إبقى إتغطى قبل ما تنام


كان نفسي ما أعملش مدونة بتتكلم عن واحد مشي من بلده غصب عنه .. خلاص كله بقى تمام ومش هاكتب حاجة تاني زي يقولون سافر و وطني الذي أدمى فؤادي و مواطن كارت ولا خط .. أنا شايف إن كل شيء إتصلح .. قررت إني أرجع مصر وأشتري فيللا بجونينة وفسقية .. بسين بالبلدي .. هاشتري عربية موتورها 9000 سي سي بعد ما خفضوا الجمارك من 400% لحد صفر% .. هامشي في شوارع المحروسة وما حدش هايكسر عليا بعربيته فجأة .. هأقف في الإشارة الحمراء وما حدش هاييجي من ورا ويضربلي كلاكس ويشتمني بالأب والأم أو يعمللي إشارات بالصوابع والإيدين .. غالبا شفرة أو سيم .. الله أعلم
.
هامشي عالطريق الدائري بأمان ولو عديت السرعة القصوى مش هايحصل زي زمان وتتسحب رخصتي وألف عليها وأقول عيل تايه يا أولاد الحلال .. ظباط المرور بقى معاهم لاب توب (كومبيوتر محمول والعياذ بالله) ومتوصل بالإنترنت اللاسلكي على وزارة الداخلية .. وهادفع المخالفة وأنا واقف زي الباشا
.
مش هاروح أي مصلحة حكومية .. دلوقت ممكن تطلب الخدمة اللي إنت عايزها باللإنترنت .. وتدفع برضة من خلال الإنترنت .. وتجيلك الحاجة بالبربد لحد الفيللا أم جونينة وبسين (فسقية بالفرنساوي) .. إتمدنوا بقى .. جتكوا البلاوي مليتوا البلد

.

هأقدر أروح مدينة نصر ألعب بولينج كل يوم علشان ما بقاش فيه زحمة مرور .. مرتبي هايكفيني ويفيض ومش هاعيش مديون زي زمان .. يمكن ما يكفيش أروح باريس في الصيف ودبي في الشتاء .. بس مش مشكلة .. المهم إن الحاجة الوحيدة اللي مضايقاني هيا إن مراتي جايبالي إحباط وبتقول لي .. إبقى بس إتغطى كويس قبل ما تنام

تعليقات

‏قال شيمـــــاء
ههههههههه
لا انا هاقولك على حاجة احلى
اتفرج على مسلسل
انا وانت وبابا فى المشمش

تحياتى
‏قال غير معرف…
سيبك بق من حكاية فرنسا ودبى وارضى بنصيبك ف (القناعة كنز لايفنى
‏قال غير معرف…
شكلك يا عيني جربت حرمان الدول الاوربية او امريكا او سيبت مصر قبل الثورة الحديثة والتحضر شكلك قديم اوووي انت صعبان عليه دلوقتي احنا مش بنركب عربيات خلينها للخدمات الفلبينات احنا بنركب طيارت هيلوكوبتر وبيتهيأل ده حال كل العرب والفلوس مش بنستعملها كل الخير موجود والي عايز يمد ايده وياخد وكل حاجة تمام بس انت ارجع ارض الواقع وهتلاقي كل حاجة حلوة كل الي ناقصة حاجة بسيطة شوية كرامة مش مشكلة هنتصرف
‏قال karakib
ما تبقي تتغطي صحيح و انت نايم يا جدع انت
‏قال غير معرف…
يا مراكبى انت رجل طيب
مش قد صيعة بنات زى مكسوفة
الصور يافالح من النت والتصوير محترفين
ومكسوفة عمرها ماخرجت من ابو قتادة بولاق الدكرور
‏قال يا مراكبي
Shaimaa

تصدقي .. المسلسل ده بالذات ما شفتوش رغم إنه إتعرض كتير جدا وكان مشهور جدا .. يمكن علشان كده أنا بقيت كده؟


shaimaa.nassar

أنا ممكن أستغنى عن مرواح دبي لكن باريس لأااااه .. إلا دي .. شكرا كتير على الزيارة


كبير المشردين

طيب لو جيبت معايا الكرامة من بره .. ممكن تقوللي الجمرك عليها يطلع حوالي كام؟ نورتني بجد


كراكيب \ بيكيا روبابيكيا

إيه النور ده؟ شرفتنا بجد .. بس هو أنا خرفت قوي كدة؟


Anonymous

لخبطتني يا عم .. أخدت وقت لحد ما أفهم إنك بتعلق على موضوع تاني .. وإنت عارف إنني نايم ومكشوف عني اللحاف .. بس برضه أهلا بيك دايما
في حالتك يا عزيزي
تحتاج
ان تتسفلت كويس و انت نايم الغطا مش كفاية

تحياتي
‏قال غير معرف…
مش عارف إيه الحكاية؟

هو أنا كل ما أروح حتة اليومين دول ألاقي حاجة تشجع على الكآبة وأنا أساسا عندي اكتئاب طبيعي ويائس لأقصى
الحدود

يا أخي اتغطىىىىىى
ا ت غ ط ى

لأن اللي انت بتقوله ده هيحصل لما تشوف حلمة ودنك

ولو شفتها يبقى معناه إنك اتجننت
يعني لما تتجنن مش هتستمتع بحاجة ومش هتفرق معاك حاجة

أنا زهقت جدا خلاص
وعلى رأي الشاعر
يا خراب بيت أبوكي يا مصر
هي ناقصة وجع وقهر

مزم بس مش عارف أساين إن في بلوجر بيتا
‏قال غير معرف…
مزمز

أنا صاحب التعليق اللي فات بس مش عارف أساين إن في بلوجر بيتا
مساء الفل يا مراكبى

ابقى قولى و النبى مكان اللى فيه الاحلام الجميلة دى لانى امبارح كنت نايم فى الهواء الطلق و مش متغطى و برده حلمت بكابوس الحكومة و طابور العيش

تحياتى
بيجاسوس المصرى
‏قال sherehan84
احلم .. فالحلم هو ما تبقى لنا .. الحلم هو ما يعيننا على الواقع الأليم الذي نعيشه
‏قال nor
أضم صوتي لصوت زوجتك...
واقولك اتغطى كويس وانت نايم

الحل الوحيد عندي انك تاخد حبايه مستكه و حبايه مش مستكه وتضربهم في الخلاط كويس وبعدين تخدهم قبل النوم واكيد طبعاً تتغطى كويس
‏قال يا مراكبي
سمباتيك لكن كلبوزة

تفتكري هاحتاج كام طبقة أسفلت؟ ولا ما فيش أمل؟ أهلا بيكي في البيتا بللوجلر تاني


مزمز

حلو قوي كلام الشاعر ده .. ياريت تقوللي بقية القصيدة


pegasuselmasry

دي مش أحلام .. دي حاجات موجودة في بلاد قريبة مننا .. بس إحنا اللي نايميييين

أهلا بيك وحاول تنام من غير غطا مرة تانية وما تيأسشي


sherehan84

أسوأ حاجة إن يكون اللي فاضل لنا .. هو الأحلام بس


nor

شكرا على الوصفة .. ممكن كمان أزود عليها شوربة هدهد يتيم؟

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في الذكرى السنوية العاشرة

كفاءة كفاءة

كيف تأتي الأطفال؟