تصريح العمل


تصريح العمل – للي ما يعرفوش – هو ورقة يستخرجها اللي بيشتغل بره مصر من قسم البوليس التابع له نظير 100 جنيه مصري في السنة و يتم استخراجه في يومين بالكثير و الغريب إن ما حدش في المطار بيطلب يشوفه عند السفر لكن الاحتياط واجب
.
المهم أني بمجرد وصولي القاهرة أخذت عربيتي و رحت القسم و لما وصلت لهناك لقيت نفسي عديت مكان القسم! رحت لفيت و رجعت مرة ثانية .. لقيت نفسي عديت مكان القسم تاني! قلت لنفسي الظاهرإني نسيت مصر و لا إيه؟ وقفت أسأل أول راجل واقف فقال لي: القسم إتنقل يا بيه! قلت له: نعم؟ يعني إيه القسم إتنقل؟ يعني المنطقة ما بقاش فيها قسم يحميها؟ ابتسم ابتسامة معناها كده الراجل ده عبيط واللا إيه؟

المهم وصفلي المكان الجديد و رحت بسرعه و أول ما وصلت وقفني الباشمهندس أمين الشرطه و قبل ما اسأله عن أي حاجة لقيته ضرب عينه في تابلوه العربيه و لمح أوراقي و جواز سفري و قال لي: إنت عايز تطلع تصريح عمل؟ ده مش من هنا .. روح تحت الكوبري اللي جاي شمال وبعدين تلف الصينية .. و .. و .. المهم و صفلي مكان غريب تعبت لحد ما وصلتله و لما رحت بدأت أدور علي مكان أركن فيه العربيه فلقيت متطوع بيشاورللي و خلاني أركن جوه موقف أوتوبيس المحافظات! أيوه الله جوه موقف أوتوبيس المحافظات
.
المهم ركنت العربية و دخلت مكتب تصاريح العمل لقيت اثنين أمناء شرطه قاعدين أول ما شافوني و قفوا و سلموا عليا بحرارة كأني واحشهم من زمان و قالوا لي: حمد الله عالسلامه .. ممكن بس تستنانا شوية علي القهوة؟ طبعا عملت نفسي ولد مخربش و ما استغربتش و لا حاجه و رحت قعدت علي القهوة. و شويه كده و جالي الباشمهندس أمين الشرطه وقعد جنبي و قاللي: طبعا عايز تطلع التصريح النهارده؟ قلت له: يا ريت! قاللي بس ده هايكلفك 120 جنيه غير تصوير الأوراق و الدمغات! قلت له: ماشي .. المهم يخلص
.
.أخد الأوراق و قعد يلف بيها و كل شوية يطلب دمغة هنا .. ماشي .. تصوير ورق .. ماشي .. عجين الفلاحة ماشي ..المهم أنه في النهاية كلفني 140 جنيه و إستلمته فعلا بعد العصر في نفس اليوم! رحت بقي أشوف منادي السيارات إياه ه هايكون عايز كام و أنا راكن جوه موقف الحكومة .. فقال لي الحكمة اللي عمري ما هانساها: هات اللي تجيبه يا بيه .. داووا مرضاكم بالصدقة و حصنوا أموالكم بالزكاة .. كل سنة و إنت طيب يا بيه عقبال كل سنة .. و كل سنة و إنتم و طيبين وسمعوا للي السلام الجمهوري

تعليقات

‏قال Unknown
علشان تعرف يا باشمهندس أن البعد عن العاصمة غنيمة أنا طلعت التصريح في أقل من ثلاث ساعات ودفعت ربع جنيه رشوة !!! قصدي "صدقة" على الأصل دور
‏قال غير معرف…
الاهلي عمهم و حابس دمهم
‏قال غير معرف…
انا اسمى كريمة الموقع بتاعكم طلع معايا صدفة وانا بدور على كيفية اصدار تصريح العمل انا التاشيرة وصلتنى وعقد العمل وروحت اطلع تصريح العمل من مكتب تصاريح العمل طلبوا منى ختم وزارة القوى العاملة على صورة التاشيرة اللى معايا ولما روحت وزارة القوى العاملة قالولى لازم مدير المعهد اللى هتشتغلى فيه يبعتلك الاصل او الصورة مختومة بختم السفارة والقنصل العمانى وبعدين يبعتهالك على الربيد وبعدين تجيبهالنا هنا انا حاجزة تذكرة الطيران يوم الاربعاء وشكلى كدا مش هعرف اطلعه والتذكرة هتروح عليا اعمل ايه افيدونى
0128199617
LALA_30002000@YAHOO.COM
‏قال غير معرف…
صباحو عسل يا بشمهندس اخوك احمد مستجد غربة ودخلت ادور على موضوع تصريح العمل بس الظاهر انك يا ابن بلدي تعبان وانت قاعد تعبان وانت داخل تعبان وانت خارج
و صورة التاشيرة لازم تتختم من سفارة مصر وبعدين مكتب القوى العملة في مدينة نصر وبعدين ترجع مكتب العمل التابع ليه وبعدين كشف امن دولة وبعدين تعالى بكرة يا محترم
والختام سلام

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

عايز أرقص تانجو

عيناها وشفتاها