الشاطئ

كنت فخورا جدا وأنا أري أبنائي التوائم وهم يبلون بلاء حسنا في تدريب كرة القدم يوم أمس .. كنت أشاهدهما وأنا في المدرجات المواجهة للملعب .. ثمة رابط خفي بينهما وهما يتبادلان الكرة أو عندما يتحركان بدون كرة .. أشعر بأنهما قد إقتسما فيما بينهما نفس المهارات التي كانت لدي عندما كنت صغيرا
.
لم أتوقف أبدا عن لعب كرة القدم إلا حينما تزوجت وغادرت مدينتي الساحلية .. أعود بذهني للوراء كثيرا .. أذكر أنني كنت أعود من مدرستي قبل العصر بساعة كاملة .. كنت أقوم بعمل واجباتي المدرسية بسرعة لكي ألحق بأصحابي على الشاطئ المواجه لمنزلنا .. كان هذا الشاطئ لا يفصله عن منزلنا سوى طريق الكورنيش الضيق ذو الحارتين المروريتين فقط .. وكان هناك متجر وحيد أسفل منزلنا يبيع لوازم السباحة والغطس وبعضا من المرطبات .. كان صاحب ذلك المتجر ينتظر نزولنا للعب كل يوم .. فهو يعلم أننا سنشتري من عنده العديد من المشروبات بعد أن يبلغ الظمأ منا مبلغا كبيرا بعد اللعب .. أبتسم عندما أتذكر أنني أنتظر أولادي الآن وأنا أحمل حقيبة صغيرة بها العديد من العصائر .. لقد أحرز أحد أولادي هدفا الآن .. لا أعرف أيهما قد أحرز الهدف .. فالمسافة بعيدة وهم يشبهون بعضهم البعض كثيرا
.
ماذا كان إسم صاحب ذلك المتجر الكائن تحت منزلنا القديم يا ترى؟ أحاول أن أتذكره فلا أفلح .. كانت المباراة التي نلعبها على الشاطئ هي التسلية اليومية لكل الجيران القاطنين في بنايتنا وفي البنايات المجاورة أيضا .. كانوا جميعا يجلسون في شرفات منازلهم يحتسون العصائر والشاي ويشاهدوننا بإستمتاع بالغ .. فقد كنا محترفين بحق .. وكان موعد مباراتنا اليومية تلك ثابتا على الدوام .. كان زمن المباراة ساعة كاملة تنتهي بأن نقفز جميعا إلى البحر بمرح بالغ لنتخلص من العرق والحرارة حتى في فصل الشتاء .. كل ذلك قبل أن نمر على متجر المرطبات الذي لا أذكر إسم صاحبه
.
أري أحد أبنائي وهو يلوح بيده إلى فتاة ما في المدرجات المقابلة .. أبتسم بشده .. لم أكن أجرؤ على أن ألوح لها بيدي أبدا .. فكل الجيران كانوا يراقبوننا أثناء اللعب .. حتى والديها ووالدي أيضا .. لكنني كنت متأكدا من أن أعيننا تلتقي كل يوم وفي نفس الموعد لأكثر من مرة .. كم كنت أتمنى يوما لو كانت مباراتنا بدون جمهور الشرفات ما عدا هي وحدها
.
إنتهى التدريب ونزلت من المدرجات لألتقي أبنائي .. سألتهما: من منكما الذي أحرز الهدف؟ ضحكا كعادتهما .. كثيرا ما إستغلا ذلك الشبه الكبير بينهما لخداعي .. ألمح أحدهما وهو ينظر إلى المدرجات المقابلة .. أتذكر أختي عندما سألتني ذات يوم سؤالا غريبا ..قالت: لماذا دائما تنظر لأعلى موجها بصرك إلى البناية المجاورة كلما عبرت الطريق وأنت في طريقك إلى الشاطئ؟ كنت سأهم بسؤال إبني عمن يبحث في المدرجات .. لكنني آثرت ألا أسأله .. فقد كنت أعلم الإجابة مسبقا
.
لا أدري لماذا قررت اليوم واليوم فقط أن أزور منزلنا القديم في مدينتا الساحلية .. خرجت من عملي مبكرا لأصل إلى هناك بعد العصر مباشرة .. تبدوا بنايتنا أقدم كثير مما كانت .. ولا أدري لماذا أغلق ذلك المتجر الكائن أسفل بنايتنا .. مكتوب علي لافتته العلوية مرطبات وحلويات سعيد .. إبتسمت بشدة لأنني تذكرت أخيرا إسم صاحب المتجر .. نعم فقد كان إسمه سعيد .. حاولت بعدها العبور إلى الشاطئ فلم أجده .. تفاجئت بأنه قد تم توسعة طريق الكورنيش بشكل ضخم .. لقد ردموا أجزاء فسيحة من البحر وأقاموا ثمانية حارات مرورية كاملة مكان الشاطئ الذي كنا نلعب على رماله .. لم يعد هناك شاطئ للأسف .. كم كنت أتمنى أن أعبر ذلك الطريق نحو الشاطئ ثم ألتفت وأنظر إلى أعلى نحو شرفتها في البناية المجاورة
.

تعليقات

‏قال Unknown
على فكرة ياباشمهندس لو كل يوم كتبت 3 قصص برضو هحس انك اتأخرت كتير أوى
بفرح بجد ان فى حد مشغول زى حضرتك لسه قادر ياخد باله من التفاصيل البسيطة اللى تاهت فى الزحمة
يارب دايماً تمتعنا بإبداعك ، تسلم ايدك و روحك الجميلة
‏قال ...
ذكرياااااات
قصة حساسة جدا وفي غاية الرقة .. وبلغة بسيطة عميقة الأثر كعادة قصصك يا عم يا مراكبي
أما عن أحداث القصة فنحن نحيا لنحن .. محكومون بالذكريات من دون أن ندري .. تتغير الأشياء وتختفي الشواطئ وينحسر البحر بعيدا .. وربما يموت كل عم سعيد لكن كل ما عشناه يظل عالق بأذهاننا .. كما هو .. لا يمس

بي اس : كان نفسي أجيب توأم متطابق .. مرة واحدة وأخلص :) وافضل تايهة بينهم :)ا
تصرف حاذق منه الا ينظر للشرفه ، ولكن لا احد يفعل ذلك ابداً
‏قال max.adams
كثيراً ما تأخذنا الحياة في غمرة التيار فنسهو عن ما كان من زمان و تعود حوادث الزمان لتذكرنا بما عشنا و فعلنا من قديم و نرى أنفسنا في الجيل الجديد ذو الدم الجديد و العزم الحديد فهنيئاً لهما بعلاقتهما الوطيدة التي تجعلهما يخفيان تميز أحدهما عن الآخر ليحصلوا جميعاً على التقدير و الامتنان .... رحم الله الذكريات و عفى عن ما فات ، و الشاطئ الجميل ذو الرمال الناعمة يبقى في ذكرياتنا مليئا بضجة اللعب في حين ينتظركم العم سعيد ...
‏قال jehan
قصصك رائعه كالعاده بسيطه فى كلماتها وعميقه جدا فى الاثر الى بتسيبه جوانا

مراكبى
>>>>>>>>>
دايما الابناء هما الى بيرجعولنا ذكريتنا
يعنى لو سالت اى اب او ام هتقلك انا بشوف فى ابنى ده او بنتى دى نفسى وانا صغيره

ويا بخته بقى من كان ماشى سليم, وربنا يتولاه الى كان ماشى كده وكده
‏قال MǿиY El-Shreef
ماشاء الله

جميله جميله جميله

عجبتني اوي واندمجت معاها والله

تسلم ايدك يامراكبي ;)
"لم يعد هناك شاطئ للأسف"...!
أخطأت يا صديقي..
ما تجمعه الذاكرة لا يفرقه الزمن..
ولا يفرقه تمدد الجغرافية في قلب الحدث..
يظل الحدث عالقاً كما تعلق الأمشاج في الأرحام..
أرحام الذاكرة..
هناك دوماً ستبقى مستقرة في قرار مكين..
حتى تولد في لحظة حنين ..
ونسمع همس صراخها يقظة..
حتى وانت تتابع توأميك حفظهما الله ورعاهما..!
(:
صديقي العزيز...
بعد النصوص حينما اطالعها ويتحفني سردها..
أشعر اني انتقلت من مكاني الى مكانها واحتواني زمانها وتلبسني شعورها الحركي..
وهذا ما حدث مع هذا النص..!
(:
صديقي العزيز...
ذكريات الطفولة تلملم الاحلام عن كتفيك..
تمسح الغبار عن وجهك..
اطفالا كنا وما زلنا اطفال..
نحبو على اجسادنا ونعفر ثيابنا بالتراب..
فنفرح...
من يتسخ ثوبه اكثر هو الفائز..
من يجمع الاحجار المتشابهة هو الفائز.. من لم يتسخ قلبه هو الفائز..!!
وعند البحر كانت العابنا اصداف من أعماق أحلامنا الطفولية..
من يجمعها ويسردها هو فائز..
صديقي العزيز...
بحرك زاخر كله اصداف وشاطئ حياتك على جانبيه اصداف..
كنت تبني من رمال الحب الطفولي بيتاً لها ملوحاً لها بكلتا يديك..
في دنيا الاطفال لا ادراك للتابوت..
لا جنائز هنالك ولا نعوش تحمل احلامك الى مقبرة الذكريات..
صديقي العزيز...
صنعت أحلاماً وأوهاماً من الثلج..
صنعت حلماً باسما ضاحكا بدون شفاه.. عيناه كانت تتجه دوماً الي حيث اتجهت عين أحد نسختيك..
تعبت حين صنعته..
ولكن شمس الغد الذى كان كذلك في الماضي..
جعلت حلمك يذوب وتذوب معه تفاصيل الطفولة..
صديقي العزيز..
نفتح اعيننا لنجد اننا اصبحنا..
كبارا كبارا..
لم نعد نستطيع ان نتفنن في رسم اللوحة من جديد..
تصلبت أصابعنا ولم تعد تلك الغضة الطرية ونضبت الفرشاة وجف الورق..
وغابت شمس الأمس وبقيت ذكريات الطفولة..
أحلاماً من رمل يتذكرها البحر حين سحبها الي الأعماق..!
صديقي العزيز...
تحياتي..!
(:
‏قال همس الاحباب
رائع جدا يا هندسة
اسلوبك القصصى رائع
سردا وموضوعا
تحياتى لحضرتك
‏قال عمرو جويلى
يا مركبى
السلام عليكم
يا لها من ذكريات جميلة يا باشمهندس يحن لها القلب والعقل معاً وشعور بالتمنى داخل كل واحد منا أن تعود بنا الأيام للوراء ولكن هيهات
‏قال إيمان قنديل
الله يامراكبي


فكرتني القصة بذكريات قديمه


الحي الذي ولدت فيه،جيراني، ذهابي وعودتي من المدرسة، ابن الجيران الذي كان ينتظرني في بلكونة بيته في الدور الأرضي، أعجابي بيه إلا أن خجلي كان يمنعني من النظر حتى اليه، اتذكر كيف كانت تتعثر خطواتي وأرتبك كلما أقتربت من الشرفة التي يقف فيها ينتظر عودتي من مدرستي ثم يختفي بعدها


فعلا جميله قصتك


الزمن يعيد نفسه مع أولادنا ولكن بشكل أكثر تطورا من ايامنا
‏قال fadfada
مش عارفه حسيت فى القصه دى بذكرى جميله بس مصحوبه بحزن عميق على حلم اتمنناه ومخدنهوش وواقع عايشنه
فكرتنى
ببتنا القديم

واللعب عند البحر مع اصحابى

يااااااااااااااة
بجد ايام كانت حلوة اوى يامراكبى

شكرا على الحنين الحلو دة اللى وصلتنا وفكرتنا بية

دمت بخير يا مبدع
تحياتى
‏قال Hossam
بجد ابداع رهيب
انا حبيت القصة بطريقة مش طبيعية وافتكرت اوى المثل الانجليزى No New Under The Sun
ربنا يخليلك اولادك وبجد مسستنى بقيت المجموعة
بجد انا حبيت مدونتك واللى فيها بجد
تحياتى صديقى
سلام
‏قال رسامة
قرأت مجموعتك القصصية كاملة
كل ما انتهي من قصة أقرأ ما بعدها .. بكل انتباه وتركيز
فعلا اسلوبك القصصي شيق و سلس ..ما شاء الله ولا قوة الا بالله

تمنياتي لك ولأسرتك بكل الخير والسعادة
‏قال Jana
من أحلى ما قرأت وأثار الذكريات
قد يكون لصدفة التشابه فى سكنى البحر
حيث اعتبرت نفسى أسكن بجانبه بالرغم من شارع كان يفصلنى عنه
حتى مكان لعب الكرة ذكرنى بمكان كنا نسميه "الأرض السودا" مع انى بالطبع لم أكن ألعب كرة القدم
أما التوائم فكانا أطفالى من زمن بعيد حيث كنت بدورى طفلة واتخذت من عرائسى أبنائى التوأم لأصبح أما صغيرة
..
عفوا أتحدث عن ذكرياتى ولكنها التدوينة التى أثارتها بشدة واجتذبتها من الأعماق
ملحوظة صغيرة ..كان بوسعك استخدام "النفق" والمرور للجهة الأخرى ثم النظر الى الشرفة
اذا استحالت اعادة الذكريات الحلوة كاملة ..فيكفينا استعادة جزء منها
‏قال وينكى
ذكريات الزمن اللى فات
لفت نظري حاجه صغنونه
ذكريات الاب وهو شايف اولاده ماشيين على نفس الخطا اللى كان ماشي عليها زمان

مش كل الآباء بيسيبوا اولادهم من غير ما يسالوهم: بتبص على مين فى المدرجات
فاهم قصدى؟
:)
امتعتنى القصة جدا

شكرا ليك
‏قال Ahmed
الله
انا اسمتعت جدا بكلامك

أد ايه الذكريات والكلام عنها بيكون جميل

الكلام بيلمس أوتار القلب

راااااااائع
‏قال Adam
القصه جميله اوي

والاسلوب جميل

اتمني زيارة مدونتي

تحياتي

ادم
‏قال Unknown
رائع ان تتحدث عن ذكريات
‏قال soma
جميلة اوى

اخلى حاجه ان اسلوبك جذاب وبيخليك تشوف الاحداث كأنك شايف فيلم

متسيبك من الهندسه وتشتغل مؤلف سينما :d
‏قال well
بصراحة اسلوبك فى الكتابة ممتاز
‏قال غير معرف…
نوستالجيا جميلة
ما يوجد شئ أجمل من المدن الساحلية وذكرياتها
‏قال غير معرف…
بصراحة دايما وانا بقرأ قصصك يا باشمهندس بحس ان انا شايف الاشخاص والاحداث وكأنها قدامي وبتخيلها يعني طول احداث القصة وانا شايف البناية والملعب والشاطئ حتي الكورنيش الضخم

ودا ف حد ذاته عبقرية في التعبير انها توصللنا كده...دايما مبدع




متشكر جدا علي ذوقك انك مش نستني وعلي طول متابعني رغم ابتعادي ....ومتشكر علي ذوقك وتهنئتك...ربنا يبارك فيك
‏قال عدى النهار
وصفت أحداث جميلة سواء كانت ذكريات الأب أو حاضر أبناءه بسلاسة وعذوبة على نفس قدر جمال الأحداث
مش عارف مكان يصور الشرفة بدل ما كل شوية يلوح رقبته و ينظر
ههههههههه

بجد بكون فى حالة من الفرح لما بقرأ لك
عجبنى موضوع حته من الحاضر وحتة من الماضى كثير قوى
دائما تبهرنى
‏قال Unknown
إسلوب حضر تك فى جميل جداً على فكرة نادراً لما أقرأ قصة من غير ما عينى تنط و تفوت سطور فى النص عشان اعرف اخرها إيه :)

و ما أجملها تلك الذكريات عند الشاطئ

فى إنتظار الجديد
‏قال سبهللة
بجد اكتر حاجة فرحتنى فى البوست دة ان عندك ولدين توأم
ربنا يخلهوملك وتفرح بيهم يارب
وادعيلى يرزقنى ربنا ببنتين توأم
طبعا غير اسلوبك الشيق
تحياتى وبالتوفيق ان شاء الله
سلام عليكم
‏قال Unknown
اتنين توأم ؟
أفهم من كده ان فادى بيطلع مرة بجد و مرة أخوه و بيضحك علينا ههههه
أعتقد ان ده فى القصة بس ، ولا ايه ياباشمهدس
بس بجد صعب يكتبها غير حد عنده توأم و حاسس بيها أوى كده
يسلم قلمك و روحك الجميلة ياباشمهندس
‏قال بنت القمر
الحكي عذب جدا وسلس
:)
التوائم بناخد سلوكهم ببساطه لكن الامر كثيرا ما يحمل بعض الخطورة
صديقة امتحنت امتحان القياده بدل توئمتها
وايضا بتسحب فلوس من حسابها البنكي بدلا عنها
لازم كل شخص يكون عنده حاله ومظهر مستقل بلبس مختلف ومعاملة مميزة
تحياتي
‏قال وعجبى.....!
قصة جميله جدا وبجد عجبتنى القصه جدا وعيشتنى أحداثها .وما اجمل الذكريات التى يحيها الأبناء في نفوس أبائهم.
ذكريات جميله.وقصه اجمل.
‏قال osama44 اسامه 44
فعلا جميله قصتك يس كنت حابب اعرف انت ليك فى الشعر
‏قال على الريق
شفت مشكلة التوأم دي كتير أيام المدرسة لوجود 2 زملا توأم كان واحد فيهم شرير يغلط ولو سألوه على اسمه يقول اسم أخوه
:))
جميلة أوي القصة والأسلوب ... المجموعة القصصية أخذت أسبح فيها منذ أسبوع تقريباً بجد حضرتك كاتب هايل يا بشمهندس
أما عن الذكريات ... فمن المحزن أن نذهب لأماكن الذكريات الجميلة لنجد آخرون قد أخذوا منا هذه الأماكن بما تحمل من سنوات عمرية جميلة
جميلة قوى قوى قوى بجد إسلوبك فى سرد القصص بيعجبنى جداً جداً وبيكون فيه سلاسه فى الأحداث ورسم تخيلى جميييل للأحداث وبيخلينى أحس إنى جزء من الأحداث أو بطل من أبطال القصة
تحياتى
‏قال فاتيما
دا شط إسكندرية اللى بتتكلم عليه دا
صح ؟
صح ؟!!
أصل الموقف دا حصل معايا
لأ مش ولد واقف فى الشبااااااااك ميبقاش ضميركم وحش
قصدى حكاية الشط اللى إتردم
و مبقاش موجود خلاص
و كنت بحب أقعد عنده زماااااان
و أقرب مل البحر
و أغرق رجليا بالمية
و خصوصاً قبل ما أسافر بعشر دقايق
و أركب العربية للقاهرة ...
كان طقس سنوى بعمله
و إتحرمت منه بفعل الزمن
و أصحاب القرار
كالعادة بنعيش أيامنا فى ذكريات الأمس
دمت بكل الود يا نبع الحكمة
و الذكريات كمان
‏قال يا مراكبي
أحمد عبد العدل

أشكرك على ذوقك العالي وإهتمامك الرائع

ربنا يخليك ليا
‏قال يا مراكبي
بثينة

شهادة أعتز بيها من كاتبتنا المحترفة برة وجوة .. أشكرك

بس إيه حكاية النوأم دي؟ هي ناقصة توهان؟
‏قال يا مراكبي
محمد عبد الغفار

أنا بقى أعرف ناس بتعمل كده بجد .. صدقني .. ههههه
‏قال يا مراكبي
max.adams

ومهما أخذنا تيار الحياة بعيدا وغرقنا في خضم الظروف والمشغوليات .. تبقى الذكريات دوما مرسى للجميع

تحياتي
‏قال يا مراكبي
jehan

أشكرك على ذوقك وتقديرك

الأبناء هم دائما إعادة متكررة لتاريخنا القديم .. فيلم سينيمائي نشاهدع مرة أخرى ولكن بابطال مختلفين
‏قال يا مراكبي
MǿиY El-Shreef

أشكرك جدا

وأهلا بيكي دايما
‏قال يا مراكبي
بيتنا القديم

كا التعليق الجميل ده عشاني أنا؟

ده ينفع بوست لوحده

بجد أشكرك جدا جدا .. ربنا يديم الود
‏قال يا مراكبي
همس الأحباب

شهادة أعتز بيها بجد

أهلا بيك

نورتني فعلا
‏قال يا مراكبي
اللؤلؤة

فعلا يا عزيزي .. هيهات

ولكن تكفينا أطياف الذكريات

أحسن من مافيش يعني
‏قال يا مراكبي
غرام

أيوة كده طلعي المستخبي كله .. هههه

بجد بأحييكي على جرأتك وصراحتك

كلنا كده على فكرة .. بس الغالبية بتخبي

نورتينا بجد
‏قال يا مراكبي
fadfada

إحساسك صحيح .. بطل القصة فعلا كده

ويمكن كتير مننا كده كمان
‏قال يا مراكبي
نبض اسكندرية

أكيد لازم تحسي بكده

القصة دي من وحي اسكندرية على فكرة

يعني احداثها حصلت عندكوا .. هههه
‏قال يا مراكبي
Hossam

أشكرك جدا على تعليقك الجميل

بس على فكرة .. أنا ما عنديش ولدين توأم .. دي قصة مش حاجة حقيقية .. هههه
‏قال يا مراكبي
رسامة

يااه .. قريتي كل القصص؟ طيب ليه عذبتي نفسك كده؟ ههههه

بجد ذوق عالي منك .. ألف شكر .. ربنا معاكي في غربتك
عايز اعرف رايك
مستني لما يكون ليك وقت لى
‏قال يا مراكبي
Jana

تعليقك هذا هو شهادة بنجاح القصة لأن المعنى وصل إليك بتمامه دون رتوش لدرجة أنك تصورت أنه الواقع الفعلي بذاته .. أشكرك على هذا الشهادة التي أعتز بها جدا

لم أكن أنا بطل القصة بالطبع .. هههه
‏قال يا مراكبي
وينكي

طبعا مش كل الآباء بيسيبوا اولادهم كده من غير ما يسخفوا عليهم .. انا كمان بأسخف على ولادي كده وبأكون هارشهم .. هههه
‏قال يا مراكبي
أحمد أبو العلا

أشكرك جدا

نورت
‏قال يا مراكبي
Adam

أشكرك وأهلا بيك

هتلاقيني عندك قريب جدا
‏قال يا مراكبي
Ahmed Talk

طبعا رائع

ولكنها ليست ذكرياتي أنا الشخصية للعلم .. هههه
‏قال يا مراكبي
Soma

والله عندك حق .. أنا واثق ان بتوع السيما بيكسبوا في يوم اللي باكسبة انا في سنة

شوفيلي واسطة كده
‏قال يا مراكبي
Well

شهادة تسعدني بجد .. أشكرك
‏قال يا مراكبي
مصراوي قوي

أنا اللي بأشكرك على ذوقك .. وياريت دايما تفضل معانا في عالم التدوين دون غياب مرة أخرى
‏قال يا مراكبي
عدى النهار

أشكرك بشدة .. أنا هأتغر في نفسي كده
‏قال يا مراكبي
اعشق فى الليل ضوء القمر

ههههه

ما هو ماكانش فيه تصوير ديجيتال وكاميرا موبايل ساعتها .. ههههه


ألف شكر على اطراءك الجميل
‏قال يا مراكبي
عاليا حليم

أشكرك على ذوقك ده .. كويس إنها عجبتك

نورتينا
‏قال يا مراكبي
سبهللة

ههههه

أنا ما عنديش ولدين توأم ولا حاجة .. عندي ولد واحد وبنتين

أشكرك على أمنياتك الطيبة وأهلا بيكي
‏قال يا مراكبي
ـ-ـ- أحمد عبد العدل-ـ-ـ تاني

هو طبعا فادي مطلع روحي وبيظهر بأكتر من منظر طول اليوم بس طبعا ما عنديش توأم ولا حاجة

أنا سعيد إني نجحت إني أوصلكم الإحساس ده بجد

منورني دايما
‏قال يا مراكبي
بنت القمر

نوادر التوائم لا ولن وتنتهي أبدا .. وعلى فكرة .. مهما حصل من استغلالهم للشبه ده الا إن الاستغلال ده بيبقى طريف جدا على فكرة

أهلا بيكي
‏قال يا مراكبي
وعجبى.....!

أهلا بيك .. فينك مختفي من زمان؟

شكرا على الإطراء الجميل
‏قال يا مراكبي
Sonnet

المدن الساحلية على العموم وبسبب روعة البحر وأمواجه تجلب العديد من المشاعر التي يفتقدها اهل المدن بالفعل
‏قال يا مراكبي
Osama44

الشعر؟

كنت من 12 سنة بأكتب شعر فعلا .. بس دلوقت مش قادر مش عارف ليه .. الموضوع عايز روقان أكتر من اللي مطلوب لكتابة القصص
‏قال يا مراكبي
على الريق

إلا قصص التوائم دي .. نوادر لا تنتهي .. وكلها جميلة حتى لو ظاهرها شرير .. لأن الطرافة بتيجي من التشابه

أشكرك على تعبك وقرايتك للمجموعة القصصية
‏قال يا مراكبي
صدى الصمت - عاشقة الورد

من القلب للقلب بقى .. هو ده السر

اللي بيخرج من القلب بيخش القلب على طول
‏قال يا مراكبي
فاتيما

أيوة صح .. شط اسكندرية

بس من غير بنت في البلكونة ولا حاجة .. مش أنا الراجل ده .. ههههه

أنا مش اسكندراني على فكرة .. أنا أخدت بالي انك فاكرة اني اسكندراني

بس ياريت كنت اسكندراني
‏قال kochia
عجبتني القصة دي
هي اقل حرارة من غيرها لكن عجبني فيها روحها والمقارنة بين حاجات كتير
والمقارنة من المحسنات البديعية
مش كدة

احسنت
تحياتي
انا قلت اجى اصبح عليك
‏قال -_-
ايه الحلاوة دي ؟
جميلة بجد
‏قال ياسر سليم
على فكرة

انت مش مهندس

انت استاذ

وبما انك واخد برضه درجة علمية فى الهندسة

فهنخليها الاستاذ المهندس

القصة جميلة .. بس انا زعلت واتأثرت فى الاخر عشان عم سعيد.. لازم تسأل عليه
‏قال يا مراكبي
اعشق فى الليل ضوء القمر

معلش إتأخرت عليك .. أنا جاي حالا
‏قال غير معرف…
حلوة اوى القصة والاحلبى ما فيها اننا كل ما اقرا فيها سطر اتخيل منظر الشاطئ والهواء القادم وبصفة عامة فكرتنى وانا طفلة لما كنت بشوف الاولاد الكبار بيلعبوا بالكرة ونقعد نتفرج وحاجات من الذكريات كانت بتحصل دلوقت معدناش لا بنشوف حد بيلعب ولا اساسا بقه عندنا وقت
‏قال يا مراكبي
kochia

لفتة جميلة موضوع الحرارة الأقل ده .. هههه .. هي فعلا قصة هادئة للغاية .. كتبتها كده في لحظة إسترخاء عشان أهدي بيها نفسي

أما موضوع المحسنات البديعية ده .. فده كلام كبير قوي عليا .. فأنا لست ضليعا في البلاغة

أشكرك جدا
‏قال يا مراكبي
اعشق فى الليل ضوء القمر

صباح الفل والأنوار

والله مش عارف أعمل ايه قصاد ذوقك ده
‏قال يا مراكبي
Sharm

ده بس من ذوقك

أشكرك

منورني دايما
‏قال يا مراكبي
ياسر سليم

ده كتير عليا الكلام الجميل ده

أشكرك على إطراءك الجميل

وبعدين عم سعيد ده في القصة بس .. أنا مش من هناك .. ههههه
‏قال يا مراكبي
hend...hanady

أغلب التعليقات حسستني إن كل الناس شافت المنظر ده فعلا في حياتهم وإن كانت التفاصيل مختلفة عن بعض شوية

أنا فعلا سعيد على إن القصة حركت جواكي الذكريات .. نحتاج من حين لآخر بعضا من لحظات التأمل والإسترخاء في إجترار الماضي الجميل

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟