين على تأكل الرقعة الزراعية الخصبة واغتصابها وتحويلها لمجرد أعمدة خرسانية قاتلة للأرض الخصبة
تعرف بقالنا قد ايه الحكومة بتلعب معانا لعبة الديمو في كل وعودها
تعرف بقالنا قد ايه ياترى ولسه فاضل قدايه نسكت على اللي احنا فيه ده
تعرف هانفضل قد ايه كده نفضل نتكلم ونغني بس لما نحب نعمل حاجه ومش عارفين نعملها
تحياتي
أرابيسك
‏قال يا مراكبي
حسن أرابيسك

بتسأل بقى لنا قد إيه في الذل والتخلف ده كله؟


قعدت أفكر كتير قبل ما أجاوب .. إكتشفت إننا بقى لنا كذا ألف سنة على كده

تفتكر بعد كل ده لسه فيه أمل؟
‏قال سلسبيل
انا قلت اعدي اشوف ايه الاخبار لاقيت موضوع مميز كالعادة معرفتش ماردش

وبعدين نصحي ايه بس هههههههههه
داحنا متحنطين اساسا مش نايمين
والغريبه ان المشكله مش ف طابور العيش بس...دا كل حاجه حضرتك بقت بطابور..
زي النكته بالظبط اللي كان كل واحد مصري نازل م الكوبري لازم يتضرب علي قفاه..بدل مايثوروا..وقفوا ف طابور...
الله يرحمك ياعم سعد...وانتي ياصفية صوتي كويس يمكن ..حد يفوق ويزهق من وقفة الطابور
...
‏قال يا مراكبي
سلسبيل

إزيك زإزي أخبارك؟ غايبة فين من زمان

أنا مبسوط جدا لإنك فكرتيني بنكتة القفا والكوبري

عارفة .. إنتي محتاجة تقري البوست اللي إسمه: أن تكون مفكرا .. هتعرفي فيه الفرق بين الجهل والجهل المركب .. وليه إحنا اللي بنطلب إننا ننضرب على قفانا
‏قال الأباصيرى
العيش زى الفل يامراكبى
خليك فى حالك وخليك فى الصين والهند بتوعك


بموووووت فى الكوميديا بتاعتك اللى بتبقى فى أخر البوست

لسعة نحلة تفوق الفيل من نومة
بس احنا حكومتنا مش فيل.. ومفيش امل يصحوا من نومهم

سلامتة سعد زغلول بعد الشر علية يا أخويا
‏قال يا مراكبي
الأباصيري

منور المدونات من تاني .. إن شاء الله تكون بخير

حكومتنا مش محتاجة قرصة علشان تفوق .. ده لو إنفجرت فيها قنبلة ولا هتحوق .. كانت حوقت من زمان

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟