في الذكرى السنوية الحادية عشرة

في الذكرى السنوية الحادية عشرة لجوازي .. بأقعد أفكر في حاجات كتير قوي .. ياترى لو رجع بيا الزمن حداشر سنة لورا وما كنتش إتجوزت .. مش كان زماني بأروح البيت بعد الشغل وأنتخ وأنام بدل ما أقعد أذاكر للأولاد ساعتين بسرعة علشان هيناموا بدري؟ مش كان زماني ما بأروحش السوق كل إسبوع مرتين علشان أشتري طلبات البيت اللي ما بتخلصش؟ أو أفضل كل صيف وكل شتا وكل عيد ألف المحلات كعب داير على شراء ملابس الأولاد وأحتار في المقاسات والألوان والأذواق .. والأسعار؟
.
مش كان زماني أقدر أنزل عالقهوة وأقعد مع أصحابي في أي وقت وفي أي يوم زي ما أنا عايز من غير ما أقعد أمهد إسبوع للخروجة دي؟ مش كان زماني أقدر أفتح قناة ميلودي براحتي وأبوس الواوا وأتفرج على الباشمهندسة نانسي عجرم و الباشمهندسة روبي والباشمهندسة كارول سماحة من غير ما أكون خايف من أي قصف جوي بالحلل والأطباق؟ مش كان زماني بأخش البيت وما ألاقيش الأولاد بيقولولي إتأخرت ليه وكنت فين .. والحاجة أمهم ساكتة ولا كأنها مسلطاهم عليا؟ مش كان زماني مش غصب عني بأروح الملاهي وأفضل أركب ده وأنزل دي لحد ما يتهد حيلي؟ أو نروح حمام السباحة وأفضل شايل المفعوصة الصغيرة على قلبي بالساعات وواخد بالي من الإتنين التانيين ليروحوا كده وألا كده؟
.
مش كان زماني حوشت كل الفلوس اللي إتصرفت دي كلها على أثاث البيت وحفل الزفاف ومصاريف الولادة والأطباء والمدارس والأكل والشرب والملابس والمناسبات الاجتماعية والعيش والعيشة واللي عايشينها؟ مش كان زماني دلوقت بقيت مليونير وكل البنات بتحبني وكل البنات بتغير؟
.
في الذكرى السنوية الحادية عشرة لجوازي .. لو رجع بيا الزمن حداشر سنة لورا .. كنت إتجوزت بدري عن كده بثلاثة سنين كمان .. وكان زماني بأكتب بوست عنوانة .. في الذكرى السنوية الرابعة عشر لجوازي
.

تعليقات

‏قال شيمـــــاء
:) يا بخت الحاجة والله
ربنا يحفظكم انتم الاتنين يا رب
ومستنياكم فى الاجازة
‏قال عدى النهار
كل سنة وإنت والأسرة بكل خير
‏قال Unknown
عيد زواج سعيد يا مراكبى

عقبال كدة لما تفرح بعيالك ويتجوزوا وتشوف احفادك بعنيك وتفرح بيهم يااااااااارب

اللهم آمين
‏قال خمسة فضفضة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ههههههههه

تصدق اني انا كمان باقعد ساعات اسرح زيك في حاجات شبه كده

بس ارجع واقول الزواج ده شر لابد منه

يلا كل سنة وانت والحاجه طيبين وعقبال ميت سنه زواج

سلام
كل عيد جواز وانت طيب يا راجل يا طيب
دا احنا دفعه واحده بقى يا هندسه
‏قال Esmeralda
يعني الجواز ده حاجه حلوه يعني و لا وحشه يعني و لا ايه!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟
غريبة دي
اشمعنا يعني 3 سنين قبل كده؟
D:

وبعدين حضرتك مش قلقان ان الكلام ده يتسرب للحكومة و ايه؟
ربنا يسترها معاك بقا
:))
‏قال ...
كل سنة وأنتم طيبين يا مراكبي وعقبال مليون سنة سعادة
جميلة الذكري وخصوصا لما تكون مليانة بالسعادة والأولاد منورينها
ربنا يديم عليكم السعادة ان شاء الله
‏قال No Fear
السلام عليكم
كل سنة و أنتم بخير و في سعادة إن شاء الله
‏قال мσнη∂ιš
ألف مبروك يا بشمهندس عقبال مية سنة
كل سنه وانت بخير واسرتك الكريمه في سعاده وتقدم
وبعد عشر سنوات ستكتب بوست يحمل مشاعر اجمل عن تجربه زواجك الجميله
‏قال سمر الشافعى
عيد جواز سعيد يامراكبى

وبعدين كل الكلام دا من ورا قلبك اكيد ولو رجع الزمان وخيروك اكيد هتختار الحاجه والاولاد ربنا يخليهم ليك ولا انت عندك رأى تااااااانى
‏قال اهو ده عيبه
لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع

كل عام وانتم فى صحه وسعاده ومودة وبركة وفرحه بالاولاد

وعيد زواج سعيد وعقبال العيد الماسى
‏قال د/اجدع بنوته
ربنا يبارك لحضرتك فيهم يارب

ويخلهملك وتفرح بيهم

وتفضل تكتب ذكريات لحد الذكرى ال 53 بس م غير ثورات باذن الله

العمر الطويل والسعاده الاطول لزواج متين

وعؤبالنا ياااااااارب

لما نحتفل بالذكرى الاولى لتلبيس دبل حتى

هههههههههههههه

مفيش فايده

طبعا اتاخرت كتير لما وصلت مدونة حضرتك

للاسف م حظى العثر

بس م حظى الحلو انى المهم انى وصلتها

تحياتى
‏قال غير معرف…
يا خبر ابيض

يعنى ابويا بيفكر كدا ... و بيقول لو مكنتش خلفت كنت هوفر الفلوس و المجهود ... و انا اللى كنت فاكراه بيحبنى و بحرم نفسى من الغطا عشان يستغطى و بحرم نفسى من العشا عشان يستعشا ... اللى زيكوا مش لازم يعيشوا ليوم التلات و لا الاربع

الله يرحمك يا أمى ... اكيد عمرها ما فكرت فى كدا ابدا
‏قال دينا فهمي
ربنا يسعد أيامكم ويخليهم لك.. ويخليك ليهم (:
‏قال Reemo
هو عدى سنه بسرعه اوى كده؟؟
عيد زواج سعيد
ربنا يسعد كل ايامك
:)
السلام عليكم و عليها

انا مفتحتش البوست اللي له صله بالموضوع

و لكن انا حاسة ان الموضوع منقول بالنص - حتي بالصورة - و اللي اختلف بس كلمة العاشر و الحادي عشر

انا مش عايزة افتح علشان اقعد كدا علي ترقب تعليقك :)

بس بجد
ربنا يهدي سركم و عقبال 111 سنة زواج

و زي ما قولت لك قبل كدا

they used to give STEEL gifts on the 11th anneverasy
:)
‏قال سنووايت
عيد زواج سعيد ويارب السنة الجاية نقرا عن الذكري السنوية الثانية عشر ولحد الخمسة وعشرين وبعدين..
مفيش افراج الخمسين بقي ان شاء الله :)
هو الزواج كدة كله عايزه بس مش عايز مسئولييييييييييياته
‏قال بنت القمر
يعني جبت لها هديه من الاخر ولا مباركه قرديحي وخلاص؟؟
:)) كل سنه وانت بالصحه والسعاده وسلامي لللحاجه ويديم عليكم الحب والسعاده
صحيح انت ابو مها ولا ابو دينا؟؟
عموما ربنا يفرحك بيهم..
انا قبلك انت واسكندراني بدفعه
تحياتي
يا مراكبى
*********
هكذا تسير الامور...انها سنة الحياه
كل سنه و انتم بخير و ربنا يسعد ايامكم

تحياتى
‏قال Ahmed Kamal
كل سنة و انت طيب يا مراكبي

انت عارف إنه "مافيش رجوع يا مراكبي" :) ، لكن برضه كان لازم تشد القلوع بدل ما تقعد تتحسر من على الشط :)

ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما
‏قال Tamer Nabil Moussa
كل سنة وانت طيب

كل سنة وانت فى احتفال وكرنفال بالزواج

وبعدين ياصاحبى محدش عاجبة حاجة

اللى عازب عايز يتجوز والمتزوج عايز يرجع عازب

ربنا يكرمك

تحياتى
‏قال محمد فكري
كل سنة وانتوا طيبين وبخير :)
ربنا يحفظكو لبعض ولأولادكو :)
ودي سنّة الحياة :D
‏قال .:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
كل عام وانت بخير والاسرة بخير..عيد زواج سعيد
‏قال loumi
دي تاني مره أقول لك وللحاجه

كل عيد زواج وإنتم بخير وسعاده وهناء يا رب

وإن شاء الله
أقولهالكم في الذكرى ال12 وإنتوا في افضل حال
‏قال jehan
هههههههههههههههههههههههههههه مليونير مين بس يا مراكبى صلى على النبى

وبعدين انت لسة شفت مصاريف دا انت لسة فى بداية المصاريف امال لما العيال تكبر وتبقى عايزة تتجوز وتتجهز هتقول اية؟؟؟؟؟؟؟

اعتقد ساعتها هتقول يارتنى ما كنت اتولدت اصلا هههههههههههه

كل سنة وانت طيب يامراكبى ويخليك ليهم وتبرعزق فلوسك عليهم يمين وشمال
‏قال Unknown
والله كنت هقولك اعترف ان كل ده علي قلبك زي العسل

ربنا يخليكم لبعض يارب وعقبال الذكري 111 يارب
‏قال شمس
الف مبروك ليكم

قعبال ملاين الذكريات

انا مدون جديد

وعايز تشجيع

تحياتى
واو كنت متجوزتش وحصل كل اللى مش قادر تعمله

كان زمانك بتندم كل ثانيه

عيد زواج سعيد وعمر مديد بالصحه والهنا
‏قال max.adams
كل سنه و حضرتك طيب و كل سنه و مدام مراكبي بخير و ان شاء الله يوفق الأولاد لخير سبيل و أكيد الأولاد دول هما سعادتك كلها و المفعوصه الصغيره دي هتلاقيك بتموت فيها

ربنا يخليهملك و يصلحهملك يا رب
‏قال MKSARAT - SAYED SAAD
كل عيد وانتم طيبين وبخير
لا تنسى أن المال والبنون زينة الحياة الدنيا
عيد سعيد عليكوا
سيد سعد
‏قال Hannoda
كل ما أخلص من جملة بدايتها "مش كان زماني" ألاقيني بحضرلك قصادها مثال بدايته "كان زمانك" أوريك فيه حالك لو ماكنتش عملتها من 11 سنة

بس كنت بقول أكيييد المراكبي حايكبسني فآخر البوست ويطلع زي ماعرفته دايما .. رغم كل سخريته من الزواج .. إلا إنه سعيد جدا بالأسرة اللي عرف يخلينا نشوفها و نحبها بأقل تفاصيل خلال تدويناته كلها

كل سنة و إنت طيب ياراجل يا طيب و عقبال 50
‏قال يا مراكبي
أولا .. أشكركم جميعا على الشعور الطيب جدا ده .. شكر الله سعيكم جميعا

وبالنسبة للعزيزة شيماء .. مش هأقابلك بالحاجة أبدا .. هو أنا مستغني عن نفسي؟ هتقوميها عليا أنا عارف

عزيزي عدى النهار بأشكرك جدا جدا

أما إنسانة .. فأنا سعيد بتهنئتك رغم حزني على قرارك بتاع فسخ الخطوبة

خمسة فضفضة بقى شكلها كده من دفعتنا .. ما دام قالت على الجواز شر تبقى من دفعتنا

وإسكندراني قوي كمان طلع دفعتنا .. قلبي كان حاسس إنه عايش نفس المأساة .. هههههه


وبالنسبة لسؤال أزميرالدا .. فأحب أقولها إن الجواز حلو جدا لدرجة إني عايز أتجوز تاني .. ههههه
‏قال يا مراكبي
أما آلام وآمال بقى .. فأحب أؤكد ليه إننا جامدين قوي وما بنخافش من حد .. أي يا دماغي



أعزائي بقى

بثينة
نوفير
المهندس السري

بأشكركم جدا على التهنئة الرقيقة دي


محمد مفيد مش عارف ليه بيتهيأله إنه ممكن أستحمل كمان 10 سنين؟ عموما تهنئة مقبولة وخلاص .. هههه

أما سمر الشافعي فأحب أقولها إن الكلام من وراء قلبي قدام الناس .. لكن من قدام قلبي في الحقيقة .. هههه
‏قال يا مراكبي
أهو ده عيبه بقى اللي بتتمنى لينا العيد الماسي اللي هو 75 سنة بنشكرها كتير ونقولها بس ربنا يدينا الصحة لحد الذهبى الأول

د/أجدع بنوتة بنتمنى ليها إنها تلبس الدبل قريب وتكتبلنا بوست عنها .. مش عارف الناس مستعجله على إيه .. أنا كنت مساعجل كده برضه .. هههه

الغير معرفة بقى اللي قطعت في فروتنا بنشكرها برضه وبنقولها إن هي دي الحقيقة .. نعمل إيه؟



أعزائي بقى

إمرأة تقول الذي لا يقال
ريمو

ألف شكر على تهنئتكم الرقيقة دي


العزيزة شمس الدين بأحب أقولها إن الحديد غالي جدا اليومين دول وبقى أغلى من الذهب فخليكي محضر خير أحسن .. لازم حديد يعني؟ طيب السنة ال12 بيجيبوا فيها إيه؟


سنو وايت .. كنت بأتمنى إن تعليقك ينتهي بقرار الإفرج بس للأسف .. ما فيش فايدة .. نورتينا

بنت القمر بقى اللي قبلنا بدفعة قومت الحاجة عليا علشان موضوع الهدية ده وعلشان كمان أبو دينا .. علما بإني لا أبو دينا ولا أبو مها .. أنا أبو فادي .. الحاجة فتحت ليا محضر على فكرة
‏قال يا مراكبي
صباح الخير يا مصر بنقوله صباح النور ولو إنه برضه بيفكرني بحكاية سنة الحياة دي وكأن ما فيش هروب من القدر

وكمان عزيزي أحمد كمال بيزود الموضوع ويقولي ما فيش رجوع .. هأعيط كده يا إخواننا

تامر نبيل العازب الجامد قوي بيقول ما حدش عاجبه حاله ودي حقيقة بجد مش هزار



أعزائي بقى

محمد فكري
الغزالي
لومي

فبأشكرهم شكر جامد على التهنئة الجميلة دي


أما جيهان بقى اللي بتنوه لإني هأجهز أولادي للجواز إن عيشنا فأحب أقولها إني ولا أعرفهم وهأقطع عنهم المصروف .. وأنا متأكد من حكاية مليونير دي .. ما يغركيش المنظر دلوقت


إسراء طبعا شافتني وأنا بأعترف في آخر البوست .. بس أنا كان لازم أقول كده .. هههه

شمس .. أهلا بيه في المجتمع التدويني .. ولك منا كل الدعم

محمد عبد الغفار طبعا مضطر هو كمان يشجع الجواز .. الطيب أحسن .. أنا فاهمك كويس ما إحنا في الهوا سوا

max.adams بقى بيشير لحبي للمفعوصة الصغيرة ودي حقيقة ولو إنها مزعجة جدا في نفس الوقت

صاحب المكسرات بقى بأحييه على عرض الآية القرآنية الجميلة

هنودة بقى اللي بقت حافظة أسلوبي في الكتابة بأحييها جدا ونتمنى نشوفها لما تكتب عن الذكرى السنوية زينا كده
‏قال Sally
حاسه ان الكلام اللي انت كتابته دا
هو اكتر حاجه اي حد يتمني يسمعه في عيد جوازه
...
عيد جواز سعيد يامركبي
و "غمزه" ليكي ياحاجه
‏قال Hypatia
كل سنه وانت فى صحه ومحبه وود ورحمه وكل حاجه حلوه
وربنا يخليك لاهل بيتك يا استاذنا ويخليلك فادي ويكبر ع الفطره ويبقي زملكاوى انشاءلله
:))
بس ملحوظه صغيره:
اعرف ناس كتير متجوزين وبيعملو كل اللى انت مش قادر تعمله بيقعدو ع القهوه كل يوم وبيتفرجو على ميلودي وبيروحو البيت يأنتخو وكل حاجه
يعني بسم الله وماشاءلله عليك انا ماسكه الخشب اهو
:))

ربنا يخليكم لبعض
كل عيد زواج و انت طيب بس و الله انت عندك حق في كل كلامك ماعدا الجزء الاخير
هههههههه يا بشمهندس يعني برضه كنت هتختار تجربه الزواج تاني
ربنا يسعدكوا دائما
‏قال قوس قزح
عيد جواز سعيد عليك
و عقبال اليوبيل الفضى

انا كمان نفس الدفعة :)
‏قال يا مراكبي
نيجي بقى لصديقة الحاجة رؤية .. وأحب أقولها إن الزمالة التدوينية بتفرض عليها إنها تقف جنبي وبلاش الغمز للحاجة ده من ورايا

--------

أما صديقة الرنامج نسرين بسيوني شكلها كده بتلمح على إني راجل مش جامد ومش قادر أمشي كلمتي وأنزل أقعد عالقهوة .. وأنا من مزنقي ده أحب أؤكد إني جامد جدا جدا .. أنا بس بأحب أحقن الدماء .. دمائي أنا طبعا

وفادي مش هيكون زملكاوي إلا على جثتي 

--------

أما العزيزة جدا إيناس لطفي اللي الدنيا لسه محيراها .. أحب أقولها إني بأكتب اللي لازم يتقال .. ما أقدرش أصرح بالحقيقة .. ههههه .. وإنتي ما ترضيليش الأذية برضه .. ههههه

------

أما العزيزة قوس قزح اللي من نفس الدفعة .. أحب أسألها سؤال: هي الدفعة دي مضروبة وألا زي الفل؟ كل دي ناس إجوزت في نفس السنة؟
مساء الانوار

انا ياخويا مش عارف كنا مستعجلين على ايه ، وكنا هانتجوز على روحنا
ولما نشوف واحد من زمايلنا رايح جاي مع خطيبتوا ، نقول يابن الذينا...
والنار تقييييد جوانا ،

وعلشان نطفيها،
نروح رميين نفسنا جوا النار

على فكرة انا سابقك بدفعتين
:)

تعيش وتفتكر
‏قال يا مراكبي
عزيزي الغالي المطحون / أكتب بالرصاص

شكر الله سعيك .. يجعلها آخر الأحزان

دفعتين مرة واحدة؟ قلبي عندك
‏قال sara
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ازاي البوست دا فاتني ..الصراحه كنت داخله اشوف موضوع الكأس العاشرة دا ..بس ماقدرتش امنع نفسي من قراية البوست دا


لا بجد جامد ..ياللا عقبال المؤبد يارب

ملحوظه علي جمب :
اخدت بالي طبعا ان التدوينه مافيهاش سيرة انك لو رجعت ال 11 سنه كنت هتختار نفس الزوجه ونفس الاولاد ..ماتخفش مش هاقول لحد ( فيس الملاك البرئ )
‏قال يا مراكبي
none

وهو إنتي كده ما قولتيش لحد؟ ده إنتي سيحتيلي على الملأ كله .. هههههه

عموما إنتي حماتي وكلامك على رأسي من فوق .. بس رأسي مفتوحة وواخدة 5 غرز دلوقت
‏قال قوس قزح
يظهر كان فى موضة الجواز فى السنة دى و بعدها خلاص بقى موضة قديمة على حظنا :))
‏قال يا مراكبي
قوس قزح

يعني الموضة دي خلصت خلاص؟ طيب وما خلصتش قبلنا بشوية ليه؟ ده إيه الحظ الوحش ده؟
‏قال dodda
الاسره الجميله اللى حواليك لا تقدر بأى مال

ربنا يخليكو لبعض

لو من 11 سنه الوقت رجع بيك كنت حتعمل كل اللى عملتع بالظبط لانه مقدر ومكتوب

وكل عيد جواز وانت طيب

انا لو من الحاجه البس فستان تبيض واعمل فرح..واجيب شبكه:O)
‏قال mohamed ibrahim
انا مش عارف ليه كل المتجوزين يا استاذ احمد بالشكل ده ؟
دايما محتارين
دايما مهمومين بالمصاريف
طب ما ناقصه احسن و الواحد يعيش بحرية
ايه لازمتها المصاريف ووجع القلب ؟
كل ما اشوف واحد متجوز بيتكلم عن الزواج الاقيه بيقول عجايب
بجد الاسلوب ده يخلي الواحد يفكر الف مرة قبل ما يفكر يتجوز
بس هنعمل ايه بقي ؟
سنة الحياة و نصف الدين .

تحياتي
محمد
‏قال Unknown
كل عيد جواز وانت طيب وربنا يبارك لحضترك فى الذرية ويجعلهم ذرية صالحة طبعا هيجيبوه منين أكيد من حضرتك اخلاق وتواضع تشرفت بلقاء حضرتك فى حفل مدونات مصرية للجيب واسف على التأخير فى التعليق واعتبرنى زائر دائم من الآن فصاعدا
تحياتى
‏قال غير معرف…
كل سنة وانت طيب ولو انها متاخرة شوية بس انت ادرى بالامتحانات
‏قال وجع البعاد
يا عم الدنيا منفاته فين نسختى من المدونات فك الكيس شوية بقى وما تتمحكش فى مراتك والعيال....
عمك وسيدك وتاج راسك ابراهيم باشا الكبير
‏قال يا مراكبي
وعد العيون

هأقولك

الناس بتتكلم بس عن مشاكل الجواز من باب التعود والتهكم مش أكتر .. لكن ولا واحد فيهم يقدر يرجع عازب تاني أبدا .. لأن مميزات الجواز أكتر بكتير جدا جدا من عيوبه .. وبكرة تعرف إن شاء الله
‏قال يا مراكبي
ayman badr

أشكرك جدا على ذوقك الكريم ده .. أنا اللي إتشرفت بيك وأهلا بيك دايما
‏قال يا مراكبي
hend...hanady

وإنتي طيبة .. ربنا يوفقك ويارب تكوني نجحتي بإمتياز
‏قال يا مراكبي
وجع البعاد

والله شايلك نسخة .. بس إنتي تيجي

إنت ما بتجيش ليه؟

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟