مين طفى النور

قاعد في حالي لا بيا ولا عليا وبأصفي نفسيتي قبل الحج وبأحاول أبطل كل أنواع القباحة .. عمال أعود نفسي إني ما أندفعش قصاد أي إستفزاز .. وفجأة يتصل بيا والدي العزيز من مصر ويقول
.
أبو المراكبي: ألو .. ألو .. إزيك يا مراكبي يا ولدي
المراكبي: إزيك يابا .. عامل إيه؟ وإيه الأخبار؟
أبو المراكبي: فيه مشكلة .. مشكلة كبيرة يا ولدي
المراكبي: خير .. حصل إيه؟ أمي ماتت تاني؟
أبو المراكبي: لأ .. جاتلنا فاتورة الكهربا بتاعت شقتك .. عشرة جنية
المراكبي: كهربا إزاي يابا؟ دي الشقة مقفولة 11 شهر في السنة
أبو المراكبي: كل شهر هتبقى كدة .. رسوم نظافة يا ولدي
المراكبي: نظافة إيه؟ هي الحكومة هاتبعت حد ينظف الشقة كل شهر؟
أبو المراكبي: لأ .. دي علشان شركة النظافة اللي كانت بتلم الزبالة
المراكبي: هيا لسة موجودة؟ مش مشيت خلاص؟
أبو المراكبي: أيوة مشيت من زمان .. وبنتعامل دلوقت مع الزبال القديم
المراكبي: وبعدين؟ هانعمل إيه يابا؟
أبو المراكبي: مش هأدفع مهما عملوا إية .. وهاشتكي لحد أعلى مستوي
المراكبي: وهما ممكن يعملوا إيه لو مادفعناش؟
أبو المراكبي: يقطعوا الكهربا .. بس أنا هأعرف أرجعها .. ما تقلقش
.
إنتهت المكالمة .. وطبعا نسيت إني رايح الحج وضرب الدم في نافوخي .. وبعد كام شتيمة على فاصل من القباحة .. قعدت أفكر .. إية الوقاحة دي؟ مافيش شركة نظافة وكمان أنا مش موجود في مصر طول السنة .. وهأدفع إتاوه؟ ولو ما دفعتش هايقطعوا عني الكهربا؟ يعني أنا أخدت أولادي ومشيت من البلد ومش عامل أي ضغط على مرافق الدولة .. وبأدفع رسوم سنوية لتصريح العمل .. وكمان هأدفع تمن خدمة مش موجودة أصلا؟
.
طبعا أنا متخيل السيناريوهات اللي بعد كده .. فيه سيناريو هندي .. وهوا إن المحصل بتاع الكهربا يطلع واد غلبان وهايقول أنا مالي .. أنا شغلتي أحصل بس وما أعرفش إيه اللي في الفواتير دي .. نروح لإدارة الكهربا هايقولوا دي أوامر جاية من فوق وإحنا عبد المأمور .. وممكن تطلع فوق أكتر وأكتر لحد ما ييجي قرار بإلغاء رسم النظافة ده لرفع المعاناة عن كاهل المواطنين .. واللي يطلع القرار ده طبعا هيبقى حلو وحاسس بالناس ونصقف ليه .. طيب هو مين اللي خلق المعاناة دي من أصله؟ والا إنتوا بتعملوا الفيلم ده كله علشان نصقف في الآخر للبطل اللي رفع عنا الظلم؟
.
وفيه سيناريو بلدي .. وهوا إني أنا والوالد وسكان الشارع كله نخبط رأسنا في أجدعها حيطة .. وهاندفع رسوم النظافة غصب عن عين أهالينا كلهم .. علشان مش هانعرف نعيش من غير كهربا طبعا .. وأرجع وأقول .. القافلة تعوي .. والكلاب تسير .. وهو ده ملخص الحال فيكي يا بلادي
.
اللهم إليك نشكو ضعف قوتنا .. وقلة حيلتنا .. وهواننا على الناس
يا رب العالمين .. أنت رب المستضعفين .. إلي من تكلنا؟
إلى بعيد يتجهمنا .. أم إلى عدو ملكته أمرنا؟
إن لم يكن بك غضب علي .. فلا أبالي

تعليقات

‏قال bluestone
هي فعلا إتاوة حكومية ومنقدرش نعمل فيها اي حاجة
وفيه انيل من كده الحكومة حصلت الشهر اللي فات من بعض المناطق اتاوة قصدي فاتورة نضافة باثر رجعي
يعني دفعاناها مرتين في شهر واحد
وطبعا ولا شركة ولا يحزنون

لما جه المحصل سألناه
قال انا ماليش دعوة ولا باخد الفلوس دي في جيبي

وطبعا ملزمين ندفع لعامل القمامة المعتاد اللي فعلا بيقوم بالمهمة الحقيقية
‏قال شيمـــــاء
لو هاعيش فى الضلمة طول عمرى مش هادفع
واياكش تولع
ركز انت فى الحج
و ادعى ربنا يديك قوة الحق انت والسيد الوالد

و متنساش تدعيلنا
الف مبروك على الحج
‏قال حنيــــــن
استغفر الله العظيم

حاجه فعلا تخرج الواحد عن شعوره

مش عرافه اقولك ايه
انت رايح تحج .. ان شاء الله ربنا يكتبهالك ويتقبل يارب

هناك بقى ما تنساش تدعى وتقول كل اللى فى نفسك
:)))
‏قال mariam
للأسف ده اصبحت مشكلة فى كل مكان
بس هنعمل اية
على فكرة احييك على اسلوبك
‏قال غير معرف…
متحرقش دمك روح حج
وحج مبرور وذنب مغفور يا عم الحج
‏قال غير معرف…
شكلك لسة متغرب جديد بص يا سيدي و ما ستك الا انا
انت قبل ما تسافر تروح شركة الكهربة تقفل العداد و ترفع خط التليفون علشان العالم دي سفاحين بيعملوا متوسط لاستخدامك في شهر الاجازة اللي بتقعده و يدفعوك طول السنة
مش كنت تسالني
--
اعمل حسابك في لبس تقيل السنة دي الحج برد
---ربنا يتقبل منا و منكم
‏قال يا مراكبي
bluestone

كمان بأثر رجعي؟ مش لاقي لفظ يعبر عن ما هو أكبر من الوقاحة

أهلا بيكي دايما وعلى فكرة أنا قربت أخلص قراية مدونتك



shaimaa

بسبب ظلمهم بقينا نحس بالضلمة حتى في عز النهار .. حسبي الله ونعم الوكيل

طبعا هادعيلكوا وعقبالكوا إن شاء الله



حنين

أنا كنت ناوي أدعي ليا وللناس لكن ما كنتش متخيل إني هأدعي على حد .. بس أعمل إيه .. هما السبب



mano

أهلا بيكي .. إمبارح بالصدفة إكتشفت مدونتك وكنت ناوي أبدأ في قرايتها قريب .. وفجأة لقيتك مشرفانا هنا .. أهلا بيكي تاني



واحد من الناس

بأحاول أروق دمي بس أديك شايف .. مشاكل بيفتعلوها وخارج حدود العقل



كلبوزة هانم

عملت كده فعلا بس لفيت كعب داير علشان أقفل الكهربا ولفيت كعبين دايرين علشان أرجعها تاني .. ما إنتي عارفة الحكومة

واخد معايا إتنين لبس إحرام علشان البرد بس حاسس إنه مش هايبقى كفاية .. ربنا يستر إن شاء الله .. شكرا على نصايحك
‏قال مُزمُز
ليه مش عايز تقول لفظ أبيح ده هو الحاجة الوحيدة المعبرة عن ما نحن فيه

أحة

عاشت الأحة حرة مستقلة
وعاش زعيم الأحة آاادم المصري
روح قبل ربنا
وسيبك من اى حاجة تانى
وتروح وترجع بالسلامة
مفيش احسن من اللمبه الجاز و العوده الى الماضى و الراديو الترانزستور
يعمل احلى شغل و مش عايزين كهربا
و لا ندفع نظافة
دى سرقه عينى عينك

و شكرا على زيارتك للمدونة يا مراكبى
و مبروك على الحج و ابقى ادعيلنا هناك و انت فى الحرم و ادعى على الحكومة الميمونة اللى خربت بيوتنا

بيجاسوس المصرى
‏قال rony
انا مش فاهمه حضرتك زعلان ليه...بس قدرت استشف يعنى ان المشكله ان حضرتك مش قاعد فيها
طب حضرتك احنا بدفع فاتوره الكهرباء بالنضافه برضه وبندفع طبعا للزبال القديم
بس واضح ان الحكومه محتاجه سيوله اكتر فا بتلم مننا بطريقه تانيه الا وهى
بندفع دلوقتى فلوس لنضافه الشارع اللى قدام العماره مرتين مره لصاحب العماره اللى المفروض انه بيدفعها فى مجلس المدينه ومره تانيه لمحصل مجلس المدينه اللى برضه لو حاولت تتفاهم معاه هايرفعلك شعار الحكومه...طب وانا مالى وانا مالى وانا مالى ماااااااالى
للرائعه ورده
ادعيلنا والنبى وانت هناك اننا نروح
‏قال يا مراكبي
مزمز

أنا عارف طبعا إن اللفظ ده معبر جدا وبيجمع بين بلاغة الإعتراض وبراعة التلخيص .. فخير الكلام ما قل ودل

بس إنت عارف .. أنا ما قولتوش علشان عايش في دور الحاج بقى .. لكن لو الحكومة إستمرت في كده .. ممكن يضيعوللي ثواب الحج لما أخرج عن شعوري



أجدع واحد في الشارع

متشكر جدا وخليك متابعنا دايما .. وأنا هاتابعك طبعا



بيجاسوس المصرى

شكلها كده هانرجع للمبة الغاز والراديو أبو مانافيلله .. غريبة .. كل الناس عايزاني أدعي عالحكومة .. ماتقلقوش .. المهم ربنا يتقبل الدعاء



rony

أهلا بيكي .. اللي بتقوليه ده بيفور دمي أكتر وأكتر وأنا بأحاول أهدي نفسي

أوعدك إني أقرأ كل مدونتك إن شاء الله زي ما بأعمل مع كل ضيوفي الكرام

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟